Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Annonsera på tradedoubler

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-27, 20:08 #1
Martin Martin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 162
Martin Martin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 162
Hej lite fråga ang. tradedoubler...

Är det någon som använder sig av dem för att förmedla besökare till sin sajt?

Undrar lite om vad de tar betalt osv?

Någon kanske vet ungefär vad en "normal" sajt kan tänkas få in i besökare från dem?

Mvh
Martin
Martin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-28, 00:59 #2
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Steg ett är skaffa AB, de pratar inte ens med företag som inte är aktiebolag..
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-28, 01:12 #3
Martin Martin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 162
Martin Martin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 162
Nej jag har hört att man måste ha AB, men det är inget problem...

Jag undrar mest vad de tar ut i avgift, t.ex om vi säger att annonsören får 10 kronor när någon köper en musmatta av oss, vad tar tradedoubler då?
Martin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-28, 14:17 #4
Martin Martin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 162
Martin Martin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 162
Är det ingen av er webmasters som har annonserat med hjälp av tradedoubler?

Betyder det att det är helt olönsamt eller??!
Martin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-04, 20:02 #5
Martin Martin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 162
Martin Martin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 162
För er som tycker det är intressant tog jag kontakt med tradedoubler och frågade om kostnader och liknande.

Detta är ett uttdrag ur det mail jag fick till svar:

"Allmänt kan jag säga att vår tjänst i grunden är prestationsbaserad, där vi tar en provision 30% på den summa ni betalar till era affiliates. Därutöver har vi en fast månadskostnad mellan 3500kr-8000kr beroende på hur mycket Account tid ni önskar. (hur mycket hjälp man behöver) Vi tar även ut en startkostnad på 10000 kr."

Låter ju inte alltför billigt...

men å andra sidan lär man väl få in ett x antal besökare på sajten...
Martin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-04, 20:55 #6
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
tror det beror till stor del vilken slags trafik man söker till sin sajt och till ganska stor del hur mycket du är villig att betala per unik besökare/lead/avslut. med "slags trafik" menar jag inom vilken bransch du är och om du är beroende av att besökarna genomför sk avslut och liknande.

har varit affiliate hos tradedoubler sedan de startade mer eller mindre och enligt min erfarenhet väljer man att marknadsföra passande företag helt beroende efter hur mycket de betalar ut. vilket är ganska naturligt om man är ute efter så stor vinst som möjligt.

vad jag vill komma fram till är att: finns det alltför många andra företag inom samma kategori kan det ju kanske vara lite svårare att få kvalitativa affiliates att välja just ditt program. vilket man förslagsvis löser genom att ha tillräckligt lockande ersättning samt en strikt kontroll av sökande affiliates. det leder ju dock till ökade rörliga utgifter för dig.

i detta ögonblick finns (vad jag kan se) totalt 113 "företag" inom de olika 17 svenska kategorierna (där ett och samma företag kan finnas i flera olika kategorier).

finns ju även utländska företag som "internationella affiliates" kan välja att marknadsföra som du då även får konkurrera med om det är en "internationell" verksamhet du pysslar med. vanligtvis betalar de utländska företagen ut betydligt bättre än de svenska.

vet inte hur stor hjälp du har av det men kan ju kanske vara bra att fundera över innan man slänger ut de första 10 tusen kronorna för att "testa" kan ju kanske vara ett bra sätt för folk att få upp ögonen för din sajt iaf.

har ju dock ingen praktisk erfarenhet att marknadsföra mina sajter via Tradedoubler.

andra saker som kan vara bra att tänka på:
fick du någon information om hur mycket det kostar att exempelvis ändra ersättning för ett redan befintligt program? skulle gissa på att det räknas som "account tid" men är ju svårt att veta hur mycket de i praktiken fakturerar för en sån ändring.
är det företaget som marknadsför sig som måste avsätta tid för att godkänna nya affiliates som söker till ditt program?

EDIT: Är det annonsförmedling.se du tänkt marknadsföra har du ju eventuellt moreSale, everything.se, annonsdirekt (gratis annonsering) och eventuellt autobytel, BytaLya och kanske Tradera som du kanske får "konkurrera" med?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-04, 21:02 #7
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Citat:
Originally posted by marcuss@Dec 4 2003, 18:55
vanligtvis betalar de utländska företagen ut betydligt bättre än de svenska.
Detta är inget jag har märkt. Det brukar ju vara samma procent oavsett land... Hm, eller det är kanske inte så du menar? Man kan ju tolka det du sa på två sätt...

Det är inte pga skatt och avgifter som de utländska kan betala mer?
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-04, 21:10 #8
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av lunne82
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
vanligtvis betalar de utländska företagen ut betydligt bättre än de svenska.
Detta är inget jag har märkt. Det brukar ju vara samma procent oavsett land... Hm, eller det är kanske inte så du menar? Man kan ju tolka det du sa på två sätt...

Det är inte pga skatt och avgifter som de utländska kan betala mer?
ah, var kanske lite otydlig. vad jag mest menade var att det finns företag utomlands som betalar ut mer per klick än vad det finns i Sverige. för den procentuella ersättningen vid leads/avslut hos företag betalas kanske tillåmed ut mer i svenska programmen. för att ta ett exempel, kanske inte säger så mycket men b-one betalar ut 75 SEK per avslut i svenska td-programmet men endast 54,6111 SEK i det danska td-programmet för samma försäljning.

hursomhelst får man ju dessvärre konkurrera med alla om de ligger inom samma kategori. däremot riktar man sig till svenska kunder så slipper man kanske problemet med de utländska annonsörerna till viss del.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-04, 22:43 #9
Martin Martin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 162
Martin Martin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 162
Citat:
Är det annonsförmedling.se du tänkt marknadsföra har du ju eventuellt moreSale, everything.se, annonsdirekt (gratis annonsering) och eventuellt autobytel, BytaLya och kanske Tradera som du kanske får "konkurrera" med?
Ja, det är annonsförmedling.se som jag tänkte på. Så ja, det finns ju en hel del konkurrenter. Men det som är bra är att vi inte har så stora övriga utgifter och därför kan satsa mycket på marknadsföringen. Enligt de uträkningar jag har gjort borde vi kunna erbjuda bättre ersättning än de flesta av de företag du nämnde. Men som du sa måste man ju locka över de affliates som redan använder de andra programmen och detta kommer ju kosta mycket pengar i Affliate Tid.

Sen är det svårt att säga vad man ska satsa på; betala mycket per avlsut eller lite per avslut och lite per klick. Man borde ju tjäna mer på att betala mycket per avslut, men då är det ju också svårare att få affliates att använda just oss.

Jag tycker TD verkar vara ett bra sätt att marknadsföra sej på iaf om man jämför med de olika alternativen jag kollat på hittills. Okej det kommer kosta en del att få igång det men när man väl kört igång så borde det vara ganska lönsamt.

Om man har en bra ersättning och kör med annonsförmedling.se hur mycket tror ni då TD kan leverera? Jag menar hur många affliates har TD bakom sej egentligen?
Martin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-04, 23:05 #10
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ja, det är annonsförmedling.se som jag tänkte på. Så ja, det finns ju en hel del konkurrenter. Men det som är bra är att vi inte har så stora övriga utgifter och därför kan satsa mycket på marknadsföringen. Enligt de uträkningar jag har gjort borde vi kunna erbjuda bättre ersättning än de flesta av de företag du nämnde. Men som du sa måste man ju locka över de affliates som redan använder de andra programmen och detta kommer ju kosta mycket pengar i Affliate Tid.

Sen är det svårt att säga vad man ska satsa på; betala mycket per avlsut eller lite per avslut och lite per klick. Man borde ju tjäna mer på att betala mycket per avslut, men då är det ju också svårare att få affliates att använda just oss.
för att locka affiliates till ett program behöver man antagligen erbjuda en hel del i ersättning per unik besökare. vilket antagligen är ganska effektivt för att få sin logo/sitt varumärke exponerat i större utsträckning. däremot kan det ju bli ganska kostsamt om dessa besökare inte väljer att utnyttja er tjänst så ni får någon inkomst tillbaka direkt vilket gör att ni antagligen inte bör köra den typen av ersättning hela tiden. men isåfall skulle man nog kunna jämföra denna investering i jämförelse med tradionell reklam på TV och liknande.

Citat:
Jag tycker TD verkar vara ett bra sätt att marknadsföra sej på iaf om man jämför med de olika alternativen jag kollat på hittills. Okej det kommer kosta en del att få igång det men när man väl kört igång så borde det vara ganska lönsamt.
just för prestationsbaserad marknadsföring är nog Tradedoubler ett av de främsta för svenska sajter skulle jag vilja påstå. men som sagt, jag har ju inte användt dem så jag är beredd på invändningar från andra.

Citat:
Om man har en bra ersättning och kör med annonsförmedling.se hur mycket tror ni då TD kan leverera? Jag menar hur många affliates har TD bakom sej egentligen?
enligt tradedoublers egna information som återfinns på deras websidor så har DELL användt "fler än 20 000 partnersajter" i sin marknadsföring. hur många svenska det är vet man ju dock inte. och vad det innebär i ren trafik är ju svårt att säga.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017