Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Filmbranchens motsvarighet till Spotify?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-07, 05:44 #1
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Under veckans Consumer Electronics Show i Las Vegas denna veckan visar LG i sammarbete med NetFlix (amerikanskt filmuthyrningsföretag) 4 st HDTV modeller som kommer vara direktuppkopplade på nätet.
Därmed kommer de som prenumererar på NetFlix få direkt tillgång till 12 000 film/tv titlar för endast $8.99/mån.
Kommer förmodligen utökas efterson NetFlix i dagsläget förfogar över 100 000 DVD titlar.

Amazon.com håller på med nåt liknande. Så detta är nog nåt som kommer med storsteg innom nåt år eller två.

Källa:
http://www.networkworld.com/news/2009/0105...hdtvs-that.html
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 08:30 #2
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Joost var ju ett försök till att leverera tv och film via internet, men tyvärr misslyckades.
Men man hoppas ju att filmbranschen nu inser fördelarna och deras potentiella vinst i det hela nu när Spotify släpptes och blev en succé.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 09:18 #3
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by Kjette@Jan 7 2009, 03:08
Fast Amazon har konstiga villkor och för att se deras filmer måste man vara bosatt i USA, men det kan enkelt lösas med en proxy, men är ändå lite jobbigt
Är väl inte så konstigt, det funkar likadant åt andra hållet. Svenska film/tv-tjänster kan inte köra utanför sveriges gränser. En bra VPN är lösningen. Proxies har jag inga bra erfarenheter av...inte svenska i alla fall..
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 12:03 #4
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
SF Anytime är väl det som kan kallas svenska motsvarigheten till amerikanska Netflix. Fortfarande hopplöst efter när det gäller att släppa filmerna och framför allt antalet filmer.

Telia verkar satsa stenhårt på Digital-TV (IPTV) med SF Anytime. I takt med att allt fler får fiber/LAN-anslutningar kommer efterfrågan att stiga kraftigt.

Det är väl egentligen tjock-tv:n (för att symbolisera den gamla tv:n) som strular till det hela. Man har helt enkelt sålt ut alla rättigheter till "gamla" mediebolag vilket gör att tjänster som Hulu.com och Netflix begränsas till USA.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 14:17 #5
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette
Fast Amazon har konstiga villkor och för att se deras filmer måste man vara bosatt i USA, men det kan enkelt lösas med en proxy, men är ändå lite jobbigt
Är väl inte så konstigt, det funkar likadant åt andra hållet. Svenska film/tv-tjänster kan inte köra utanför sveriges gränser. En bra VPN är lösningen. Proxies har jag inga bra erfarenheter av...inte svenska i alla fall..
Jag har använt svt-play ute i europa, men det var ett tag sen.

I USA finns det massor av tjänster där man kan kolla på streamad video helt gratis (men med reklam), men av rättighetsskäl får vi inte kolla på det i europa. Det är däremot bara en tidsfråga skulle jag säga. Även Joost finns kvar under dessa premisser, dock som en webbaplikation istället för en fristående.

Fler och fler svenska TV-kanaler börjar även släppa program på internet: svt, tv3, tv4, kanal 5 (?), ztv, för att nämna några.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 14:20 #6
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 150
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 150
Citat:
Originally posted by eliasson@Jan 7 2009, 09:30
Men man hoppas ju att filmbranschen nu inser fördelarna och deras potentiella vinst i det hela nu när Spotify släpptes och blev en succé.
Utan att vara negativ -- jag gillar Spotify -- men hur vet vi att det har varit en succé? Vi använder Spotify. Men var försvinner pengarna? Vi vet inget om avtalen mot förlagen, artisterna osv ser ut. Vi vet inte om det är en beta ens. Vi väntar med spänning på att få veta hur pengar fördelas i systemet, hur Spotifys egen ekonomi ser ut. Det är saker som vi inte vet något om ännu.
Och sen finns ju problemet med att en stor del av fildelningen handlar om att återta kontrollen över sitt eget mediaintresse. Spotify centraliserar och skapar en elit eftersom jag som enskild musiker inte (idag iaf) kan lägga upp mitt material där. Och jag kan bara använda det på plattformar som stödjs av Spotify. Vilket inte är helt vad vi vill göra. Många olösta frågor även där alltså. Så succé är det inte i mina ögon, men ett bra komplement till annat.
brokep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 14:42 #7
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Netflix är bra till skillnad från svenska och övriga amerikanska alternativ så detta tror jag stenhårt på. Netflix har även en längre historik än t.ex. spotify. Det vore ju trist om spotify lades ner.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 17:44 #8
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Spotify för film? hmm.. reklam lite då och då i filmen.. precis som på TV.

Skulle kunna fungera faktiskt. Intressant idé.
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 18:37 #9
cyrres avatar
cyrre cyrre är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 178
cyrre cyrre är inte uppkopplad
Medlem
cyrres avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 178
Det är absolut en tjänst jag skulle prenumerera på!

Hur kommer det sig att det inte har kommit någon vettig film-streaming-tjänst än? Är det teknik, avtal eller internethastigheten hos folk? Vad tror ni?
cyrre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 18:38 #10
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Nu var det ju streamade webblösningar som var nyheten.
Nyheten var att LG har monterat in en speciell hårdvara och Netflix egen mjukvara i 4 st nya HDTV modeller.
Eftersom dessa tv kommer vara uppkopplade på nätet, så kommer användaren (som har en prenumeration) via tvns menyer att kunna bläddra bland 12 000 DVD titlar och se när det passar.
Nu är ju detta bara ett komplement och en gratis service från Netflix till de som prenumererar på DVD filmer hem i brevlådan.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017