Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Marknadsföring på Internet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-25, 16:54 #1
Aer Aer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 27
Aer Aer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 27
Nu har vi öppnat ShopInEuro.com och skulle vilja ta del av Er samlade erfarenhet hur man bäst når bra och givande resultat genom att annonsera på nätet. Jag har lagt ut lite annonser på Google men det var inte lätt. Man gör inte reklam för alkohol, så det är ett trixande för att vara uppdaterad varje dag. Får se hur länge man får vara kvar.
Har även gjort en del förfrågningar på andra site om vad deras annonsörer har för hitrate på annonser och vad man har för egen besöksfrekvens. Tyvärr svara man på helt andra saker att vi inte tror att man får sälja sprit på nätet, är detta lagligt etc. Man förutsätter en massa utan att man fråga om det.

Vissa har någon som har en liknande produkter och då vill man inte ha konkurrens!

Jag har även diskuterat med några leverantörer för påfyllning av kontantkort, att vi sätt vårt eget pris och då blir det panik, nä vi vill inte ha någon prisdumpning.

Vi har idag klart med en leverantör av alkohol men flera produkter är på G.
Är det någon som har erfarenhet av att annonsera och vilka annonser och platser som ger valuta för pengarna.

Tacksam för om jag får ta del av Era erfarenheter.

Ha en bra dag.


Anders Erlandsson
ShopInEuro

[email protected]
Aer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-25, 17:55 #2
MWMedias avatar
MWMedia MWMedia är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 251
MWMedia MWMedia är inte uppkopplad
Medlem
MWMedias avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 251
Jag skulle såklart ha rekommenderat sökmotoroptimering, men det hade kanske varit spam.. så :P

Prestationsbaserade lösningar!
Det kan jag rekommendera..
Per klick eller ännu hellre annonsering där ni betalar per avslut.

Vilka ambitioner har ni?
Budget?

Aftonbladet o likn. kan säkert va bra om ni ska branda namnet för Svenska folket, men det lär kosta!
MWMedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-25, 18:13 #3
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Svårt att sätta eget pris på kontantkort, dels för att de säljer ändå & dels för att marginalerna är extremt små här. Fullt förståeligt med andra ord.

Lämna gärna ytterligare uppgifter vilken budget ni har etc så blir det lättare att svara på era frågor kring marknadsföring. Rör det sig om 3,4,5,6,7-siffrigt?
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-25, 18:58 #4
Aer Aer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 27
Aer Aer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 27
Budget är i detta fall lite ointressant, utan VAR och HUR får man bäst resultat för pengarna.

Visst sätter jag 1 mille så kan man nå ett visst resultat men det har funnits bolag som har kört iväg miljarder och ändå inte kommit fram, utan man trillade.

Det är det vanligaste när man pratar markandsföring är hur mycket pengar vill man sätta, men tyvärr det är inte det som är pudelns kärna utan hur når man kunden på bästa sätt.
Det är lite som att be någon att "dra åt helvete", och han skall längta att få komma dit, om Ni förstår hur jag menar.
Jag har för mig att ICA lägger ner c:a 1,4 miljarder per år i marknadsföring, skaffar man nya kunder på det eller behåller man bara de gamla.

Värdecheckar har i vissa delar av landet fungerat kanon och i andra blir det inget resultat alls.

Skall man erbjuda en produkt, tipsa en kompis, Multi Level Marketing, tidningsannonser, låga priser, snabba leveranser etc.

Vad triggar kunden?


Hade inte varit för kunderna hade detta varit ett bra jobb.

Kämpa på!

Anders
Aer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-25, 19:16 #5
MWMedias avatar
MWMedia MWMedia är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 251
MWMedia MWMedia är inte uppkopplad
Medlem
MWMedias avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 251
"Det är det vanligaste när man pratar markandsföring är hur mycket pengar vill man sätta, men tyvärr det är inte det som är pudelns kärna utan hur når man kunden på bästa sätt."

Jag anser att det finns många anledningar till att detta är en vanlig fråga..

Nå kunden på bästa sätt, sökmotoroptimering som är ett kärt ämne för mig är en av dom bättre vägarna att gå.. Kunden har själv sökt efter din tjänst/produkt.
MEN du kommer inte att få 5000 besökande som handlar i månaden genom det.

Börja med dom grundläggande sakerna som du själv nämnde..
låga priser,snabba leveranser.. tipsa en vän funktioner osv.

Det är svårt att ge råd när man inte är så insatt i vad ni vill åstakomma..
MWMedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-25, 20:48 #6
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
I detta fallet anser jag det vara intressant att veta på vilken nivå företaget ligger på, jag vill inte spendera tid med att föreslå en marknadsföringsplan som riktar sig till företag som har kapital när kanske personen i fråga är beredd att satsa 1500 spänn. Tid är pengar, men det är kanske bara jag som tycker det. Viss indikation skadar aldrig.
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-25, 23:22 #7
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Ett ganska billigt och nog så bra tips är att om du har byggt in något affiliate system i shoppen så kan du erbjuda dom som länkar till dig ett fast pris eller procent på försäljningen. Då betalar du ju bara för slutkunderna.

Att marknadsföra en ny shoppingsajt kostar pengar... (mycket pengar) om det skall bli något stort.

Jag har jobbat på att marknadsföra Lastbryggan sedan -94 och det tar tid, tror på att ha ett bra namn som man präntar in i folks medvetande, men som sagt det kostar.

I ditt fall tror jag att det skulle vara vettigt att annonsera i papperspress, typ Gula Tidningen.

Jag har idag 114 sidor som länkar till mig och jag har en köpfrekvens på 0,5-10% av besökarna, dom flesta länkar via mitt affiliatesystem och får betalt endast vid köp.

Sen vill man ju vara lite hemlig med dom bästa sajterna...

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-27, 01:28 #8
Aer Aer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 27
Aer Aer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 27
Förlåt dm, jag trodde detta var ett forum där man kunde diskutera olika lösningar, jag visste inte att Du sitter inne med alla svar och vet Du att bara finns pengar så löser allt sig.

Jag köper det, men Du behöver inte medverka.

Jag har själv kört i olika former och VET att detta inte stämmer. Hade detta varit sant, varför gick bl a boo.com åt skogen? Jo, för att någon trodde, att satsar vi bara pengar kommer vi till himlen och nu är det bevisat att så är det inte.

Kunder är konstiga, ibland triggar dom på helt andra saker än det man har tänkt sig. Ibland kan markanden styra så att man får kunden att göra som man vill, men ibland går det inte trots att man satsar miljarder. Se bara på bankerna med Cash card, en lysande framgång som uteblev, varför? Kunderna var och är inte intresserade.

Det är inte pengar det handlar om ju förr vi är överens om detta desto närmare målet kommer vi.
Vi kommer inte att hitta den optimala lösningen, varför, förutsättningarna förändras varje dag.

Det jag ville diskutera är, hur hittar vi rätt, vad har Ni gjort som har gett framgång, vad har Ni gjort som har blivit mest skit.

Jag fick uppfattningen att detta var ett forum för företagare som är intresserade av att ventilera lösningar på problem där man inte har svaren. För har vi svaren vad skall vi då diskutera?

Men som vanligt, ett forum för en massa kärringar som vill prata skit.

Tack för mig.

Hälsningar

Anders Erlandsson
Aer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-27, 10:40 #9
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 185
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 185
Aer, det bör anses som väldigt svårt att lägga upp en marknadsföringsplan ifall man inte vet vilka belopp det rör sig om. En sådan sak som sökmotoroptimering kostar 10 000-tals kr per år. Ett smart sätt, är som Lastbryggan säger, att försöka bygga upp ett affiliate-program. Precis som Mats säger så betalar du då endast för slutkunderna, dvs de som genererar pengar, och således borde vara en mindre kostnad.

När du nämner boo.com får du tänka på att boo trodde att marknaden skulle omvända sitt köpmönster över en natt. De trodde att den tidens internetanvändare var beredda att köpa kläder på nätet, sen gjorde också en alltför teknisk sida att lanseringen försenades, och kollektionerna blev för gamla.

Cash Card kan i viss mån anses vara en flopp, delvis för att bankerna försökta omvända en utgift (penninghantering) till en inkomst (hyra för terminaler). Detta gjorde att handlare på många ställen skickade ut terminalerna, tills bankerna ändrade sin uthyrningspolicy. Annars bör smart cards i sig anses som en succé.

Vill du hålla koll på dina kostnader kanske eSpotting kan vara nåt av intresse.

Andreas
Andreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-27, 12:37 #10
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Citat:
Originally posted by Aer@Nov 26 2003, 23:28
Förlåt dm, jag trodde detta var ett forum där man kunde diskutera olika lösningar, jag visste inte att Du sitter inne med alla svar och vet Du att bara finns pengar så löser allt sig.

Men som vanligt, ett forum för en massa kärringar som vill prata skit.
Fint litet påhopp det där, synd att du misstolkade mitt inlägg dock.

Det handlar inte om huruvida personen i fråga har pengar eller ej att lägga på marknadsföring, det handlar om att presentera olika ideer utefter vad han/hon tänkt sig. Min förfrågan efter budget var enbart till för att skära ner ett alltför brett samtalsämne till lämpliga nivåer. Jag är mycket väl medveten om att man kan driva kampanjer utan en krona i budget.

Sitta och diskutera print-advertising för tiotusentals kronor när man tänkt sig något mindre, kanske SEO i kombination med viss internetannonsering eller dylikt, känns för mig onödigt om ingen efterfrågar informationen.

Lustigt att du även tar upp boo.com, där handlade det om en helt annan sak än enbart marknadsföring av en tjänst/produkt, vilket du också hade vetat om du varit påläst. Köp hem en bok eller två om boo.com och läs om deras marknadsföring så ser du själv hur mycket av deras kapital de brände på marknadsföring, en bråkdel jämfört med vad resten av kalaset kostade.

Jag uteblir för övrigt gärna från den här tråden. Så fortsätt du diskussionen med de andra kärringarna.
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017