Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hjälp mig få jobb! Vad behöver jag göra?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-06-05, 17:44 #1
Nani Nani är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 16
Nani Nani är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 16
Standard Hjälp mig få jobb! Vad behöver jag göra?

Hej!

Jag har äntligen bestämt mig, efter långt tid av velande så vill jag följa min dröm. Jag kommer sluta med mitt jobb och jag vill börja jobba med internetmarknadsföring och sökmotoroptimering.

Mina kunskaper är rätt så dåliga, men efter mycket googlande och läsning på olika forum så kommer jag ta den här vägen:

1 Gå kurs i HTML och CSS

2 Gå kurs i PHP och Java

Lära mig grundläggande om Google Analytics och lägga ner 1-2 timmar per dag på att läsa bloggar.

Köpa 5 domän och försöka ranka mina sidor på sökord, för att kunna ha som referens. Efter sommaren så kommer jag söka obetald jobb / praktik hos SEO byråer för att få in en fot.

Vad tycker ni om min plan? Har jag missat något? Har ni tips på vilka sökord/branscher jag bör bygga mina sidor i för att ha en chans?

Alla tips tar jag tacksamt emot.

Mvh
Nani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-05, 18:29 #2
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Det är sällan en bra idé att sluta sitt jobb och slänga sig in i en branch som du har "rätt så dåliga" kunskaper inom.

Så länge du inte sitter med ett par års buffert på kontot hade jag behållt jobbet och startat verksamhet vid sidan av för att bygga upp kunskaper och referenser, du kan lära dig bygga webbsajter med information som finns på nätet (www.codecademy.com är en bra start)

Räkna inte med att tjäna några mer pengar än till fikabröd första året, konkurrensen är stenhård.

Sen är ju inte direkt Java och PHP de språk som växer mest just nu, jag hade valt annat språk, t.ex Ruby, NodeJS eller Python om jag startat idag, men det är en smaksak.

Senast redigerad av CotopaXi den 2015-06-05 klockan 18:32
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-05, 18:40 #3
Nani Nani är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 16
Nani Nani är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av CotopaXi Visa inlägg
Det är sällan en bra idé att sluta sitt jobb och slänga sig in i en branch som du har "rätt så dåliga" kunskaper inom.

Så länge du inte sitter med ett par års buffert på kontot hade jag behållt jobbet och startat verksamhet vid sidan av för att bygga upp kunskaper och referenser, du kan lära dig bygga webbsajter med information som finns på nätet (www.codecademy.com är en bra start)

Räkna inte med att tjäna några mer pengar än till fikabröd första året, konkurrensen är stenhård.

Sen är ju inte direkt Java och PHP de språk som växer mest just nu, jag hade valt annat språk, t.ex Ruby, NodeJS eller Python om jag startat idag, men det är en smaksak.
Jobbet jag har idag ger mig passiv inkomst, så jag kommer klara mig på det.

Tack, sitter just nu på codecademy och går en kurs faktiskt.
Nani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-05, 18:49 #4
tomas713803 tomas713803 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 15
tomas713803 tomas713803 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 15
Standard En Länk Till!

Tänkte ge dig en länk till, där du kan titta och prova.

http://www.w3schools.com/
tomas713803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-14, 12:54 #5
P.P P.P är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 23
P.P P.P är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 23
Bara en notis gällande ovanstående rekommendation av w3schools.com så bör du INTE gå den vägen. w3schools.com är välkända för att ha inaktuell och felaktig information (googla lite så hittar massvis av poster och inlägg om ämnet).

Codecademy och Team Treehouse är båda bra alternativ. Den sistnämnda har både korta kurser om ett specifikt ämne och även längre spår som tar dig från start till mål inom ett visst område (t.ex. bygga en webbplats eller app).
P.P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-14, 13:38 #6
Webbskribent Webbskribent är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 41
Webbskribent Webbskribent är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 41
Jag tycker att det låter kanonbra att du bestämt dig för att göra det som du är intresserad av, men bra att du fortfarande har ett jobb för det kan ta tid innan du får in en fot eller lyckas med dina egna projekt.

När jag bestämde mig för att börja jobba som frilansskribent på full tid så behöll jag mitt gamla jobb för att först sätta mig in i det hela. Jag tog det hela i lugn takt och läste en hel del på forum och bloggar för att förstå mer om det där med SEO och hur texter ska utformas för att fungera på rätt sätt. Jag tror att det är klokt att ge det hela tid.

Ett tips kan vara att hitta en riktigt duktig person som är villig att vägleda och ge dig lite hjälp med att förstå. När du tar del av information och trådar i stora internationella forum som Warrior så kommer du garanterat att ha frågor om vad som stämmer och vad som inte gör det, och då kan det vara bra att ha en klok person att prata med...
Webbskribent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-14, 15:21 #7
Nani Nani är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 16
Nani Nani är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av P.P Visa inlägg
Bara en notis gällande ovanstående rekommendation av w3schools.com så bör du INTE gå den vägen. w3schools.com är välkända för att ha inaktuell och felaktig information (googla lite så hittar massvis av poster och inlägg om ämnet).

Codecademy och Team Treehouse är båda bra alternativ. Den sistnämnda har både korta kurser om ett specifikt ämne och även längre spår som tar dig från start till mål inom ett visst område (t.ex. bygga en webbplats eller app).
Tack!

Treehouse verkar riktigt bra och exakt det jag letat efter! Ska signa upp där.

Citat:
Ursprungligen postat av Webbskribent Visa inlägg
Jag tycker att det låter kanonbra att du bestämt dig för att göra det som du är intresserad av, men bra att du fortfarande har ett jobb för det kan ta tid innan du får in en fot eller lyckas med dina egna projekt.

När jag bestämde mig för att börja jobba som frilansskribent på full tid så behöll jag mitt gamla jobb för att först sätta mig in i det hela. Jag tog det hela i lugn takt och läste en hel del på forum och bloggar för att förstå mer om det där med SEO och hur texter ska utformas för att fungera på rätt sätt. Jag tror att det är klokt att ge det hela tid.

Ett tips kan vara att hitta en riktigt duktig person som är villig att vägleda och ge dig lite hjälp med att förstå. När du tar del av information och trådar i stora internationella forum som Warrior så kommer du garanterat att ha frågor om vad som stämmer och vad som inte gör det, och då kan det vara bra att ha en klok person att prata med...
Ja, jag känner att jag bara blir äldre, och jag vill verkligen jobba med något jag tycker är roligt.

Jag kommer starta min blogg mitten av nästa vecka, och då kommer jag även försöka hitta någon mentor.

Tack för alla tips och råd!
Nani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-16, 16:52 #8
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
Vad har du för jobb idag?

Lycka till. Återkom gärna med url till bloggen du ska starta om den inte är hemlig.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-23, 14:53 #9
jtmf jtmf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 246
jtmf jtmf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 246
Jag förstår inte riktigt varför du tänker fokusera på att lära dig PHP/Java om det är SEO du vill arbeta med.


Det är klart att man måste ha en teknisk förståelse och veta vilka onpage-faktorer som påverkar googles indexering. Då behöver man nödvändigtvis inte kunna programmera.

Fokusera på att lära dig hur Google funkar när det kommer till positionering istället. (filter, onpage, offpage etc).
jtmf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-23, 21:14 #10
Nani Nani är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 16
Nani Nani är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av jake Visa inlägg
Vad har du för jobb idag?

Lycka till. Återkom gärna med url till bloggen du ska starta om den inte är hemlig.
Ja driver egen inom designbranschen. Absolut, ska posta länken så fort jag fört över domänen.

Citat:
Ursprungligen postat av jtmf Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt varför du tänker fokusera på att lära dig PHP/Java om det är SEO du vill arbeta med.


Det är klart att man måste ha en teknisk förståelse och veta vilka onpage-faktorer som påverkar googles indexering. Då behöver man nödvändigtvis inte kunna programmera.

Fokusera på att lära dig hur Google funkar när det kommer till positionering istället. (filter, onpage, offpage etc).
Jag vet faktiskt inte. Jag har kikat på olika annonser där dom söker junior seo (både i Sverige och utomlands, mest UK) och i 95% av alla annonser så kräver dom den kunskapen. Så jag kommer lära mig grunden i alla fall.


För att uppdatera lite så har jag gått igenom HTML och CSS (dock inte klar än, kursen jag har börjat med är ca 130 timmar), har har köpt två domän, börjat kolla på en adwords seminarie som verkar riktigt bra, och läser 3-4 timmar varje dag på olika seo bloggar och forum. Jag har även blivit erbjuden praktikplats på ett företag, och nu på Fredag så har jag lyckats boka möte på ett företag som jobbar mest med adwords, efter det så kommer jag ta beslutet vad jag kommer välja. Rent spontant är jag mer sugen på adwordsföretaget, då jag tror att det kommer ge mig riktigt bra erfarenhet och möjlighet till jobb direkt.
Nani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017