Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sidan börjar bli trög

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-23, 06:03 #1
dekaltrim.nu dekaltrim.nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 53
dekaltrim.nu dekaltrim.nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 53
Jag har lagt in en massa olika konstiga saker i min webshop som gör att sidan börjar bli trög då & då. Idag ligger den på digikoms webhotell men jag funderar på att byta till dedikerad eller colo istället. Om det hjälper....

Anledningen till att den börjar gå segt är förmodligen något av följande:

1. Massor av olika Accessdatabaser anropas hej vilt. Förmodligen har jag glömt att stänga databaskopplingen ibland. viktigt?
2. Bildbank som skapar thumbnails "onfly" med .NET
3. Jag skapar virtuella JPG med serverapp. dvs lägger på text på bilder "onfly" stor grej!
4. Jag har ett eget mailsystem som sparar ner alla bifogade filer på servern.
5. använder mig inte av mysgl vad jag vet. Är det bättre?

Info: ca 50gb trafik per månad, sidan det gäller syns under min infosida. Just nu (06.40) funkar sidan finfint men runt 12-16 är den trög.
Dock så ligger inte mina egna toppar vid denna tidpunkt. Kan mina "grannar" påverka? Går det se vilka mina grannar är?

Vad göra?
dekaltrim.nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-23, 07:22 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Byt ut accessdatabasena, Access är inte byggt för klara max 10 samtiliga användare eller så.

Om du kör mysql lär det antagligen flyta på utan problem.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-23, 07:51 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är förmodligen databasen som orsakar problemet. Access är en jättebra databas för mindre datamängder med en eller ett par användare. Den är byggd för att köras på en arbetsstation.

Skaffa en mysql eller SqlServerdatabas istället. mySql brukar vara ett billigt alternativ, men det kan krävas en del jobb med att föra över en accessdatabas till mysql. Att föra över access till SQLServer går dock att göra väldigt enkelt i de flesta fall.

En dedikerad server kan eventuellt lösa ditt problem - men det är inte säkert. Om du har för många databaser och databasanrop samtidigt uppstår problemet i alla fall även om du är ensam på servern. Det är inte lika sannolikt, men det är inte en bra lösning i sig.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-23, 09:09 #4
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
1. Massor av olika Accessdatabaser anropas hej vilt. Förmodligen har jag glömt att stänga databaskopplingen ibland. viktigt?

Först vill jag ta död på myten om att inte köra access, visst den klarar bara ett fåtal kopplingar samtidigt. Men du har en websajt som anropar databasen. Hur många kopplingar blir det? Jo, helt riktigt, en. Visst kan det hända att ett par kopplingar sker samtidigt, men om du öppnar anslutningen till databasen så sent som möjligt och sedan stänger den så snart du bara kan så klarar du dig långt. Så svaret om din anslutning blir: det är JÄTTEVIKTIGT att stänga så snart du inte behöver kopplingen längre.

Angående trafik och access så servar jag dryga miljonen sidvisningar per månad (dynamiskt genererade från access) på en av mina sajter. Så det går att bygga större sajter på access. (Nu håller jag iof på att migrera till sqlserver för att kunna växa ytterligare).

Dessutom är tanken med databaser att man kör enbart en så långt det är möjligt.

2. Bildbank som skapar thumbnails "onfly" med .NET

Japp, helt riktigt, det är processkrävande. Bättre i så fall om det är möjligt att skapa dessa dynamiskt och sedan lagra på disk eller cacha i minnet för återanvändning.

3. Jag skapar virtuella JPG med serverapp. dvs lägger på text på bilder "onfly" stor grej!

Samma svar som på punkt 2.

4. Jag har ett eget mailsystem som sparar ner alla bifogade filer på servern.

Ingen åsikt.

5. använder mig inte av mysgl vad jag vet. Är det bättre?

Det är bättre än access. För migrering har jag sett att det finns verktyg som andra använd med lyckat resultat, har ingen erfarenhet själv av dessa. Sök på migration, mysql och access på google så hittar du nog bra saker. Sqlserver är också ett bra alternativ som tidigare nämts.

Eftersom du kör .NET så kan du också titta på den inbyggda cache-funktionen, då lagras dina cachade objekt i minnet vilket går snabbare att nå än att hämta från disk eller läsa från databas.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-23, 13:41 #5
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 144
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 144
Citat:
Dock så ligger inte mina egna toppar vid denna tidpunkt. Kan mina "grannar" påverka? Går det se vilka mina grannar är?
Vi har tittat på din server nu och hittat en granne till dig som genererar problem. Självklart skadar det inte om du optimerar din kod och dina databasanslutningar, men teknikerna säger att det inte är din site som är problemet. Vi håller på att titta på en lösning för den som orsakar det och kommer såklart att åtgärda det så fort vi kan.

//Dennis
dennish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-24, 15:16 #6
dekaltrim.nu dekaltrim.nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 53
dekaltrim.nu dekaltrim.nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 53
Citat:
Originally posted by dennish@Feb 23 2006, 14:41
Vi har tittat på din server nu och hittat en granne till dig som genererar problem. Självklart skadar det inte om du optimerar din kod och dina databasanslutningar, men teknikerna säger att det inte är din site som är problemet. Vi håller på att titta på en lösning för den som orsakar det och kommer såklart att åtgärda det så fort vi kan.

//Dennis
Vilken service!!!

Väljer man samma webhotell som jag så behöver man inte ens ringa supporten, det räcker med att skriva en funderande fråga på WN.... Det kallar jag service. Tyvärr så får man ju inte göra reklam här!

Jag har gått igenom min kod och letat efter saknade databasstängningar. Koden har bara växt och växt utan att jag har haft riktig kontroll på det... Så är det när man är hemmapulare.

Ska även ordna till mitt bildgalleri så att det inte behöver belasta servern mer än bandbredd...

Tackar för alla synpunkter oxå. Jag ska fundera på SQL istället samt om jag inte kan få till mina virtuella bilder via flash istället.
dekaltrim.nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017