Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vilken teknik ska man välja?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-09, 10:09 #1
Hans Jangeby Hans Jangeby är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 4
Hans Jangeby Hans Jangeby är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 4
Hej,
Jag funderar på vilken teknik och utvecklingsmiljö-verktyg man ska välja för att skapa en vituell 3D miljö, som i 2:nd life eller dataspel.
T.ex att besökaren kan gå in i en molekyl till molekylernas och atomernas värld och gå ner till elementarpartiklar för att sedan gå ut till galaxer. (Obs. exempel)

Tyvärr det finns inte de pengar som att utveckla dataspel eller ett eget 2:nd life, - långt därifrån.

Man ska inte behöva ladda in en speciell plugin eller klientversion som i 2:nd life.
Helst ska renderingen vara betydligt bättre än i 2:nd life
Tidigare fanns VRML är detta vektor"xxML"språk. Är det helt borta nu, som tidigare var en standard?

Jag vill inte inte att utvecklingsmiljön ska vara i flash eftersom det tar för lång tid att utveckla och att göra ändringar i 3d-miljö med navigering.

Är det någon som har något svar på mina frågor?
Hans Jangeby är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-09, 10:36 #2
Undoredoos avatar
Undoredoo Undoredoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 179
Undoredoo Undoredoo är inte uppkopplad
Medlem
Undoredoos avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 179
Adobe Director kanske kan vara något?

Går att skapa 3D-objekt on the fly, importera miljöer från 3D Studio Max (med flera) och använda fysikmotorer (ex Havok). På den tiden jag sysslade med Director (ca 5 år sen) var väl renderingen ok, men inte mer. Men det har säkert hänt saker sen dess.

Hur det står sig mot renderingen i 2:nd life kan jag dock inte svara på.
Undoredoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-07, 23:39 #3
Hans Jangeby Hans Jangeby är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 4
Hans Jangeby Hans Jangeby är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 4
Tack för ditt svar och förlåt att jag inte svarat tidigare. Ska försöka bli bättre att svara snabbare.
Kanske ditt förslag kan vara bra, jag får undersöka med Adobe om Director kan lösa krav och önskemål.
Hans Jangeby är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 08:34 #4
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Du kan göra det mesta i flash Speciellt de nyaste versionerna.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-08, 14:10 #5
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 220
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 220
Citat:
Originally posted by Hans Jangeby@Apr 9 2009, 10:09
Hej,
Jag funderar på vilken teknik och utvecklingsmiljö-verktyg man ska välja för att skapa en vituell 3D miljö, som i 2:nd life eller dataspel.
T.ex att besökaren kan gå in i en molekyl till molekylernas och atomernas värld och gå ner till elementarpartiklar för att sedan gå ut till galaxer. (Obs. exempel)

Tyvärr det finns inte de pengar som att utveckla dataspel eller ett eget 2:nd life, - långt därifrån.

Man ska inte behöva ladda in en speciell plugin eller klientversion som i 2:nd life.
Helst ska renderingen vara betydligt bättre än i 2:nd life
Tidigare fanns VRML är detta vektor"xxML"språk. Är det helt borta nu, som tidigare var en standard?

Jag vill inte inte att utvecklingsmiljön ska vara i flash eftersom det tar för lång tid att utveckla och att göra ändringar i 3d-miljö med navigering.

Är det någon som har något svar på mina frågor?
De kraven du ställer är dessvärre omöjliga att uppnå.

Flash är idag standard för 3D på webben, och är på god väg att bli lika snyggt som 2nd Life, men är fortfarande inte där.

Väljer man bort Flash så är det Director som gäller, vilket är en föråldrad teknik som tyvärr inte särskilt många använder idag. 3D-prestandan är ungefär i klass med Flash, men fortfarande inte särskilt bra. Och att utveckla i Director idag är förmodligen avsevärt dyrare än Flash, då tekniken i princip är död.

Att påstå att VRML någonsin var en standard är inte sant annat än möjligtvis från en teknisk synpunkt. Jag kan inte minnas att jag någonsin sett en VRML-sida, även om det var mycket snack om det på 90-talet.
Bejjan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017