Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Förslag på ny regel på WN

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-07, 20:27 #11
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Dom två säljtrådar Sweely senaste hade uppe är ett grymt bra exempel på när frågorna går utan för ramarna. Jag tycker frågor bör kunna tas via pm, om trådskaparen ser att han får många liknande frågor kan ha lägga ut en faq i tråden.

Mycket enklare att då hitta vad som är aktuelltbud istället för att bläddra igenom 20 inlägg trams.
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 20:33 #12
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
klart ger man säljaren rättigheter att editera sin säljtråd hela vägen. så skulle frågor kunna tas via pm och säljaren själv updaterar sin säljtråd med en FAQ med svar på de vanligaste förekommande frågorna. och väljer dessutom själv vad han vill ha med o vad inte. kanske en lösning ?
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 10:05 #13
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Jag är med på ditt sista förslag (#12), det låter som en bra medelväg.

Jag fick själv kritik för att jag "förstörde" en säljtråd tidigare i veckan, något som jag tyckte var felaktigt. Det var Sweely som ville sälja en sajt som helt utan jobb drog in en ansenlig summa pengar varje månad, och jag var nyfiken på VARFÖR han ville sälja den. Efter många turer fick jag svaret, den passade inte längre i hans portfolio. Där tycker jag en bra lösning hade varit att Sweely hade kunnat komplettera sitt originalinlägg med en anledning, och sen rensat bort den diskussionen som blev kring min fundering.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 11:47 #14
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
I stort sätt är forum inte någon köp/sälj platform. Men jag tycker även det är larvigt av folk att gå på den som säljer något. Jag följde tråden som du nämnde (Stefan) och tyckte helt klart din fråga var befogad - men på grund av den kom som sagt en massa andra orelevanta frågor och kommentarer. Inte ditt fel, och jag skyller lite på de som säljer - ofullständig information ger skit tillbaka.

Om det ska till en regel eller riktlinje, ska denna ta upp att man ska vara utförlig. Att skriva 5 rader om det man säljer är inte bra nog, och inte heller professionellt. Vill man sälja ska det vara seriöst och inte något man spånar på i 2 minuter.

Sen måste jag säga att WN har drabbats av väldigt mycket skit på senare tid. Har inte varit med här länge nog för att ha sett hela kurvan - kanske beror på att det blivigt allt fler nya medlemmar och att äldre medlemmar inte är lika aktiva - men WN är inte längre mitt alternativ för att få seriös respons. WN skulle må bra av lite strängare moderatorer!
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 13:34 #15
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Visst förekommer det diskussioner kring/i säljtrådar, men jag tycker att det oftast är befogade frågor som ställs. Detta är ett forum, ingen annonsplattform och vill man ha en renodlad plattform för försäljning kan man med fördel använda andra sajter för det... Här ska det vara öppet för diskussion, tycker jag.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 13:40 #16
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Jag tror tvärtom TS att kommenteringen är det viktigaste i försäljning via WN, liksom alla andra gratiskanaler för försäljning.

Stefans exempel var en tråd där det var relevanta frågor som ställdes. Det visade sig inte vara några konstigheter alls och den som seriöst funderade på att köpa sidan från första början bör inte ändrat sig om denna inte hade några väldigt konstiga anledningar till intresset.

En annan tråd är den nyligen där bara en blogg-del av en sajt skulle säljas. Det var en ovanlig idé som kunde testas. Pga konstruktiva klagomål från andra togs försäljningen helt tillbaka. Både den som inte tänkt igenom köpet innan det genomfördes och försäljaren bör vara nöjda med det utfallet (risken att det skulle lett till lite extra pengar för mycket klagomål och krångel ser jag som rätt omfattande).

Andra fall är där det säljs unika sidor som är färdiga gratisscript eller sidor med unikt innehåll som faktiskt är standardinnehåll i programvaran. Försäljaren förlorar på kommentarerna där - med rätta. Säljer man något och beskriver något annat är det väldigt bra att alla blir varse om det. Väljer man att utelämna högst väsentliga detaljer tycker jag också att det är bra.

Visst. Ibland blir det lite sandlåda och ordfighter men för vad det ger tycker jag det utan tvekan är värt det. I många fall skulle några kommentarer extra kunna rensas av moderatorer men i min mening är det inte så många irrelevanta inlägg. Men notera att jag gör skillnad på irrelevanta inlägg mot inlägg som är destruktiva för säljaren.

Detta är bara mina åsikter och inget jag diskuterat med andra moderatorer eller admins. Men det bör väl stå klart att jag inte kommer verka för någon förändring i stil med vad TS vill ha.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 14:18 #17
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Självklart, men fortfarande ser jag somliga kommentarerna som fientliga - nu har jag aldrig själv postat och fått sådan respons. Problemet tror jag är tonsättningen och alla oseriösa inlägg.

http://www.wn.se/t1043650-15-2.html#14
Citat:
Ursprungligen postat av alager
Men det är väl bara att låta bli?
Alltså, va? Vad har detta med försäljningen att göra.

(Inte ett exempel på ett fientligt inlägg) Nu tog jag bara ett snabbt exempel - och inget personligt "what so ever". Men detta inlägg kunde lika väl tas bort eller ännu bättre, aldrig ha skapats. Denna person är troligtvis inte det minsta intresserad av försäljningen eller ens ge konstruktiv kritik.

Edit: Ändrade citatet till ett bättre exempel.

Senast redigerad av Vebut den 2010-09-08 klockan 14:24
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 17:46 #18
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Dom två säljtrådar Sweely senaste hade uppe är ett grymt bra exempel på när frågorna går utan för ramarna. Jag tycker frågor bör kunna tas via pm, om trådskaparen ser att han får många liknande frågor kan ha lägga ut en faq i tråden.

Mycket enklare att då hitta vad som är aktuelltbud istället för att bläddra igenom 20 inlägg trams.
Jag tycker att den tråd jag tittade på var ett solklart exempel på styrkan med att alla kan kommentera. Att sälja "/blogg" på en domän hade lätt kunnat lura en nybörjare...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 17:53 #19
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
kul att se admins och moderators delta i tråden.
Tycker admins och moderators på WN att det bästa är så som det är nu?
eller kan åtminstone moderering där skärpas till lite?

Kanske är det också säljreglerna som behöver skärpas till om man inte vill ha massa diskussioner i sin säljtråd? kanske ska förtydligas i regler vad som måste ingå i en säljtråd?
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 18:04 #20
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Jag tycker snarare att det är bra att säljtrådarna här tillåts vara mer som diskussioner och inte enbart som döda reklampelare. Som köpare vill jag gärna veta om säljaren köpte sajten för 200 kr igår och försöker sälja den för 1000 kr idag till exempel.

Men att folk går OT, ljuger och har en allmänt dryg attityd är ju inte ett problem som är unikt för säljtrådarna.
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017