Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur organisera när icke-tekniska folk är involverade?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-05-23, 17:08 #1
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Standard Hur organisera när icke-tekniska folk är involverade?

Sitter för första gången med i ett projekt där en majoritet av medlemmarna inte har en teknisk bakgrund. Projektet är av typ välgörenhet, spänner sig över 3 år, gäller insamling av c.a 5M (10% insamlat) och involverar 4 personer spridda över världen. Jag är den ända med teknisk bakgrund, resterande jobbar inom andra områden.

4 månader in och de är fullt kaos – något ingen vill inse. Kommunikation sker via mail, whatsapp och Facebook. När ett beslut har tagits är de upp till varje enskild person att ta ansvar och planera, något som inte sker. +400 mail på 4 månader gör att information försvinner, de är svårt att sätta sig in i saker och de hör till vanligheten att deadlines missas.

Är själv utvecklare. Har jobbat med Github-issues i snart 8 år och Todoist vid sidan av jobbet.

För att göra en lång historia kort så har jag presenterat en rad med olika projektplattformar för den mest tekniskt lagda personen i gruppen. Blev direkt bemött med oförståelse när förklarade varför jag tyckte de kanske är dags med ett verktyg som håller koll för oss.

Kollade runt lite i min omgivning och de här verkar vara ett vanligt problem. Många verkar vara dum-snåla när de gäller sin egen tid och anser att planering är helt onödigt.

Jag kan omöjligen vara den första som försökt pusha på folk verktyg/plattformar som Todoist. Någon som har nått tips på hur man gå till väga eller kanske en bättre lösning?
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-23, 17:50 #2
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Svårt... Kanske sätta upp Trello? Ha en tavla med olika listor typ:
1. Idéer
2. Planering närmaste tiden
3. To do
4. Avklarade saker

om du sätter upp allting och kör en 15 min genomgång borde även de som är inte är så tekniska fatta...
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-23, 21:12 #3
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
Svårt... Kanske sätta upp Trello? Ha en tavla med olika listor typ:
1. Idéer
2. Planering närmaste tiden
3. To do
4. Avklarade saker

om du sätter upp allting och kör en 15 min genomgång borde även de som är inte är så tekniska fatta...
Precis vad jag har gjort idag. Skapade c.a 40 tasks med deadlines, prioritet och detaljer i Todoist Business (som har stöd för teams). Bjöd in den i teamet med högt teknisk kompetents för en utvärdering.

På frågan om vad han tyckte om de fick jag följande svar.

Citat:
If you're sure it's the system we're going to stick with then I think so - don't put too much emphasis on it in case they freak out when they see it but a good time to mention it. Basically tell them it's just 1 big "to-do" list and leave it at that. Don't expect too much participation from <Person4> though!
De här var svaret efter 2 månaders diskussion.

Ingen som har erfarenhet av de här sedan tidigare? Även om folk i projektet inte använder de, skulle de te.x fungera att tilldela folk uppgifter med tillhörande deadlines? Typ som en read-only platform där jag och möjligen en till tilldelar och planerar och resterande får notifikationer när något ska göras.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-23, 21:21 #4
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Slack låter som din lösning. Skapa olika rum (ex. programming, design, content, sales, general). Ger en öppen och transparent inblick och med möjlighet att andra pushar på mindre inaktiva personer. Koppla ihop med Todoist så att det pushas till Slack-kanalen när någon har markerat något som klart.

Tvinga att allt och precis allt ska gå igenom Slack och inga andra kanaler. Man kan ha 1on1-chatter om man önskar - och du ser även online/offline-status.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-23, 22:14 #5
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Slack låter som din lösning. Skapa olika rum (ex. programming, design, content, sales, general). Ger en öppen och transparent inblick och med möjlighet att andra pushar på mindre inaktiva personer. Koppla ihop med Todoist så att det pushas till Slack-kanalen när någon har markerat något som klart.

Tvinga att allt och precis allt ska gå igenom Slack och inga andra kanaler. Man kan ha 1on1-chatter om man önskar - och du ser även online/offline-status.

Hehe, har spenderat 3 veckor med att få en i teamet att registrera sig i en Google mailinglista som ja skickade en inbjudan till. Att trycka på en knapp i ett mail och registrera sig är för svårt, tänk då hur jobbigt/stort steg de vore att börja använda Slack

Hade själv gärna använt de och gör de också, men inte för de här projektet.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-23, 23:15 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Slack är enkelt även för den som inte är tekniskt lagd, finns en rad smidiga plugin så du kan skapa dina egna status-kanaler och dylikt. Det går också lätt att integrera med projekthanteringsverktyg som exempelvis JIRA. Informera bara personerna om hur ni väljer att använda det så bör det inte vara några större bekymmer oavsett bakgrund. Känns mer som kommunikationsproblem än något annat och din inställning att de inte ens klarar av att trycka på en knapp är kanske en indikation på att det är annat som ställer till bekymmer Om det ändå verkligen är så illa så är det kanske inte så mycket annat att göra än att avbryta samarbetet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2016-05-23 klockan 23:17
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-24, 18:46 #7
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Suck. Veckors av planering och idag får jag ett mail som kan sammanfattas med; va jobbigt de blir, skapade ett excel-ark som jag delade via Google Docs istället, hoppas de blir bra.

Vad gör man egentligen, ger snart upp.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Slack är enkelt även för den som inte är tekniskt lagd, finns en rad smidiga plugin så du kan skapa dina egna status-kanaler och dylikt. Det går också lätt att integrera med projekthanteringsverktyg som exempelvis JIRA. Informera bara personerna om hur ni väljer att använda det så bör det inte vara några större bekymmer oavsett bakgrund.
Har själv använt Slack för ett flertalet OSS-projekt och jobb, tycker de fungerar toppen. De finns dock en fundamental kunskapslucka i gruppen som gör att de skulle bli helt omöjligt att byta ut WhatsApp som används idag. De finns inget intresse att styra upp då de "typ fungerar" som de är nu.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Känns mer som kommunikationsproblem än något annat och din inställning att de inte ens klarar av att trycka på en knapp är kanske en indikation på att det är annat som ställer till bekymmer Om det ändå verkligen är så illa så är det kanske inte så mycket annat att göra än att avbryta samarbetet.
Förstår vad du menar. Känner själv att den pedagogiska delen från min sida inte riktigt är problemet då jag (i de här fallet) aldrig blir uppmärksammad om vad problemet är. Tog två veckor efter inbjudan skickade ut innan jag tog kontakt och kollade hur de gick (långa mail ignoreras, så frågade kort å uppriktigt om han hade fått mailet). Fick svaret att något gick fel var på frågan om han kunde förklara vad som hänt inte svarade.

Man får en chans, sedan försvinner meddelandet i cyberrymden. Blir lätt så här enligt egen erfarenhet när man jobbar med folk som aldrig jobbat med datorer innan.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-25, 12:57 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Man får en chans, sedan försvinner meddelandet i cyberrymden. Blir lätt så här enligt egen erfarenhet när man jobbar med folk som aldrig jobbat med datorer innan.
Om det är så att de aldrig jobbat med datorer innan så måste man nog nästan finnas på plats för att det ska fungera, åtminstone under en period i början.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-31, 16:38 #9
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Efter att ha drivit projekt sedan 2000 inom olika branscher och konstellationer.
- Lägg fram förslag själv, se till att de är så konkreta att det kan fattas beslut vid projektmötet, på så sätt så får de lite krasst rätta in sig i ledet.

- Ha enskilda samtal mera frekvent än i större grupper, eftersom kunskapsnivån verkar vara låg så blir det en bättre dialog eftersom motparten då kan ställa frågor utan att framstå som dum.

Risken med större grupper är annars att börjar någon att kackla så kommer alla till slut att kackla och då blir det ingen framdrift över huvudtaget.

Brukar säga i aktuella fall att man får vara en blandning av psykolog och säljare.
Först säger du varför du vill göra si eller så och därefter förklara varför.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017