Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


The Pirate Bay stängd

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-01, 00:45 #181
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Johans dilemma i detta fall är sjukt.
Och att inte kunna be PRQ peka ut TPB's serverar istället för att sno alla är mer vansinne. Så i stort sett kan de springa och röva borta hela jx, loopia, levonline bara för att 2 serverar innehåller filmer?

Ahja, irriterad bara på att läsa det här...
Mattias är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 00:48 #182
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Citat:
Ursprungligen postat av koala
Citat:
Ursprungligen postat av wiggin
...Det är angående hur PRQ har agerat vid tillslaget. Om de på något sätt kunde ha assisterat polisen genom att endast ta rätt servrar, men valde att inte göra det? Eller på vilka andra sätt de försökte hjälpa sina befintliga kunder utan koppling till TPB...
Bara en liten vink: Tänk om personerna som äger PRQ är de samma som ligger bakom TPB, och råkar vara häktade?
Enligt expressens artikel ovan skulle det till viss del kunna vara så

Expressen:
"Den enda kopplingen de har till hemsidan är att företaget där deras server står drivs av en av de personer som tagits in på förhör."

För övrigt tycker jag att det mest märkliga i det hela är just hur de kan få rätten att bara stövla in och dra med sig vad som helst, och därmed stänga ner sidor som inte borde beröras - såsom vissa användare här, men även t.ex. Piratbyrån (vilka i sig inte är någon olaglig verksamhet). Borde ju knappt vara tillåtet.

Men som tidigare sagt så kan det ju till viss del bero på hur serverbolaget agerat vid husrannsakan. Känns ändå på nåt sätt som att Antipiratbyrån på sätt och vis lurat polisen lite - i alla fall med tanke på det man hörde i intervjun med polisen på nyheterna i fyran - han verkade ha noll koll om vad det egentligen var de letade efter.

Ska bli intressant att se om rubriceringen blir "brott mot upphovsrätten" eller "medhjälp till brott mot upphovsrätten". Någon som påstått att om det är det senare som gäller så är det inte tillräckligt för en husrannsakan - stämmer det? Någon som kan lagarna bättre?
Yepp är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 01:01 #183
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Oj som det sprang iväg med inlägg... Jag förstår er som är drabbade och jag hade aggerat på samma sätt själv. Jag tror dock inte PRQ ligger till skuld. Om polisen ställer påståendet "Samarbetar ni så tar vi bara servrar relaterade till TPB. Om ni inte samarbetar så tar vi allting som vi tror har med TPB att göra" <- Om PRQ vägrar hjälpa till efter ett sådant påstående så förtjänar de en plats i Internetworld som sveriges sämsta hosting-företag. Så jag tror inte så är fallet. I och med att även personal tagits till förhör så litar de väl inte på någon?

Rent juridiskt så är väl TPB laglig. Trackers är inte byggdna för att bryta mot upphovsrätten även om kan förmoda att baktanken med The Pirate Bay är det. Hur kan man bli dömd som medhjälp till brott mot upphovsrätten? Går det ens? Som det nämndes så är antagligen trycket från USA enormt och stämmer det så har Sverige sjunkit fruktansvårt lågt. Att gå undan för sitt egna lands lagar för ett annat land tycker så är i men mening svagt och dessa politiker eller nickedockor borde inte få vara kvar.

Någon ska givetvis hållas ansvarig och så kommer det förhoppningvis att bli. Jag väntar med spänning och hoppas att tpb blir släppta.

Någon nämde att det är fel att håna de stora företagen. Saken är ju att det är hot och förtal i många av deras mail till TPB och de lever i sitt insnöade USA så förtjänar de inget annat än ett sådant svar.
FredrikMH är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 01:02 #184
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Om det jag nyss läste stämmer - att de från PRQ som var hos polisen förut nu är släppta - varför kan vi inte läsa någon info från PRQ om vad som hänt? Tar ju inte lång stund att peka om domänen så att man kan informera sina kunder? PRQ har ju varit aktiva här förut - varför inte nu?

Det kan väl inte var aå illa att de är ute och dricker i stället för att informera kunderna...?

Lite intressant läsning om medhjälp, visserligen enligt amerikansk rätt, men ändå (handlar just om fildelning): http://www.juridicum.su.se/iri/karc/grokster.pdf

Medhjälp kan, generellt sett, alltid ge samma straff som den egentliga gärningen, alltså kan man göra husrannsakan för detta då upphovsrättsbrott kan ge upp till sex månaders fängelse och husrannsakan får företas vid alla brott där fängelse KAN följa...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 01:23 #185
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 449
Ja ibland undrar man vilket land man egentligen lever i, att dom tagit ner TPB är fullt förståligt men är det för mycket begärt att dom åtminstone sköter det snyggt? Vi betalar ju ändå en del skatt, lite finess och stil kunde vi väl får för det?

Och vad jag läst på realtid.se så sitter dom två personer som startat PRQ i förhör osv med polisen, en av dessa pekas även ut som Anakata och han vet väll dom flesta att han har ganska mycket att göra med TPB.

http://www.realtid.se/ArticlePages/200605/...ltid110.dbp.asp

Det känns som att Piratpartiet lär få en ganska stor tillströmning av medlemmar dom dagar som är kvar innan valet. Våra kära politiker kanske skulle valt att göra detta efter valet istället?

Mvh,
Viper
viper är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 01:24 #186
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Ville bara säga lycka till alla som blivit drabbade av det här på något sätt, hoppas ni kan hitta något positivt i den här pannkaksröran tex pr/skadestånd.

EDIT: Från realtid.se "Polisen tog servrar i beslag och sedan dess är både The Pirate Bay och Swedebeat nere."
- hahhaha
Hofvet är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 01:34 #187
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Originally posted by Hofvet@Jun 1 2006, 01:24
Ville bara säga lycka till alla som blivit drabbade av det här på något sätt, hoppas ni kan hitta något positivt i den här pannkaksröran tex pr/skadestånd.

EDIT: Från realtid.se "Polisen tog servrar i beslag och sedan dess är både The Pirate Bay och Swedebeat nere."
- hahhaha
Har inte tänkt på det tidigare... Tänkte att det fanns en sida som hette Swedebeat, men menar de egentligen Swebits?

Haha... Kan verkligen tänka mig in i situationen där man får höra en man via telefon säga: "Polisen hämtade servrar tillhörande Dä Pajret Bej och Swedebeat".
Spindel är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 01:49 #188
micke_nkpg micke_nkpg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 61
micke_nkpg micke_nkpg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 61
Citat:
Originally posted by jomper@Jun 1 2006, 00:43
IDG kommer publicera något ang detta imorgon också. Det lutar åt ännu en skön cirkus för antipiraterna, dom gör det inte lätt för sig alla gånger.
Dock är ju IDG ingen trovärdig källa. AB har ju både högre trovärdighet och sedan stavar dom ju rätt oxå ;-)
micke_nkpg är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 01:57 #189
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
http://82.99.25.142/prq/
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad  
Oläst 2006-06-01, 02:06 #190
fredrikj81 fredrikj81 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 15
fredrikj81 fredrikj81 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 15
skadestånd kan dom ta ut då dom bara fick ta The pirate bay's server men tog till alla där inne vilket DOM inte fick göra så jo skadestånd kan dom ta ut, och övrig info är att dom kommer tillbaka var så säkert på det
fredrikj81 är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017