Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sälja vidare WP teman

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-05, 17:57 #1
FlipDesign FlipDesign är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 37
FlipDesign FlipDesign är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 37
Standard Sälja vidare WP teman

Jag ser allt mer och mer att diverse mindre webbyråer som ska göra någon hemsida har mer eller mindre satt i regel att kolla runt på diverse WP teman.
När dom har hittat något tema som passar så byter dom ut någon bild och ändra lite färger för att sedan sälja det till kunden som tror att det är webbyrån som har gjort allt jobb.

Ett exempel är http://www.bytheriver.se som Freeminds.se som har "gjort" dom har alltså bara ändrat bilden och satt dit företagets logo för att sedan sälja denna sida som något dom har gjort till ett mindre lokalt företag som inte har den blekaste aningen att dom blir lurad i stort sätt på alla pengar.
Här är länken till temat http://iamthemes.com/themeforest/wor...me/?page_id=86
FlipDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-05, 18:58 #2
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Är du säker på att kunden betalat för en helt unik design? Jag har kollegor/konkurrenter som har tre varianter för kunden beroende på hur mycket de vill betala. 1) standardsida 2) befintlig mall där de får hjälp att incorporera logga etc 3) egen unik design där kunden bestämmer utseendet totalt.

Givetvis är nr2 rätt mycket billigare än nr3 på listan, vilket kanske gör att ganska många tycker det är lugnt med en icke unik hemsida.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-05, 21:57 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det är oftast så pass simpla designer att de inte kan skyddas på något sätt i de fall unika bilder ersätts. De kostar säkerligen inte mycket heller och det är som du säger mycket små "byråer" som knappast får några överdrivet goda vitsord på grund av detta så jag tror ingen blir särskilt lidande i slutändan.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-06, 00:02 #4
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Jag undrar också om de är så att kunden tror sig få eller är intresserade av en "unik design". Min erfarenhet är att företagare är intresserade av något som fungerar, ser snyggt ut och som är lätt att sköta.

Tittade på företaget och om sidan är gjort inom "startpaket" så tycker jag inte att en kund som själv inte kan något har anledning att känna sig lurad. För knapp 7 000 får de
logotyp
hemsida, med presentation
domänregistrering*
epostadresser upplagda*
design till visitkort
fri support

För den summan skulle jag inte åta mig det oavsett om jag hade färdiga mallar eller inte.

* detta kan vi kanske skratta åt men jag har fått förfrågan om hur mycket jag tar för att göra detta. Alla kan inte allt här i världen!
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-06, 00:19 #5
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Jag har sålt några där jag i grunden har använt Thesis som ramverk och sedan byggt vidare på den. Jag förklar för kunden att jag använder en sorts färdig mall som finns tillgänglig för alla att köpa, men att man har så gott som fria händer när man vill designa sin sida.

Så länge det sköts på ett transparent sätt och att licensen för temat är utformat på rätt sätt så ser jag inga problem med det oavsett om jag så fakturerar 20 000 för en hemsida där jag använder thesis eller annat valfritt tema.
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 02:18 #6
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
Kunden betalar för kompetensen som krävs att förvandla ett tema utifrån kravspecifikationen. Då spelar det mindre roll om det är ett gratis-tema eller premium så länge licensvillkoren följs.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 02:28 #7
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Är det bara jag eller..
Varför gör dom sidor som är så "stora".
Nu menar jag bildligt talat.
Jag sitter på stor o fin skärm med hög upplösning.


Vilket fall som.
Jag tvivlar på att deras kunder vill ha en helt unik design som ingen annan har.
Sedan om en del görs om så är den ju lite olik ändå.
Vill man ha en snygg och helt unikt framtagen design så kostar det pengar.

Ser inget fel i att mindre företag drar ner på kostnaderna på detta viset för att i sin tur erbjuda bra priser till sina kunder.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-15, 21:06 #8
Freeminds.se Freeminds.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 4
Freeminds.se Freeminds.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av FlipDesign Visa inlägg
Jag ser allt mer och mer att diverse mindre webbyråer som ska göra någon hemsida har mer eller mindre satt i regel att kolla runt på diverse WP teman.
När dom har hittat något tema som passar så byter dom ut någon bild och ändra lite färger för att sedan sälja det till kunden som tror att det är webbyrån som har gjort allt jobb.

Ett exempel är http://www.bytheriver.se som Freeminds.se som har "gjort" dom har alltså bara ändrat bilden och satt dit företagets logo för att sedan sälja denna sida som något dom har gjort till ett mindre lokalt företag som inte har den blekaste aningen att dom blir lurad i stort sätt på alla pengar.
Här är länken till temat http://iamthemes.com/themeforest/wor...me/?page_id=86

Hej du Flip, , Vet inte hur länge du drivit företag men gissar inte på allt för många månader. Ett tips från mig till dig är ju att man undviker att snacka skit om andra företag, Extra dumt om du bedriver verksamhet i samma kommun som företaget du pratar om, nämligen mitt.

Du har 100% rätt att sidan du tar upp är ett modifierat WP tema. Eftersom du är helt ovetandes om vad jag har tagit betalt för arbetet eller andra omständigheter så förstår jag inte varför du ska yttra dig om att kunden skulle vara lurad. Kunden i fråga är min bror.

Men har absolut modifierat fler och andra WP teman som jag sålt. Mindre företag som är min största kundgrupp har inget intresse i att plöja ner mer än 4000 - 6000kr i en hemsida. De priserna motsvar en timlön på runt 350 - 450kr
om man slår ut på hur lång tid de tar att göra klart sidan från tidpunkten man faktiskt har fått jobbet till de är klart och alla är 100% nöjda, och om du vet något om företagande så vet du att de är inte är någon lön att tala om.. Svält lön egentligen.

Men sköt du ditt så sköter jag mitt.

MVH
Freeminds.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-16, 14:07 #9
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Ursprungligen postat av Freeminds.se Visa inlägg

Men sköt du ditt så sköter jag mitt.

MVH
Ord o inga visor :P.
Men håller faktiskt med.
Jag hade inte en tanke på att det kanske var en konkurrent som var trådskapare.

Men för övrigt. Välkommen till WN.
Här hittar du allt från det bästa till det sämsta i form av web relaterade företag och arbetare .
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-16, 18:13 #10
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
Wn's medlemmar borde ha en så mycket högre standard än att smutskasta konkurrenter.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017