Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Postförskott eller annat?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-12, 23:16 #1
KaKaNs avatar
KaKaN KaKaN är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 107
KaKaN KaKaN är inte uppkopplad
Medlem
KaKaNs avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 107
Håller på att ordna lite med en Internetbutik. Jag kommer att ha Kortbetalning/Direktbetalning och en betal-tjänst till.
Tänkte höra med er vad ni tror är bäst.
1. Att köra postförskott där man skickar ut varan och kunden köper när de får produkterna.
2. Att man skickar fakturan till kundens mail och när kunden har betalat fakturan (Genom posten, banken eller via Internet), så skickar man varan?

Den senare varianten, vad kan man kalla den?

Borde man ha båda två och vad kan det bli för problem?

Hoppas det inte var alltför luddigt skrivet..
KaKaN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-13, 00:01 #2
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Det är väl inget som hindrar dig från att ha alla betalalternativen möjliga. Min erfarenhet är dock att folk är dåliga på att lösa ut postförskott och förvånansvärt många väljer "förskott via faktura" som betalsätt.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-13, 01:37 #3
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 318
Jag hatar förskottsbetalning som kund men kan säga att de ja hade gjort annorlunda idag om jag fortfarande drev min internet butik är att ENDAST ha förskottsbetalning. Ett jäkla jobb med postförskott då så många inte hämtar ut, samtidigt som varan är "ute på vift" beställer man in nytt så får man massa på lager sen...

Ja drev å andra sidan en liten butik så för min del var det jobbigt. Jag avråder dock att skicka produkt tillsammans med faktura. Asså jag fattar inte att folk är så dumma att de inte betalar när de väl fått produkten... vet inte hur många inkasso/kronofoden anmälningar jag gjorde... att folk plockar på sig prickar å annat skit för så lite som 200kr (i mitt fall), jag fattar inte sånt.... avråder faktura starkt så vida det inte är förskottsfaktura.
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-13, 08:00 #4
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 286
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 286
Jag kan också hålla med om att det blir en hel del postförskott som kommer tillbaka. Mellan 5-10% gör det och det är inte acceptabelt.
Se till att debitera de som inte hämtar ut sina fakturor med en saftig hanteringsavgift.
I mitt fall kör jag 200 kr men det går nog att ta mer. De som inte betalar de fakturorna (nästan alla) får sedan brev från inkasso. Då brukar de betala... Jobbigt för de att behöva betala strax över 500 kr i slutändan, när de kunde hämtat ut paketet för runt 200 kr och fått strumpor på köpet. Men det är inte mitt problem...
naredi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-13, 08:39 #5
KaKaNs avatar
KaKaN KaKaN är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 107
KaKaN KaKaN är inte uppkopplad
Medlem
KaKaNs avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 107
Det verkar inte vara den bästa lösningen med varken förskottsbetalning eller faktura. Men det jag beskrev som nummer 2 var förskottsfaktura. Då behöver ju kunden betala innan produkten skickas? Är det ett smart sätt?
KaKaN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-13, 13:26 #6
Fonzies avatar
Fonzie Fonzie är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 30
Fonzie Fonzie är inte uppkopplad
Nykomling
Fonzies avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 30
förskottsfaktura är tycker jag en ganska bra lösning för då slipper ju kunden avgiften för postförskottsavgiften.
annars är ju kredit/betalkort system en rätt billig lösning förhållandvis
Fonzie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-14, 06:19 #7
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Klassiskt problem.

När vi startade så hade vi endast faktura. Vår kundkrets var begränsad, och väldigt nischad. Köpen låg oftast under en hundring, eller max någon eller några få hundringar.

Det funkade bra, inga problem.

Däremot så fick vi fler kundkrav på att skaffa kreditkort, så det skaffade vi. (Framförallt utländska kunder som fann oss)

Sen kom nästa kundkrav. Postförskott.

Sen kom nästa kundkrav, kan vi inte betala postförskott i Norge, Danmark, Tyskland etc.. Där sa vi nej.. En del kunder ville också ha faktura till utlandet, där sa vi också nej. risken finns att kunden betalar och väljer att endast stå för sina kostnader. Då åker vi på avgift när vi får pengar från utlandet... Kreditrisk helt enkelt.

Faktum är att faktura fungerade bra i 1 års tid, tills det kom ett köp på 468 kronor från en okänd person som drog på sig många skulder på kort tid. Efter mycket bråk och hot om polisanmälan, så kom pengarna. Sen kom en annan beställning nyligen på cirka 600 kronor, som jag drog öronen åt mig också lite... Bad att få förskottsbetalning vilket fortfarande inte har kommit. Därför är det inte skickat.

Vari ligger problemen med de olika betalsätten?

Förskottsbetalning
Nackdel för kunden. Man köper grisen i säcken. Man betalar INNAN man ens vet om ett paket är på väg. Du har oftast inget kvitto på att du har betalt, är det en okänd butik så kan du bli blåst. Det tar också tid, då du beställer saker, får en efaktura, betalar den, sen skall butiken få in pengarna, göra ordning beställningen etc.. Det tar några dagar extra...
För butikens del är det smidigt att få in pengar först, men detta sätt är lite omständigt då det kräver att man skapar efakturor, håller ordning på betalningar...

Faktura
Bäst för kunden. Man får varorna, man får en faktura. Man kan titta över varorna och betala fakturan i lugn och ro efteråt. Av Konsumentverket sett som det bästa alternativet för kunden.
För butikens del är det ett smidigt sätt, som många uppskattar. Du skickar vara och faktura ihop. Det är ingen inlösenavgift som vid kreditkort, fakturerat belopp är vad du får betalt. Om du sänder fakturan på typ 10 dagar så har du pengarna fortare än vid många kreditköp. Nackdel är om människan inte betalar... Eller om det är en falsk adress/namn etc...

Kreditkort
(kontokort)
Egentligen samma sak som för förskottsbetalning. man betalar innan man får produkten. Många personer har inte kort, många vill inte använda sitt kortnummer på internet. Många är rädda för att bli lurade. Dock föredrar en hel del att köpa via internet med hjälp av sitt kort. Helt klart det lättaste sättet att ta betalt om man har utländska kunder. Nackdel för butiken är att det kostar att ta emot kort... Viktigt att tänka på, om du har produkter som tar slut i lager men som ändå är beställningsbara så kommer kunden betala för något du inte har i lager. Har man betalt för något, vill man ha det.. Man vill inte vänta en månad på att det kommer in nytt... Ett annat problem ligger i om kunden har betalt med kort, och sen vill lämna tillbaka produkten enligt lag. Skall du då betala tillbaka pengar via kort, så blir det en ny kortavgift... Två kortavgifter, och inga intäkter...

Internetbank
Vissa erbjuder att kunderna kan betala direkt med internetbank. Jättebra, men alla har inte just dem bankerna...

Postförskott
50 kronor extra för att få gå själv till posten och hämta ut ett paket.. Inte något som de flesta vill betala.. Dessutom lider butiken flera problem här: Om kunden inte hämtar ut paketet, så ligger man ute med lagret på postkontoret i onödan. Det kostar pengar i såväl frakt som brist i lagret. Ett annat problem är att det har hänt att posten har lämnat ut PF utan att ta betalt. Det innebär att man måste börja kräva antingen Posten eller kunden på pengar, vilket tar tid och kraft. Men den stora risken ligger i att kunden struntar i att hämta ut varan, för det kostade mer än vad de räknade med. De kanske glömmer av att hämta ut paketet... Vill du sen kräva dem på betalning, så säger de kanske "Men jag beställde inte det, någon annan busade."
Som PF-kund finns det väl egentligen bara en skillnad med postförskott jämfört med förskottsbetalning. Man ser att det verkligen finns en låda. Däremot så får man inte titta i lådan förrän man har betalt, så egentligen är postförskott samma sak som förskottsbetalning på sätt och vis. Den enda skillnaden är att man är säker på att man får en kartong. Däremot kan den likväl innehålla grisen i säcken ändå...

Det generella problemet är att folk inte vill betala något för frakten, men de vill ha den hem i lådan försäkrad... Ju fler annonssiter som Tradera, Blocket etc som dyker upp, desto billigare frakt förväntar sig folk att man kan få på internet. Vi hade väl för ett tag sedan någon här som blev avstängd från Tradera, för att personen inte ville skicka klädplagg i en fryspåse?

Butiken vill skicka produkterna på ett säkert sätt (för såväl kund, butik som produkten själv), men kunderna vill ha varorna på billigaste möjligaste sätt..


I nuläget erbjuder vi i vår butik ett par olika fraktsätt:
oförsäkrat
försäkrat
hämta hos oss

Betalningssätt: Paynova, faktura (kan bli förskottsbetalning), hämta hos oss

Fraktgrejen... Som kund kan man välja billigare oförsäkrad frakt på egen risk. Det gäller vid vikt upp till 1 kg om jag inte missminner mig. Då lägger vi det i ett vanligt vadderat kuvert. Över den viktgränsen är det alltid försäkrat (paket).
Annars är det rekommenderat vadderat brev vi skickar försäkrat (0-1kg) som...

Många kunder väljer medvetet oförsäkrat, framförallt när de beställer billigare varor... Men då är det på deras egen risk.

Vi valde att säga: Allt är försäkrat, men du kan välja bort det på egen risk vid frakt under 1 kg om du önskar en billigare frakt.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017