Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Schenker

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-08, 06:38 #31
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Läste i en branschtidning för transportbranschen att Schenker Privpak inte är en av de mest lönsamma grenarna inom Schenkersfären, om man säger så
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-08, 13:01 #32
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 272
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 272
Har själv tagit emot flera Schenker leveranser, utan några större problem...

Paketet brukar komma till Schenkers terminal i Skara (grannorten) inom 4 dagar, då ringer de mig och kommer överens om tid (samt.ev. annan plats ifall jag inte vill ha det till angiven adress), dagen efter kommer de på ungefär rätt tid och levererar hem till dörren (med en gigantisk lastbil även om det bara är några småpaket)
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-08, 18:48 #33
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Det sägs att en bild säger mer än tusen ord....
så jag tog mig friheten att rita vad jag tycker om SCHENKER.





h34r:
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 09:41 #34
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
Citat:
Originally posted by Yoghurt@Sep 7 2006, 12:03
Tar upp denna tråd igenom för att ge lite ny erfarenhet av Schenker, denna gång är den inte så bra.

Hämtning samt utskrivning av fraktsedlar fungerar utmärkt (förutom att man alltid lär skriva ut en retursedel.), men det är efter detta som problemen dyker upp.

För det första ligger oftast paketen man har skickat på någon terminal i några dagar/1-2 veckor innan något ens händer, så några leveranstider ut till kund går inte att lova.
Kunden får oftast (!) även en AVI där det står att paketet finns att hämta, och när kunden har åkt 4-5 mil för att hämta paketet, så finns det inte där.

Dagen efter dyker ett brev ner i brevlådan som informerar kunden om att paketet har blivit försenat några dagar...

När en kund inte hämtar ut ett paket blir det också en stor kostnad ibland, har butiken mindre än 5 paket när returen hämtas, får man betala 50 kr (+moms) i en hämtningavgift, och detta händer rätt ofta.
Du kan även åka på en avgift om retursedeln är felaktigt skriven av butiken, och denna avgift brukar ligga på mellan 50-100 kr.

På vissa kontor måste man även betala frakten till Privpak i Borås (Alla returer sköts därifrån), och då får man självklart även betala frakten från Borås till Gävle.
Så en retur kan kosta uppemot 500 kr om man har otur.

Har man en reklamation på ett försvunnet paket (Detta händer även det rätt ofta.) så har dom inga rutiner som Posten t.ex, så man lär sitta i telefonkö väldigt ofta för att sedan bli omkopplad lite överallt, och detta tar tid.

Schenker har också problem med betalningar vad jag märkt, jag saknar 11500 kr från April i år, som jag fortfarande inte har fått, utan varje gång jag ringer så "letar" dom efter pengarna.

Så ni som överväger att lämna Posten t.ex för Schenker kan jag bara rekommendera att tänka om.
Dom pengarna ni tjänar på Schenker kommer ni förlora på en massa jobb samt försenade paket.
Vi har kört med Schenker i 3 veckor nu, än så länge verkar det inte varit så mycket strul, funkar helt ok. Av de paket vi skickat har dock 2 st pajat (har aldrig hänt på Posten under 1,5 års tid).
Även lite småirriterande att man måste skriva ut retursedel (fast vi inte använder det) samt att man pröjsar 2 kr extra per elektroniskt kollinummer. Det är sånt som säljaren naturligtvis inte berättade i början. Skickar man nästan 10.000 kolli per år är det en rätt saftig smygavgift.

Detdär med med retursystemet har vi inte behövt sätta oss in i ännu. Har inte råkat ut för en retur ännu, men det borde vi börja se nästa eller nästkommande vecka.
Enligt vår säljare var enda returkostnaden samma priser som våra avtalspriser för utskick.

Har öven märkt att det på vissa orter verkar ta 1 -2 dagar extra för en kund att få en försändelse, men jag har haft dålig koll på hur Posten hanterat dessa orter, så har egentligen ingenting att jämföra.
andromedaflt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 12:11 #35
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by Gonte@Sep 8 2006, 13:01
Har själv tagit emot flera Schenker leveranser, utan några större problem...
Paketet brukar komma till Schenkers terminal i Skara (grannorten) inom 4 dagar, då ringer de mig och kommer överens om tid (samt.ev. annan plats ifall jag inte vill ha det till angiven adress), dagen efter kommer de på ungefär rätt tid och levererar hem till dörren (med en gigantisk lastbil även om det bara är några småpaket)
Uj uj uj. Så fungear det inte i Stockholmsområdet.
Fick en leverans från Dell värd en bit över 100 000 kr. Den skulle komma på måndag, men kom fredagen innan. Jag var nästan 20 mil bort och skulle inte komma tillbaka förrän på söndag kväll när jag får veta att servrarna kommit och står helt oskyddade utanför dörren till det obemannade kontoret.

Nu gick det att kalla in ledig personal för att låsa in paketen lite säkrare, men det kändes väldigt olustigt.

Sedan dess har jag lärt mig att paket oftast kommer en dag tidigare. Å andra sidan var senaste beställningen från Dell 3 st kollin som skcikades från Irland samtidigt, men kom fram ett om dagen under tre dagar...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 20:42 #36
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 272
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 272
Citat:
Originally posted by jonny@Sep 9 2006, 12:11
Uj uj uj. Så fungear det inte i Stockholmsområdet.
Fick en leverans från Dell värd en bit över 100 000 kr. Den skulle komma på måndag, men kom fredagen innan. Jag var nästan 20 mil bort och skulle inte komma tillbaka förrän på söndag kväll när jag får veta att servrarna kommit och står helt oskyddade utanför dörren till det obemannade kontoret.
Jadu, det vart ju ingen höjdare...

Här så aviserar de alltid per telefon dagen innan, har jag inte möjlighet att ta emot det på leveransdan så kan de utan problem vänta till senare tillfälle (för stora leveranser debiterar de dock lagerhyra om man väntar för länge, men möjligheten finns iallafall)...

Dock hänger det väll samman med att de i det här området aldrig lämnar ut paketen utan att någon skriver på en kvittens, så de måste ju få tag på oss...
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 21:05 #37
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Schenker verkar lida av det många andra företag lider av, dåliga rutiner.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 21:20 #38
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Citat:
Originally posted by Unispel@Sep 9 2006, 21:05
Schenker verkar lida av det många andra företag lider av, dåliga rutiner.
SCHENKER lider inte bara av dåliga rutiner, schenker lider av det mesta!
Dålig service, Dåliga priser, Dålig telefonväxel, Dåliga chefer...

Hoppas verkligen folk snart börjar se och upptäcka att det ligger så mycket pengar
i transport att schenker får stor konkurrens i framtiden.

Det är något som verkligen behövs..
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 22:16 #39
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
Det verkar som om vi pratar om skilda saker, jag pratar om hämtpaketm dvs man hämtar paketet på utlämningsställe typ statoil, ica etc. Det tycker jag verkar funka ok än så länge men har bara 3 veckor att gå på så egentligen vet jag ingenting.

Antar att ni pratar om hur dåliga dom är på hempaket? Dvs hemkörning av paketen alt. jobbet antar jag.
andromedaflt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-19, 22:50 #40
jocke4us avatar
jocke4u jocke4u är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 128
jocke4u jocke4u är inte uppkopplad
Medlem
jocke4us avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av Alper
Citat:
Ursprungligen postat av Unispel
Schenker verkar lida av det många andra företag lider av, dåliga rutiner.
SCHENKER lider inte bara av dåliga rutiner, schenker lider av det mesta
Dålig service, Dåliga priser, Dålig telefonväxel, Dåliga chefer...
Hoppas verkligen folk snart börjar se och upptäcka att det ligger så mycket pengar
i transport att schenker får stor konkurrens i framtiden.
Det är något som verkligen behövs..
Håller absolut med...men vill lägga till ...
- Privpak har ca. 25 tjänstemän varav 5 utbrända
- Urkass personalpolitik där man inte tar hand om personalen (speciellt de utbrända utan försöker få dom att säga upp sig)
- Mobbing
- ...etc
jocke4u är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017