Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att sparka på någon som ligger ner?

Visa resultat för omröstning: Är det ok att sparka på en konkurrent som är nere?
Ja - absolut 13 16.46%
Ja - om det görs snyggt 18 22.78%
Nej - inte alls 48 60.76%
Antal röster: 79. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-08, 12:37 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Conny, det är nästan lite dubbelmoral där "Dålig service" är ju ytterst subjektivt, många av Loopias kunder anser att det är dålig service när inte e-posten fungerar som den ska och det är svårt att nå dom på telefon när alla kunder försöker ringa samtidigt. "Rutten affärsmoral" är också extremt subjektivt, så länge man följer lagen har man inte gjort något egentligt fel anser många. Det snyggaste är att aldrig hacka på konkurrenter så länge de inte angriper dig själv på något vis. Bryter de mot lagen är det ju också bara att anmäla.
Med bra service menar jag även leverantörens "inställning" till kundens problem. En leverantör som får en synpunkt från kunden, måste ta synpunkten på allvar och försöka hjälpa kunden efter bästa förmåga. Om man ignorerar kunden eller hela tiden skyller på att det är kundens eget fel (utan orsak), eller vägrar lyssna på kunden så anser jag det är dålig service.

Om leverantören har problem med sin tjänst/produkt men ändå tar kundens problem på allvar och lägger manken till för att lösa problemet så är det ett ett bra bemötande/service.

Självfallet är en tjänst som inte fungerar inte en bra service heller men jag skiljer på leverantörens inställning och bemötande av kunden och produktens kvalitet.


Men "rutten affärsmoral" skulle man kunna ta som exempel att någon här på WN frågar om hjälp med ett kundcase och jag svarar att visst det kan jag hjälpa dig med. Sen när jag fått vet vem kunden är så går jag till kunden och erbjuder denne kund att göra jobbet och ta över kundkontakten. Det kallar jag dålig affärsmoral. Jag hjälper gärna min konkurent som behöver hjälp och jag visar respekt över vem som "äger kunden", det är en ren överlevnadsinstinkt, för då kanske min konkurent anlitar mig igen när denne behöver hjälp. Skulle jag ta över kunden mot konkurentens vilja så skulle den relationen vara bränd och det är inget bra sätt att bygga relationer och samarbeten. Jag har själv drabbats av detta så jag vet vad det innebär och jag har givetvis helt brutit kontakten efter en sån händelse.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-12-08 klockan 12:46
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 12:40 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Med bra service menar jag även leverantörens "inställning" till kundens problem. En leverantör som får en synpunkt från kunden, måste ta synpunkten på allvar och försöka hjälpa kunden efter bästa förmåga. Om man igorerar kunden eller hela tiden skyller på att det är kundens eget fel, eller vägrar lyssna på kunden så anser jag det är dålig service.

Om leverantören har problemmed sin tjänste men ändå tar kundens problem på allvar och lägger manken till för att lösa problemet så är det ett ett bra bemötande/service.

Självfallet är en tjänst som inte fungerar inte en bra service heller men jag skiljer på leverantörens inställning och bemötande av kunden och produktens kvalitet.
Ja, fast då lägger du in en massa personliga värderingar som skulle ge just dig rätten att klanka ner på konkurrenten. Med det resonemanget ger du i praktiken Binero rätt. Är det ur ett kundperspektiv du resonerar så är jag med dig men nu var det ju inte det det handlade om i det här fallet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 12:50 #13
misters avatar
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
misters avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
Seriöst ni lever ju i en drömvärld, klart fan man sparkar på en konkurrent för att den ligger nere för tillfället klart man vill tjäna pengar hade världen sett ut så som ni säger så hade det inte funnits några vinstdrivande företag, alla tjänar något på någon annans bekostnad.

Sen att DITT samvete inte tillåter det är ju din förlust. Jag har själv varit med om konkurrenter som tjänar på MIN bekostnad kan jag inte leverera något som gör min kund nöjd klart kunden går vidare och avslutar samarbetet med mig.
mister är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 12:56 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av mister Visa inlägg
Seriöst ni lever ju i en drömvärld, klart fan man sparkar på en konkurrent för att den ligger nere för tillfället klart man vill tjäna pengar hade världen sett ut så som ni säger så hade det inte funnits några vinstdrivande företag, alla tjänar något på någon annans bekostnad.

Sen att DITT samvete inte tillåter det är ju din förlust. Jag har själv varit med om konkurrenter som tjänar på MIN bekostnad kan jag inte leverera något som gör min kund nöjd klart kunden går vidare och avslutar samarbetet med mig.
Nu vet jag inte riktigt om du läst eller förstått det som skrivits i den här tråden. Det handlar om vad som är okej eller inte för ett företag, specifikt webbhotell i det här fallet. Majoriteten av alla människor anser att det inte är okej att göra vad som helst för att tjäna pengar, därför är denna diskussion av intresse för samtliga företagare. Du förlorade just mig som potentiell kund till exempel, om det nu inte var illa formulerad sarkasm Naturligtvis vill alla företag tjäna pengar men det är inte alls det vi diskuterar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-12-08 klockan 13:08
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 13:23 #15
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av mister Visa inlägg
Seriöst ni lever ju i en drömvärld, klart fan man sparkar på en konkurrent för att den ligger nere för tillfället klart man vill tjäna pengar hade världen sett ut så som ni säger så hade det inte funnits några vinstdrivande företag, alla tjänar något på någon annans bekostnad.

Sen att DITT samvete inte tillåter det är ju din förlust. Jag har själv varit med om konkurrenter som tjänar på MIN bekostnad kan jag inte leverera något som gör min kund nöjd klart kunden går vidare och avslutar samarbetet med mig.
Ja varför ska man vara snäll och omtänksam när man kan vara en elak, egocentrisk skitstövel.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 13:26 #16
misters avatar
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
misters avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nu vet jag inte riktigt om du läst eller förstått det som skrivits i den här tråden. Det handlar om vad som är okej eller inte för ett företag, specifikt webbhotell i det här fallet. Majoriteten av alla människor anser att det inte är okej att göra vad som helst för att tjäna pengar, därför är denna diskussion av intresse för samtliga företagare. Du förlorade just mig som potentiell kund till exempel, om det nu inte var illa formulerad sarkasm Naturligtvis vill alla företag tjäna pengar men det är inte alls det vi diskuterar.
Ni diskuterar om Binero gjort rätt med att sätta in resurser för att flytta över kunder från i detta fallet Loopia till deras hotell, Citynetwork hade säkerligen gjort samma sak men de har visst inte samma resurser på en sådan kort tid, därför sätter de upp en tråd om det hela.

Tycker att det är ett ganska bra sett finns säkerligen en massa pengar att tjäna in på det.
mister är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 13:28 #17
misters avatar
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
misters avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Ja varför ska man vara snäll och omtänksam när man kan vara en elak, egocentrisk skitstövel.
Ha ha ha, kolla bara på alla miljonärer de blev inte rika på att vara snälla.
Men som den vanliga Svensson avundsjukan så gillar ni aldrig att andra lyckas med något som ni inte lyckas med, aldrig hört någon vara glad när andra lyckas.
mister är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 13:37 #18
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Citat:
Ursprungligen postat av mister Visa inlägg
Ni diskuterar om Binero gjort rätt med att sätta in resurser för att flytta över kunder från i detta fallet Loopia till deras hotell, Citynetwork hade säkerligen gjort samma sak men de har visst inte samma resurser på en sådan kort tid, därför sätter de upp en tråd om det hela.

Tycker att det är ett ganska bra sett finns säkerligen en massa pengar att tjäna in på det.
Jag tror CN har tid och resurser. Men frågan är om moral. Att du är en egocentrisk skitstövel vet nog alla här numera.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 13:42 #19
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Ibland blir trådar på WN så extremt roliga. Varför skall vi ha konstruktiva trådar inom serverteknik, programmering, marknadsföring mm.? Det är väl bättre med trådar som dessa, som tillför lite humor och skratt i vardagen.

Först har vi trådskaparen, johan1234, från CityNetwork, som erbjuder webbhotell för småpengar för att de inte kan hänga med andra konkurrenter på marknaden. När det inte går, går de ut med pekfingret och kritiserar Binero för att de marknadsför sig på "fel" sett gentemot Loopia och samtidigt påpekar Bineros egna, tidigare problem.

Så inte bara slår de ett slag mot Binero, men får alla att minnas Loopias tekniska problem. Riktigt lågt, men samtidigt mycket bra marknadsföring! Det bästa sättet att slå ner på två konkurrenter! Detta är inte en tråd om moral utan ett billigt sätt för CityNetwork att sparka på andra och i detta fallet Binero och delvis Loopia. Hade det handlat om moral hade man beskrivt ett "case" och inge hängt ut en konkurrent.

Till johan1234: om du anser att Binero sparkar på en kunkurrent, gör fel och borde hamna på botten av Atlanten, så vad skall man säga om CityNetwork som skapar denna tråd? I mina ögon ligger du inte bara på botten av Atlanten, men t.o.m. lååågt under, nedgrävd så djupt att ingen vill ens ta tag i er med tång.

Vet inte hur många kunder som attraheras till de olika webbhotellen från just WN, men ibland blir man så trött på representanter från webhotellen.



Sedan har vi i tråden "de vanliga gamla kärringar" som gärna pekar med sitt långa finger som vanligt, alltid gjort det, och som själva måste vara änglar, aldrig ta ut en krona extra av en kund, aldrig ta några genvägar i livet, har aldrig gått mot rött gubbe, kört mot gult, aldrig ljugit, aldrig lurat någon, serverar varm soppa till hemlösa varje helg, betalar pengar till alla fonder som finns, bygger hem åt fattiga, betalar för att rädda regnskogen, cyklar endast och kör inte bil ....

tartareandesire; det måste vara svårt att vara så perfekt som du brukar utmåla dig själv här på forumet. Under många år har jag ibland funderat om din moraliska kompass är så extremt perfekt, eller om du på forumet försöker kompensera för det verkliga livet. Dessutom har du ju alltid rätt. Så snälla berätta mer, så vi kan nominera dig för någon sorts Nobelpris ...

Senast redigerad av Helix den 2011-12-08 klockan 13:51
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 13:50 #20
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Undra när vi kunder hos Binero ens ska hamna i deras nya bra plattform som de tjatat om i åratal. De verkar fokusera på 1 miljard andra saker än ta hans om oss trogna.

Jag kör både Loopia och Binero för den delen, tror ingen av dom är felfri så är bara löjligt detta.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
etik, konkurrens, moral, nertid


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017