Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Schenker

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-14, 22:31 #1
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
Någon som har koll på om Schenker fungerar bra för leverans till vanlig privatperson? Dvs ej hemleverans, utan utlämningsställe.

Dom påstår att dom ska ha en pakettjänst som för slutkund ska vara nästan lika bra än om man skickar med paket via posten.
Sammarbete med mack/matvarubutik/osv för utlämning av paket, vilket gör att deras tjänst motsvarar Posten.
andromedaflt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-14, 23:08 #2
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Vi har tidigare varit i kontakt med SCHENKER angående utleverans av full kontainer under ett tillfälle, och det jag kan säga är att dem absolut inte klarar av att hantera en större mängd paketutskick på kort tid.

En annan stor nackdel med SCHENKER är att ingen vågar ta ansvar i det flesta fall, utan man slussas runt minst en 4-5 gånger innan man kommer rätt ifrån växeln.

Vad jag vet har SCHENKER bara cirka 20-30st uthämtningsställen i hela sverige för större paket som t.ex kylskåp. Mindre paket vet jag inget om.

Sen en annan nackdel är att SCHENKER oftast inte kör ut själv, utan dem hyr plats från andra små fraktbolag ifrån olika orter, så det är lätt hänt att allt blir rörigt.

SCHENKER är ett fraktbolag jag absolut inte rekommenderar..

Min erfarenhet säger att alla fraktbolag har olika för och nackdelar, t.ex har schenker säkra leveranser där paketen kommer fram välbehållna medans bussgods har osäkra leveranser där paketen oftast går sönder på vägen. DHL ligger nått där i mellan.

Mitt tips är att man bör använda sig av posten för mindre paket som inte väger mer än 20-25kg.

(hmm skrev lite mer men det försvann när jag tröck på svara :0)
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-14, 23:10 #3
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Jag har precis övergått från Posten till Schenker vad gäller leverans till privatpersoner, och det har än sålänge fungerat bra.

Dom har bra priser, tar betalt efter den verkliga vikten samt att priserna för hemleverans också är riktigt bra.
Men visst, Schenker har sina nackdelar, och en av dessa är deras leveranstid på vissa orter, där det kan dröja 2-3 dagar extra innan paketet har blivit levererat till ombudet.

Men dessa problem hade även Posten på vissa orter, så någon större skillnad mellan Postens och Schenkers pakettjänster är det inte, förutom priset.
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-14, 23:23 #4
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
Ja jag hade en personlig säljare hos oss här i veckan från Schenker, och det lät ju onekligen riktigt bra när han pratade i varje fall.

Det som oroar oss mest är väl just det att det ska bli strul med utlämningsställen, att paketet hamnar väl långt bort så att folk ska tycka det är jobbigt att hämta grejerna.

Men det verkar som att dom har ungefär samma sammarbetspartners som Posten eller? Tänkte OKQ8 osv.

Ibland kan det låta bättre när en säljare pratar än vad det eg. är
andromedaflt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-14, 23:35 #5
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Utlämningsställena är ungefär samma som Posten, bara att dom är färre.

Du kan även om du vill låta kunden själv få välja utlämningsställe, då du väljer utläminingsställe när du skapar fraktsedeln.

Kan även påpeka att Schenker sköter returer mycket bättre än posten.
Säg att du har tre paket som returneras en dag, då packar dom nere på returavdelningen hos Schenker ihop dessa tre paket till ett stort, så man bara behöver betala en fraktavgift.
Sen att man får paketen till dörren istället för som hos posten, till närmaste utlämningsställe, är också väldigt bra.
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-15, 00:07 #6
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
Aha, det är paket i 1 - 20 kg som vi främst kommer att skicka. Tydligen så kommer man kunna skicka större paket fram tills sensommaren/hösten på samma sätt så de kommer till diverse utlämningsställen som ligger närmre personen som beställt. Just nu så klassas allt över 20 kg tydligen som gods och då hamnar det på andra terminaler och då är det säkert dedär 25-30 st som du nämnde som är aktuella.

Vore jävligt skönt att byta fraktbolag, skickar ca 6000-7000 kolli per år och Posten verkar för tillfället inte vara intresserad av att förhandla bättre fraktpriser. Och är för dyrt att skicka grejer som det är nu, då sällan en kund vill betala fullständig frakt vilket gör att vi subventionerar stora delar av frakten. Frågan är bara om slutkunden märker att man bytt fraktbolag mer än att det är en annan fraktsedel på paketet.

Sen har ju posten så deras första vikt på paketen börjar på 3 kg, det är idiotiskt. Samt att hälften av det vi skickar går som skrymmande, så där spar man ju in en hel del per kolli.
andromedaflt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-15, 00:31 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Dell använder Schenker och de kan strula till det rejält. Jag fick en prioriterad leverans en gång - det tog fyra dagar längre tid än normalt.

Posten är också duktiga på att strula. DHL och UPS har jag inga negativa erfarenheter av ännu.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-15, 01:23 #8
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Dell och Schenker är ju en saga för sig, tror jag, för det har varit både bra och dåligt med leveranserna från Dell med Schenker, men mest är jag riktigt nöjd, det kommer alltid tidigare än beräknad leverans, faktiskt.

Posten är jag inte alltid imponerad av heller... Fast jag upplever att de blivit väsentligt bättre på senare tid.

Hur mycket billigare är Schenker än posten då... Någon som har koll?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-15, 02:05 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Är inte helt nöjd med dom, då när det varit leveranser från DELL. Dom är inte så villiga att lyckas leverera paketen till en.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-15, 02:06 #10
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
Om dina kunder är priskänsliga och sällan återkommer för att göra köp - kör på Schenker. Om de beställer ofta och vill att de ska fortsätta med det, subventionera posten.

På mottagarsidan är Schenker otroligt struliga - jag har närmsta utlämmningställe i ett industriområde i *grannstaden* och det är ofta ett helvete när något viktigt ska komma brådis. Även om expressleverans till dörren är beställd hamnar pakten oftast i något hörn i lagret där ingen vet att det finns eller så krävs det fem olika samtal till fem pers för att ens få dem att köra ut paketet sent nästa eftermiddag.

Jag vet inte om jag har haft otur, men jag upplever också att det är mycket svinn via schenkerlleden. Två gånger på 8 år har två datorer 'försvunnit' under leveransen. En gång kom en returnerad delldator aldrig
tillbaks och en gång fick vi dumt gå från inlämmningstället med en liten högtalarkartong och en fraktsedel där det klart och tydligt stog *tre* kollin.
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017