FAQ |
Kalender |
2011-08-31, 14:49 | #21 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det här är ju tyvärr ganska vanligt förekommande inom såväl näringslivet som myndigheter idag. Man anlitar någon annan för att slippa ta något som helst ansvar själv. "Vi visste ingenting, de lovade att de skulle göra det på rätt sätt". Man kan knappast vara så naiv att man tror att alla adresser i en köpt lista av den storleken är "validerade". Oseriöst i mina ögon.
2011-08-31, 14:53 | #22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Crystone har en möjlighet att få upprättelse i mina ögon och det är genom att stämma Mailcom på ett par miljoner i ersättning för detta. De adresser jag har fått till är sådana som jag aldrig egentligen använt utan bara lagt upp på hemsidor. info@....
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2011-08-31, 16:14 | #23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om det är Mailcom Europe AB som det gäller så är det ett bolag som ändå kommer i kk om man ser på siffrorna om ägarna trycker in pengar.
Deras typ av verksamhet kommer inte ha någon framtid när deras kunder börjar komma på vilka mail adresser dom har. Om dom inte självdör så är ändå risken att dom blir stämda istället. |
||
Svara med citat |
2011-08-31, 17:00 | #24 | |||
|
||||
|
Eftersom denna fråga kommer upp lite då och då och idag har det även kommit in åsikter till .SE Registry kring detta, så tar jag tillfället i akt och förklarar följande:
E-postmarknadsföring från ett företag till ett annat är INTE att betrakta som SPAM - juridiskt sett. Att dessa mail av många betraktas och uppfattas som SPAM, är en annan sak, men stämmer alltså inte i juridisk mening. Obeställd e-postreklam till privatkonsumenter däremot ÄR SPAM som jag rekommenderar att ni anmäler det till Konsumentverket: http://www.konsumentverket.se/sv/Kla.../Spam-anmalan/ Observera att e-mailadressen, även om den används för privat bruk, inte får ha använts att företräda företaget. Observera även att Konsumentverket gör bedömningen, när det gäller obeställd e-post, att Enskild firmor är att betrakta som privatkonsumenter. (En bedömning jag tror att Sverige är ganska ensamma om) Saxat från länken ovan: Citat:
|
|||
Svara med citat |
2011-08-31, 17:55 | #25 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så då är det klockrent spammande enligt lagen Peter? Då massor av privatpersoner får detta utan att ha begärt eller gott med på opt-in mm mm. Vi har massor som skickat vidare detta som är just privatpersoner och undrar varför de får det från Crystone - då de inte har något med dem att göra överhuvudtaget.
|
||
Svara med citat |
2011-08-31, 17:58 | #26 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag kände mig utanför som inte fått något rafflande erbjudande, men hittade nu mailen prydligt insorterade i Gmail spambox. Det går bra nu Crystone!
|
||
Svara med citat |
2011-08-31, 18:06 | #27 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Frågan är om det inte är företagen som säljer validerade e-postadresser som skall granskas/anmälas. Adresserna är uppenbarligen inte validerade utan i princip skrapade bara.
Med andra ord de erbjuder en tjänst med en lögn som argument. Sedan kan man undra hur det företaget som köper adresserna tänker. Att några hundratusen personer frivilligt har tecknat upp sig att få mail från vilket företag som helst, hur ofta som helst, låter väl inte speciellt trovärdigt. |
|||
Svara med citat |
2011-08-31, 18:12 | #28 | ||
|
|||
Medlem
|
En sak som förvånar mig lite är att man väljer att skicka ut det här överhuvudtaget. I min egen lilla värld har jag hela tiden varit övertygad om att dom flesta som jobbar inom hosting av något slag var otroligt less på all reklam via mail och tycker det är ett ******* ofog som borde förbjudas (även om många av oss ändå säljer den typen av mailtjänster för att det finns pengar i det).
Har jag fel där att det anses vara relativt accepterat ändå med reklam via mail? |
||
Svara med citat |
2011-08-31, 18:15 | #29 | |||
|
||||
|
I Sverige så är det inte många webbhotell som skickar liknande spam, men jag tror att i USA är det rätt vanligt, har själv fått många email från webbhotell där.
|
|||
Svara med citat |
2011-08-31, 20:02 | #30 | ||
|
|||
|
Jag har senaste tiden mottagit flera spam-mail som angett Mailcom som adresskälla. Blir djävligt trött irriterad över att mina e-postadresser blir nån slags handelsvara. Funderar på att börja anmäla adresserna på http://www.mailcom.se/kontakt/ till allt skit jag kan hitta på nätet.
|
||
Svara med citat |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|