Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Registrera varumärke för hemsida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-03-04, 23:53 #1
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Standard Registrera varumärke för hemsida

Hej!

Behöver lite råd, har startat en hemsida som jag planerar att tjäna pengar på genom affiliates och annan annonsering osv.. Vill att hemsidan ska bli ett "känt" namn och locka många besökare.

Jag har en logga och mitt namn är unikt, bör jag då registrera ett varumärke för 1800 kr i Sverige, eller är det bortkastade pengar?

Har sökt på flera större "bloggar" inom min genre (visserligen inte svenska), men har sökt i en internationell databas och ingen av dem har registrerat ett varumärke med domännamnet. Dessa tjänar stora pengar på sina hemsidor och jag undrar varför inte dessa har registrerat ett varumärke?
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-05, 08:36 #2
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Om jag kommer ihåg rätt från en anställning långt tillbaka i tiden så ville PRV ha bevis på att varumärket (namn på sajt, produkten, etc.) verkligen var välkänt för att kunna varumärkesskyddas. För det tror jag bolaget i fråga var tvungna att införskaffa intyg från från någon viss person inom reklambranchen samt från något annat ställe. Därav tror jag inte att du kan varumärkesskydda ett helt nytt (och okänt) namn, logotype eller hemsida. Jag kan såklart ha fel.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-05, 09:53 #3
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det stämmer inte du måste blandat ihop det med något annat. Möjligt att det handlade om ett bamn som saknade särskiljningsförmåha enl PRV och man behövde bevisa det dock.

Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Om jag kommer ihåg rätt från en anställning långt tillbaka i tiden så ville PRV ha bevis på att varumärket (namn på sajt, produkten, etc.) verkligen var välkänt för att kunna varumärkesskyddas. För det tror jag bolaget i fråga var tvungna att införskaffa intyg från från någon viss person inom reklambranchen samt från något annat ställe. Därav tror jag inte att du kan varumärkesskydda ett helt nytt (och okänt) namn, logotype eller hemsida. Jag kan såklart ha fel.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-05, 09:55 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det är bortkastade pengar.

Om du böir känd har du ett varumärke genom inarbetning och då är du indirekt skyddad ändå och kan regga senare.


Citat:
Ursprungligen postat av Lalamums Visa inlägg
Hej!

Behöver lite råd, har startat en hemsida som jag planerar att tjäna pengar på genom affiliates och annan annonsering osv.. Vill att hemsidan ska bli ett "känt" namn och locka många besökare.

Jag har en logga och mitt namn är unikt, bör jag då registrera ett varumärke för 1800 kr i Sverige, eller är det bortkastade pengar?

Har sökt på flera större "bloggar" inom min genre (visserligen inte svenska), men har sökt i en internationell databas och ingen av dem har registrerat ett varumärke med domännamnet. Dessa tjänar stora pengar på sina hemsidor och jag undrar varför inte dessa har registrerat ett varumärke?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-05, 12:44 #5
Dustins avatar
Dustin Dustin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 134
Dustin Dustin är inte uppkopplad
Medlem
Dustins avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 134
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Det är bortkastade pengar.

Om du böir känd har du ett varumärke genom inarbetning och då är du indirekt skyddad ändå och kan regga senare.
Både ja och nej.

Inarbetning är ruskigt svårt att bevis, så det tror jag inte är något att satsa på, annars hade tror jag inte många större företag hade sökt varumärkesskydd. ;-)

Kommer du starta bolag? Startar du ett AB så har du ju ett visst namnskydd i och med det, men vill du har ett riktigt bra skydd så är det varumärke hos PRV som gäller.
Sen får du tänka på om det är lydelsen, alltså namnet eller loggan, det grafiska du vill skydda, eller både och?
Dessutom är klassificeringen väldigt viktig, beroende på om du tänkt sälja till exempel blommor eller laga bilar så skall varumärket klassificeras på rätt sätt.

Vill du ha mer hjälp, feel free to PM...
Dustin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-05, 20:33 #6
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Alltså grejen är att jag har en tight budget och eftersom hemsidan inte levererar några pengar ännu så vill jag ogärna lägga pengar på varumärkesskydd ifall det inte är nödvändigt.

Jag äger både .com och .se domän, så egentligen tror jag inte att någon skulle använda samma namn. Så därför tänker jag att det kanske är onödigt. När jag ser andra inom samma bransch och kollar deras hemsidor, så hittar jag ingen av dem i någon varumärkesbas.

Frågan är egentligen, kan det gå illa för mig om jag har en hemsida och någon skulle registrera varumärke för detta? Vill inte att någon skulle få "rätt" till min hemsida som jag byggt upp själv.

Ytterligare information är att jag inte har tänkt ha hemsidan på ett svenskt webbhotell och den kommer vara på både svenska och engelska.
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-06, 07:29 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är lite krångligt att få igenom en varumärkesregistrering och jag är osäker på om det ger särskilt mycket i normalfallet.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-06, 08:26 #8
Dustins avatar
Dustin Dustin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 134
Dustin Dustin är inte uppkopplad
Medlem
Dustins avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 134
Jag skulle vänta, börjar det snurra in pengar så kan ju en varumärkesinvestering iallafall ligga långt upp på investeringslistan.
Dustin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017