Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varor beställda i någon annans namn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-21, 16:32 #1
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Standard Varor beställda i någon annans namn

Några tips på hur man hanterar följande?

Får in en stor beställning (går på pall och kostar mycket i transport).
Varken vi eller transportören får kontakt med kunden vid leveranstillfället varvid varorna går i retur med en saftig transporträkning.
Skickar faktura på fraktkostnaderna och får då veta till slut ett samtal från fakturamottagaren att hon inte beställt varorna utan hennes ex-pojkvän. Hon vill inte betala och pojkvännen går inte att få tag på.
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-21, 19:28 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Be kunden att polisanmäla, det är bedrägeri.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-21, 23:01 #3
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Hon vill inte polisanmäla honom...
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-21, 23:32 #4
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av Henke76 Visa inlägg
Hon vill inte polisanmäla honom...
Det är väl inte kunden som ska polisanmäla honom utan avsändaren. Att beställa i annat namn är urkundsförfalskning och kan ge fängelse.

Du har ju IP adress på beställningen, komplettera detta i polisanmälan och så kanske den "sk ex" pojkvännen tänker sig för nästa gång.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-22, 11:55 #5
yellows avatar
yellow yellow är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 171
yellow yellow är inte uppkopplad
Medlem
yellows avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 171
Det låter antingen som en bortförklaring, eller så är det verkligen så men då bör hon nog ge dig lite mer information om vem denna pojkvän är. Kanske har de beställt varor tillsammans men sedan gjort slut eller liknande... (ingenting du ska behöva bekymra dig om).

Kontakta henne igen, förklara att ärendet kommer att gå antingen till kronofogden eller polisen/tingsrätten om ingen betalar. Du bör ha så mycket teknisk bevisning som möjligt med dig dock.
yellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 11:28 #6
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av yellow Visa inlägg
Det låter antingen som en bortförklaring, eller så är det verkligen så men då bör hon nog ge dig lite mer information om vem denna pojkvän är. Kanske har de beställt varor tillsammans men sedan gjort slut eller liknande... (ingenting du ska behöva bekymra dig om).

Kontakta henne igen, förklara att ärendet kommer att gå antingen till kronofogden eller polisen/tingsrätten om ingen betalar. Du bör ha så mycket teknisk bevisning som möjligt med dig dock.
Det är lätt att beställa varor i andras namn och risken är stor att hon troligtvis har råkat ut för detta. Har själv drabbats av att någon beställde en produkt i mitt namn.

En som har drabbats av detta ska inte behöva hamna hos kronofogden eftersom den drabbade blri tvingade att betala för produkter som de inte ens har beställt.

Man kan spåra upp dem som har beställt via ett IP och ofta går det att spåra upp personen som har beställt.
Kedi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-31, 05:25 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Håller med om att det är leverantören av varan som ska göra polisanmälan, man ska aldrig be någon som drabbats av en okynnesbeställning att polisanmäla en närstående person, det känns obilligt. Då riskerar du snarare att du vänder hennes taggar mot dig som leverantör, de lär ju hålla ihop mer än att någon av dem ska hålla med dig som leverantör.

Jag har oxo blivit drabbad vid ett flertal tillfällen av att någon beställt grejer och främst tidningsprenumerationer i mitt namn.

Jag skulle bett leverantören dra dit pepparn växer pom de skulle bett mig polisanmäla dtta, jag har ingen aning om vem det kan vara. Leverantörerna var tillmötesgående i mitt fall så det löste sig snabbt och enkelt för min del.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-31 klockan 05:27
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-31, 12:34 #8
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Jag förstår Connys tanke, men samtidigt, kan verkligen någon annan anmäla det? Eftersom jag faktiskt inte vet att det har hänt, så blir det ju en falsk anmälan om "kunden" bluffar, vilket innebär att jag begått en olaglig handling.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-01, 14:13 #9
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Jag förstår Connys tanke, men samtidigt, kan verkligen någon annan anmäla det? Eftersom jag faktiskt inte vet att det har hänt, så blir det ju en falsk anmälan om "kunden" bluffar, vilket innebär att jag begått en olaglig handling.
Vem som helst får anmäla ett brott oavsett den egna inblandningen, men i detta fall är ju avsändaren/säljaren målsägande, den som är utsatt för brott.

Du anmäler ju bara det faktum att någon gjort detta, du pekar ju inte ut en oskyldig direkt, utan berättar de faktiska omständigheterna och sedan är det utredarnas sak att ta reda på vad som hänt.

Om en kund hävdar att han ej beställt och du ej kan ta fram hållbara bevis på att denne gjort beställningen så är du som leverantör i princip rättslös. Trist, men sant.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.

Senast redigerad av Xamda den 2010-01-01 klockan 15:02
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017