Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Open Source och plugins/moduler

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-26, 23:35 #1
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
Hej

Efter ha läst på lite har jag lite funderingar om Open Source licenserna.

I grunden står det att man inte ska blanda OS med Closed Source, alltså blanda med licenser som påvisar stängd kod.

Men om jag laddar ner ett OS script, tex. ett CMS vilket redan innehåller en wysiwyg.
Sedan vill jag inte använda mig av den editorn utan har en mycket bättre som jag betalt för.
Vad blir då licensproblemen i detta läge?

För den köpta wysiwyg har ju en licens som säger att jag inte får släppa den
editorn under ny licens eller i ett OS script. Kort och gott jag är låst från båda hållen.

Kan jag ändå "använda" mig av min kombination lokalt, eller hos mina kunder(med tydlig uppmaning åt kunden att
koderna är under olika licenser). Som sagt är det ju prat om tredjehands plugin, och är ju inget som förändrar
koden i orginal CMS systemet(eller rättare sagt förbättrar så jag bör släppa en ny versionen publikt).

Tack för svar.
Hoppas ni förstod vad jag menade.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 21:47 #2
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 229
Många som läst, men ingen som kan lämna en lite vägledning.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 23:07 #3
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Som tur är så är det inte så enkelt som att "om jag använder open source tillsammans med min closed source så måste allt vara open source". Det finns flera olika typer av open source licenser och det finns de som inte smittar som virus (som GPL gör eftersom den säger att överallt där GPL:ad kod används måste GPL licensen gälla).

Därför måste du titta på vilka olika licenser som används. Min erfarenhet är väl tyvärr att folk slentrianmässigt använder sig av GPL när det finns flera bra alternativ. MIT licensen vill jag minnas har inga krav på att kod du använder tillsammans med MIT-kod måste vara öppen.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 23:43 #4
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Det brukar vara så att om du använder ett Open Source program så är det alltid den licensen som gäller(GNU eller vad det är för licens fför just den).

Om du vill programmera om något och få det under en annan licens så är regeln den att det du programmerar måste kunna köras fristående från det Open Source programmet du integrerar den i för att den ska kunna gälla under annan licens.

Ursprungsprogrammet kan du aldrig få under annan licens men din modifiering eller tilläggsprogram kan du licesiera under annan licens om den kan köras fristående från ursprungsprogrammet.

Om man ska hårddra det så kan man begära att alla modifieringar som görs i ett Open Source program ska släppas fritt för alla under Open Source licensen som ursprungsprogrammet kör med.

Men nu är det lyckligtvis inte rikigt så det funkar för det är få fall där man kan begära ut vilken kod som helst, det räcker alltså med att koden du har skapat kan köras fristående för då gäller inte GNU licensen eller annan Open Source licens längre för just den funktionen i det open Source programmet du använder.

Sen är det upp till den som påstår något annat att bevisa att att den inte kan det.

Så svaret är väl inte enkelt, det beror helt enkelt på vad det är för funbktion, du kan aldrig ta en Open Source funktion och påstå att du har skapat även om du modifierar den för ursprungskodaren kommer snabbt att se att det är deras kod som har använts.

Men huvudregeln är att om du använder ett Open Source program eller kod så kan du aldrig licensiera den under någon annan licens hur mycket du än kodar om den, du måste skapa den själv och den ska kunna köras fristående för att du ska kunna köra den under annan licens.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017