Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Referral spam

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-07-08, 21:17 #1
lurviga_gubben lurviga_gubben är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 13
lurviga_gubben lurviga_gubben är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 13
Question Referral spam

Är det någon som har tips på hur man blir kvitt dessa puckon? Jag har blockat 30 talet sajter inne på google analytics men det verkar som det bara kommer nya och fler, och google verkar inte hitta något sätt att stoppa denna irriterande skittrafik.. Jag har blockat alla dessa sajter helt från servern i htaccess också men de lever vidare.. Någon som har något konkret tips? Antar att det bara är att byta helt och köra sin egen statistik på sajterna "lokalt" men jag gillar analytics så det vore trevligt om det gick att få den tillförlitlig igen.. Tack på förhand om där finns någon lösning..
lurviga_gubben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-07-09, 10:11 #2
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Har använt mig av filter för att få någon ordning, vet inte om det kan hjälpa dig också: https://moz.com/blog/how-to-stop-spa...-referral-data
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-07-09, 14:53 #3
lurviga_gubben lurviga_gubben är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 13
lurviga_gubben lurviga_gubben är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 13
Tackar.. Ja det blir till att blocka alla SPAM länder då.. Det verkar vara det effektivaste. Tack så mycket för tipset och länken. Är det någon annan som har fler tips är jag evigt tacksam, det är aldrig roligt att stänga ute trafik som "kan" vara eller bli relevant ur statistiken.. Får hoppas att Google bakar in sin statistik kod i nått script snart eller att de fixar en funktion där man kan utesluta trafik från andra ip adresser / domäner än sina egna, det lär ju vara några fler som är lätt irriterade på dessa skitsidor..
lurviga_gubben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-07-09, 17:05 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Istället för att stånga sig blodig med blacklistning så kan du göra whitelistning i Analytics. Under filter så lägger du då till "inkludera endast" och lägger till "trafik till värdnamn".

Nästan all referral-spam besöker nämligen aldrig din sajt på riktigt och då försvinner skräpet. Var försiktigt dock, se till att inkludera alla värdnamn (domäner) som du använder på sajten, annars stoppar du legitim trafik från att synas.

Sen hade jag nog även lagt till htaccess med att blockera det värsta skitet som faktiskt besöker sajten.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-07-09, 20:14 #5
lurviga_gubben lurviga_gubben är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 13
lurviga_gubben lurviga_gubben är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 13
Tack så mycket.. Hittade precis en guide som jag tror skall hjälpa, den inkluderade ditt tips och många andra.. ska se om det hjälper. Kan tipsa om den här: http://www.analyticsedge.com/2014/12...gle-analytics/ för er andra som har detta elände..
lurviga_gubben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017