Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Avtal för skapande av website.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-30, 15:29 #1
bubbahuu bubbahuu är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 8
bubbahuu bubbahuu är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 8
Hej,

Är på jakt efter några tips/råd. Jag har precis startat upp mitt företag, inte haft några jobb ännu. Nu har jag dock fått ett uppdrag, muntligt i alla fall. Att utveckla en webtjänst. Det är från ett företag, där en kompis är delägare, ett seriöst och vinstdrivande sådant i en helt annan bransch. Ser med andra ord inga direkta risker att gå in i projektet.

Frågan är dock, vad ska man skriva för avtal innan man börjar med arbetet? Antar att det ska innehålla mitt pris, pris på extratjänster, samt underhåll. Är det något mer som är viktigt att ta med? Ska jag saker som att jag registerar deras domän och underhåller denna?

Tacksam för all hjälp!
Mvh
Robin
bubbahuu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-30, 15:46 #2
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
bubbahuu:
Citat:
Ser med andra ord inga direkta risker att gå in i projektet.
Jo en liten risk är det med att arbeta åt bekanta, det är att man kanske "bjuder" lite väl mycket på sin tid eftersom det är en kompis.

Så skriv ett avtal så ni båda vet vad som gäller. Det du tagit upp är bra. Om du skall sköta reggningen och underhåll av domänen skriv det också för att undvika missförstånd om vem som har ansvaret för att den förnyas exempelvis.
Du bör även ha med en tidsplan när arbetet skall vara klart men även fortlöpande avstämningar av ett pågående arbete. Saker som vem som skall stå för bilder, texter etc kan vara bra att ha med.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-30, 15:50 #3
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Du bör ha med din samt deras skyldigheter under uppdragets alla faser, inklusive vari din eventuella support består av (är support = buggfixar?).

Det bör finnas en tydlig spec som är till för er bådas bästa. Denna används för att stämma av vad som ska göras / vad som har gjorts. Alla eventuella idéer och önskemål som inte står i specen brukar kunden samla ihop på en lista och köra som ett nytt uppdrag senare (en version 2 av siten mao). Specen är alltså ditt skydd för att slippa sitta och göra en massa extra saker som du inte hade planerat för. Specen i kundens syn är det han kommer att stämma av mot, att han har fått allt levererat.

Ang. avtalet så bör äganderätten tas upp på ex webplatsen/webhotell/domännamnet/bild & textmaterial, alltså vem som äger vad, nyttjanderätter, copyrights etc etc.
Ta också upp om updateringar av innehåll och vem som betalar för det eller hur du nu vill ha det...

Det kan vara en idé att beställa webhotell, domännamn etc i deras namn så behöver de bara betala fakturan och du slipper stå med skägget i brevlådan om de skulle ångra sig odyl.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-10, 16:30 #4
monkan monkan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 15
monkan monkan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 15
Kan tipsa om HamIT-99 som styr allt om rättigheter och skyldigheter. Det är IDG och Hamilton Advokatbyrå som tog fram avtalet. Det är iallafall ett bra komplement.
monkan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017