Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Länk till AdLibris ger inte någonting

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-29, 08:28 #1
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
Upptäckte att AdLibris endast ger betalt för "nya" kunder. Om jag skickar en person till AdLibris som tidigare handlat där (de flesta har handlat där, AdLibris är snart större än Akademibokhandeln och därmed den största bokhandeln i Sverige) så får jag alltså 0 (noll) kronor för mitt besvär.

Av denna anledning har jag slutat att länka till AdLibris överhuvudtaget. En länk till Bokus ger så mycket mer.

Någon annan som funderat på detta?
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-29, 08:34 #2
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Hej och välkommen!
Har aldrig hört talas om detta, men vad ger AdLibris per klick? Då av ny besökare då förstås.. Måste besöket generera i lagd beställning också?
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-29, 10:20 #3
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Har faktiskt inte tänkt på det som du säger, inte den senaste tiden iaf. Det har däremot visat sig att försäljningen via adlibris överstiger försäljningen via bokus, trots det du beskriver.

En anledning till detta kan vara att adlibris är billigare än övriga handlare i många fall. Min stora undring är varför adlibris inte finns med på bokfynd.nu...

Undrar hur TD och dess annonsörer skulle reagera om vi samtliga större sajter bojkottade TD:s program och inrättade ett eget där respektive annonsör är tvingad att köpa plats hos oss. Det som faktiskt händer är att vi stryper det gratisflöde av trafik som faktiskt går via våra sajter och tvingar annonsörerna att betala för vad det egentligen kostar.

Vilka blir störst då? Adlibris eller bokus?
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-29, 21:54 #4
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
Citat:
Originally posted by swan@Oct 29 2004, 08:28
Upptäckte att AdLibris endast ger betalt för "nya" kunder.
Detta är mycket sniket och jag tycker tradedoubler borde kunna förhandla fram en bättre deal. Annars kommer inte många vilja vara affiliates för dem länge till.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-30, 13:28 #5
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av jake
Citat:
Ursprungligen postat av swan
Upptäckte att AdLibris endast ger betalt för "nya" kunder.
Detta är mycket sniket och jag tycker tradedoubler borde kunna förhandla fram en bättre deal. Annars kommer inte många vilja vara affiliates för dem länge till.
Vem säger att Tradedoubler inte får betalt för den trafiken? Är kanske bara vi affiliates som inte får ta del av den återkommande trafiken. Tycker TD verkar använda sig av mycket konstiga upplägg.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-31, 00:14 #6
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Citat:
Originally posted by swan@Oct 29 2004, 08:28
Upptäckte att AdLibris endast ger betalt för "nya" kunder.
aha, inte tänkt på,men märkt att jag inte fått betalt för några av mina egna inköp därifrån. det här förklarar saken. Över huvud taget är ju problemet med td och andra affiliate-program att man måste lita på den man är affiliate för, td har tyvärr inte ett allt för bra track record... Jag förstår deras problem att hålla reda på alla sajter, men det borde ligga i deras eget intresse att förbättra den kontrollen.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-01, 09:40 #7
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
Citat:
Originally posted by Storen@Oct 29 2004, 08:34
Hej och välkommen!
Har aldrig hört talas om detta, men vad ger AdLibris per klick? Då av ny besökare då förstås.. Måste besöket generera i lagd beställning också?
AdLibris ger 5% i provision. Alltså ingenting per klick. Och ingenting, såvida inte det är en ny kund.
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-01, 09:57 #8
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
Citat:
Originally posted by digiArt@Oct 29 2004, 10:20
Har faktiskt inte tänkt på det som du säger, inte den senaste tiden iaf. Det har däremot visat sig att försäljningen via adlibris överstiger försäljningen via bokus, trots det du beskriver.
Det räcker inte att titta på antalet avslut. Jämför antalet besökare och kolla din conversionrate. Det borde vara mycket lägre på AdLibris.

Det många affiliates gör är att de annonserar för att få besökare (via exempelvis Google). Därefter slussar de besökaren vidare till AdLibris ("köp hos den billigaste bokhandeln!"). Och sedan, så får de inte något för besväret. Inte för besöket och inte för avslutet. De flesta affiliates går minus på en sådan deal.

Så är det att vara affiliate med "Bokhandeln som erbjuder dig 5% på första ordern från en ny kund"

Själv har jag slutat upp med att vara affiliate till AdLibris - och jag uppmanar alla andra till att göra samma sak. Endast genom detta kan vi få AdLibris att ändra sina regler. (Skriv gärna en rad till TradeDoubler och klaga!)

Själv har jag påtalat denna brist för TradeDoubler. Men de säger att de ser till sina kunders bästa. Och så länge det finns affiliates som lägger upp gratis reklam för AdLibris så förstår jag att AdLibris bara tackar och tar emot.

Jag skulle nog gå så långt att säga att detta är en form av lurendrejeri. De flesta affiliates har nämligen inte någon aning om att AdLibris beter sig på detta sätt. Vad jag vet, finns det inte en enda annan butik som har detta konstiga system. Och det finns inte någon (förutom AdLibris själva) som har insyn i systemet. Det är de själva som talar om för TradeDoubler om det var en ny kund eller ej. (detta går att verifiera med TradeDoubler).
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-01, 15:11 #9
TradeDoublers avatar
TradeDoubler TradeDoubler är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
TradeDoubler TradeDoubler är inte uppkopplad
Flitig postare
TradeDoublers avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Citat:
Upptäckte att AdLibris endast ger betalt för "nya" kunder. Om jag skickar en person till AdLibris som tidigare handlat där (de flesta har handlat där, AdLibris är snart större än Akademibokhandeln och därmed den största bokhandeln i Sverige) så får jag alltså 0 (noll) kronor för mitt besvär.

Av denna anledning har jag slutat att länka till AdLibris överhuvudtaget. En länk till Bokus ger så mycket mer.
Detta är ett mycket gammalt avtal som vi nu jobbar på att försöka uppdatera. Självklart är Adlibris lite motvilliga då en förändring för dem också innebär ökade kostnader. Det är dock forum, och trådar, som dessa som kan få dem att ändra sig. Kontakta gärna oss direkt också ang synpunkter som dessa.

Citat:
Vem säger att Tradedoubler inte får betalt för den trafiken? Är kanske bara vi affiliates som inte får ta del av den återkommande trafiken. Tycker TD verkar använda sig av mycket konstiga upplägg.
De pengar vi tjänar är baserad på vad ni affiliates tjänar (då ofta ca 30%), det är alltså lika mycket i vårat intresse som erat att detta fungerar så smidigt som möjligt. Vidare så undrar jag vad du menar med "mycket konstiga upplägg"? Det vore jättebra om ni kunde skicka dessa åsikter till [email protected], så att vi kan analysera dem och sedan optimera vårat system för våra användare.

Då jag inte kan kontrollera alla trådar här på WN speciellt ofta så ber jag er att fråga frågor och komma med kommentarer till ovan nämnd mailadress om ni vill ha svar på era frågor snabbt.

Mvh Calle
TradeDoubler
Support
TradeDoubler är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017