Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


TV-licensen på datorn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-17, 17:38 #1
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Klippt från E24:

Det som krävs för att Radiotjänst ska kunna ta betalt av datorägarna är alltså att det går att se hela hela kanalens utbud på internet.

Detta innebär att när SVT börjar sända på Internet så måste varje datorägare betala TV-licens. Det enda sättet att komma undan är att själv spärra datorn från att ta mot TV-sändningar. Borde det inte vara tvärtom, om jag betalar TV-licens så får jag en kod som gör att jag kan se alla sändningar på datorn? Kan jag starta en sajt och säga att alla som kan besöka den ska betala mig en slant och vill dom inte det så måste de själva aktivt spärra min sajt annars har jag rätt att debitera en summa för möjligheten att se min sida. Detta anser jag vara vansinnigt dumt!

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/tele...kel_1313777.e24

(Vi betalar själva TV-licens idag så jag drabbas inte men jag ogillar att man tvingas betala för något man inte tänker använda.)
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 17:54 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Tycker alla ISP ska vägra sälja internet till SVT av just den anledningen, eller övriga börjar blockera deras IP.

Ska nog införa det som tjänst till mina bredbandskunder, att välja om dom vill ha SVT blockerat.

Fast idioterna försöker ju kräva in pengar från företag nu har övervakningskameror, för att deras skärmar tekniskt sätt kan visa tv.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 18:14 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by patrikweb@May 17 2009, 17:54
Tycker alla ISP ska vägra sälja internet till SVT av just den anledningen, eller övriga börjar blockera deras IP.
Ska nog införa det som tjänst till mina bredbandskunder, att välja om dom vill ha SVT blockerat.
Fast idioterna försöker ju kräva in pengar från företag nu har övervakningskameror, för att deras skärmar tekniskt sätt kan visa tv.
Vilka är det som är idioter? De som jobbar på SVT? Radiotjänst? Politiker?

Jag tycker att tv-licensen bör avskaffas som den är och istället inkluderas i den vanliga skatten.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 18:30 #4
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Tycker alla ISP ska vägra sälja internet till SVT av just den anledningen, eller övriga börjar blockera deras IP.
Ska nog införa det som tjänst till mina bredbandskunder, att välja om dom vill ha SVT blockerat.
Fast idioterna försöker ju kräva in pengar från företag nu har övervakningskameror, för att deras skärmar tekniskt sätt kan visa tv.

Vilka är det som är idioter? De som jobbar på SVT? Radiotjänst? Politiker?

Jag tycker att tv-licensen bör avskaffas som den är och istället inkluderas i den vanliga skatten.
Tycker nog licencen ska skrotas, skatt eller betaltv för dom som är intresserade.....
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 18:35 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Tycker det är bra med sådana här utspel så det kanske blir lite fart i att förändra systemet till något mer anpassat för dagens verklighet. När systemet infördes tycker jag det var logiskt då man gick till kaféet i hörnet eller till grannen en våning upp för att kunna se på tv. Tv var något förunnat få i sitt hem och att det därmed i en betydligt svårare ekonomisk tid skulle bidras till denna av alla var lite svårare att motivera.

Nu tycker jag däremot att den är en del av systemet med offentligt stöd för kultur som har gjort att ett litet, kallt och tråkigt land uppe i norr blivit världsland kulturellt. Därmed så bör den också bakas in i skatten och hanteras av kulturdepartementet direkt (förhoppningsvis politiskt styrt med blocköverskridande kompromisser för en fast summa/intervall och regelverk).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 18:44 #6
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Som det är idag så är det dubbla avgifter på TV.

Dom flesta har Viasat, Canal Digital, Boxer (eller annan form), dom flesta betalar ju till både tv-leverantör & RadioTjänst... Varför inte ta bort denna avgiften, eller baka in den i den som man betalar varje månad till sin leverantör eller åtminstone göra det till ett mer fördelaktigt pris? Eftersom majoriteten som har någon leverantör av satellit/kabel-tv knappast sitter o tittar på SVT så är det jävligt korkat system.

Sedan får resterande betala på nuvarande sätt?
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 18:58 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Clarence@May 17 2009, 18:35
Tycker det är bra med sådana här utspel så det kanske blir lite fart i att förändra systemet till något mer anpassat för dagens verklighet. När systemet infördes tycker jag det var logiskt då man gick till kaféet i hörnet eller till grannen en våning upp för att kunna se på tv. Tv var något förunnat få i sitt hem och att det därmed i en betydligt svårare ekonomisk tid skulle bidras till denna av alla var lite svårare att motivera.
Nu tycker jag däremot att den är en del av systemet med offentligt stöd för kultur som har gjort att ett litet, kallt och tråkigt land uppe i norr blivit världsland kulturellt. Därmed så bör den också bakas in i skatten och hanteras av kulturdepartementet direkt (förhoppningsvis politiskt styrt med blocköverskridande kompromisser för en fast summa/intervall och regelverk).
Håller med dig till 100%, utan vårt starka offentliga system skulle kulturlivet i Sverige vara betydligt mer ensidigt och Sverige skulle med största sannolikhet inte vara så framstående inom t.ex. musik som vi är idag. Musik är en av vårt lands viktigaste exportvaror och nu när bilindustrin är körd i botten så är den än mer viktigare.

Det är viktigt att vi har en offentlig kanal direkt ut till medborgarna och SVT är fortfarande mycket effektivt. Demokratin skulle försvagas utan SVT som inte bara är en TV-kanal i vanlig mening utan en viktig del i det offentliga systemet. Se bara på hur många som ser på Melodifestivalen och vilken annan kanal erbjuder kvalitativa nyhetssändningar eller sändningar från riksdagen?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 22:47 #8
The Blackjacker The Blackjacker är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 135
The Blackjacker The Blackjacker är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 135
Helt bisarrt är det. Speciellt när datorn har så otroligt många användningsområden. Vad är logiken då, en tv kan man ju i princip titta på tv med. Ska du betala tv-licens om du ritar photoshop, spelar Wow och pillar i Excel?

Sen kan man ju fundera över vad de gör av de pengar de redan har. TV4-gruppen har halva SVT's budget, ca två miljarder. Då räknar man in TV4, TV4 Plus, TV4 Film, TV400, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Komedi, TV 4 Science Fiction samt - TV4 Sport. Även hela Canal + ägs av TV4-gruppen samt 24 lokal-tv stationer. Detta alltså för två miljarder i kostnader.

För närmare fyra miljarder som SVT har i budget får vi SVT 1, SVT 2, SVT 24, lite lokal-tv, och några nischkanaler som kunskapskanalen och barnkanalen.


Källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/TV4-Gruppen#F...ser_dagens_ljus

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svt
The Blackjacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 22:48 #9
obes avatar
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
obes avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
Ja precis, hur svårt skulle det vara för Radiotjänst att skicka ut ett lösenord till alla som betalar licensen och blockera för alla andra?

Men då förlorar ju säkert massa tjänstemän på Radiotjänst sina jobb, så det är ju ingen lösning för dem.
obe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 22:57 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by The Blackjacker@May 17 2009, 22:47
Helt bisarrt är det. Speciellt när datorn har så otroligt många användningsområden. Vad är logiken då, en tv kan man ju i princip titta på tv med. Ska du betala tv-licens om du ritar photoshop, spelar Wow och pillar i Excel?
Sen kan man ju fundera över vad de gör av de pengar de redan har. TV4-gruppen har halva SVTs budget, ca två miljarder. Då räknar man in TV4, TV4 Plus, TV4 Film, TV400, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Komedi, TV 4 Science Fiction samt - TV4 Sport. Även hela Canal + ägs av TV4-gruppen samt 24 lokal-tv stationer. Detta alltså för två miljarder i kostnader.
För närmare fyra miljarder som SVT har i budget får vi SVT 1, SVT 2, SVT 24, lite lokal-tv, och några nischkanaler som kunskapskanalen och barnkanalen.

Källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/TV4-Gruppen#F...ser_dagens_ljus
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svt
Det som är mest intressant vad gäller budgeten är väl att jämföra hur mycket egna produktioner kanalerna har. Film- och seriekanalerna hos TV4 är ju relativt billiga i drift. Sedan håller TV4:s nyheter allt sämre kvalitet tycker jag rent personligen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017