Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Företag om man använder Adsense?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-10, 16:01 #1
e-town e-town är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 50
e-town e-town är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 50
Standard Företag om man använder Adsense?

Hej!
Jag funderar lite på det här med intäkter från Adsense.
Om man driver en hemsida som en hobby, kan man då hävda att inkomsterna man får via adsense räknas som hobbyverksamhet? Har läst någonstans att man kan tjäna c:a 33.000 sek som en hobbyverksamhet.
Om man är fler än en person som driver sidan, får då alla personerna tjäna 33.000 sek eller är det bara verksamheten som får tjäna 33.000 sek?

Ovan frågor gäller om jag ska köra vidare som privatperson eller sätta in sidan som företag.
e-town är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-10, 16:05 #2
Loffys avatar
Loffy Loffy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 61
Loffy Loffy är inte uppkopplad
Medlem
Loffys avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 61
Du behöver inte starta en enskild firma, däremot kan dina aktiviteter ses som en hobbyverksamhet. De pengar du tjänar måste du ta upp som inkomst och betala skatt för. Skulle du omsätta mer än 30 000kr (tror jag) är du skyldig att registrera dig för moms. Du kan läsa mer om hobbyverksamhet på verksamt.se och Skatteverkets hemsida, alternativt ringa till Skatteverket på telefon 0771-567 567. Du hittar också ytterligare information i Skatteverkets broschyr "Hobbyverksamhet", som finns att ladda ned från deras hemsidor. De har även något som heter Startlinjen som du kan ringa (020-351010) alla vardagar mellan 9.00-12.00.
Loffy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-11, 17:35 #3
e-town e-town är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 50
e-town e-town är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 50
Citat:
Ursprungligen postat av Loffy Visa inlägg
Du behöver inte starta en enskild firma, däremot kan dina aktiviteter ses som en hobbyverksamhet. De pengar du tjänar måste du ta upp som inkomst och betala skatt för. Skulle du omsätta mer än 30 000kr (tror jag) är du skyldig att registrera dig för moms. Du kan läsa mer om hobbyverksamhet på verksamt.se och Skatteverkets hemsida, alternativt ringa till Skatteverket på telefon 0771-567 567. Du hittar också ytterligare information i Skatteverkets broschyr "Hobbyverksamhet", som finns att ladda ned från deras hemsidor. De har även något som heter Startlinjen som du kan ringa (020-351010) alla vardagar mellan 9.00-12.00.
Tack för ditt svar!
Det är ungefär så jag också läst mig till...MEN det står även att en hobbyverksamhet inte ska vara vinstgivande utan mer att man säljer nån tavla då och då. Kan man säga att reklam klarar det kriteriet?
Vad är det som gäller om man är mer än en person som driver denna hobbyverksamhet?
e-town är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-11, 18:52 #4
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Varför har du reklam på din webbsida om du vill driva den som hobby?
Troligen har du ett vinstsyfte iom att du har annonser och ska således ta upp det som inkomst.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-11, 20:30 #5
e-town e-town är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 50
e-town e-town är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 50
Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Varför har du reklam på din webbsida om du vill driva den som hobby?
Troligen har du ett vinstsyfte iom att du har annonser och ska således ta upp det som inkomst.
Varför eller varför inte jag har reklam på sidan är inte vad saken handlar om!
Det handlar heller inte om ifall jag ska göra rätt för mig inkomstmässigt. självklart ska jag göra rätt för mig!
Frågan handlar om ifall reklam på hemsidan kan räknas som hobbyverksamhet. Räknas det som hobbyverksamhet så behöver jag inte momsregistrera mig om summan understiger c:a 30.000 sek. Nästa frågeställning gällde vad det är som gäller om det är mer än en person som är med och driver hemsidan. Kan den personen också tillgodose sig 30.000 sek i samma verksamhet.
e-town är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-11, 23:44 #6
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av e-town Visa inlägg
Varför eller varför inte jag har reklam på sidan är inte vad saken handlar om!
Det handlar heller inte om ifall jag ska göra rätt för mig inkomstmässigt. självklart ska jag göra rätt för mig!
Frågan handlar om ifall reklam på hemsidan kan räknas som hobbyverksamhet. Räknas det som hobbyverksamhet så behöver jag inte momsregistrera mig om summan understiger c:a 30.000 sek. Nästa frågeställning gällde vad det är som gäller om det är mer än en person som är med och driver hemsidan. Kan den personen också tillgodose sig 30.000 sek i samma verksamhet.
Det är väl högst relevant varför du har reklam, påverkar ju ett av de tre kriterierna för hur inkomstslaget ska bedömas.

Troligen drivs "verksamheten" självständigt, varaktigt och med vinstsyfte och då ska den beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet och inte hobby. Allt går ju dock att tänja på och du besitter säkert mer information än vad jag kan chansa.

Relevanta sidor, som du säkert redan läst:

Reklam på webbsidor: http://www.skatteverket.se/privat/sk...fa8000790.html

Hobbyverksamhet:
http://www.skatteverket.se/privat/bl...680007485.html
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017