Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


3,6 miljoner domäner släpps ..

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-10-26, 17:41 #11
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Orkade inte utveckla sist, men du missförstår mitt svar (och är extremt defensiv, vilket antagligen förklaras av din signatur). Jag snackade inte ner gTLDs i sig, vilket jag iofs gör dagligdags också, utan jag hänvisade till själva fenomenet som du skrev om - nämligen "frisläppandet" av dessa domännamn, av unireg aka F.S. Jag rekommenderar dig att läsa mer om processen bakom skapandet av alla nya ändelser, samt hur det ser ut nu, några år efter.

Jag kan inte bry mig mindre vilket suffix ett domännamn har, jag bryr mig om värdet.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-26, 21:39 #12
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Bara ett av tricksen som används av schilling och andra gtld-ägare
Man kan anse vad man vill om dessa frisläppningar eller om de nya tlderna generellt, men jag vill minnas att det handlade om helt andra saker och ingenting som tld-innehavarna planerat eller önskat, se exempelvis:

http://domainincite.com/15101-icann-...w-gtld-domains

http://domainincite.com/17678-millio...ion-blocks-end
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-26, 21:55 #13
GRLs avatar
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
GRLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
Tack, Internet Sweden,

Intressant läsning, kul att få lite info om ämnet ..

.
GRL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-26, 22:06 #14
GRLs avatar
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
GRLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Orkade inte utveckla sist, men du missförstår mitt svar (och är extremt defensiv, vilket antagligen förklaras av din signatur). Jag snackade inte ner gTLDs i sig, vilket jag iofs gör dagligdags också, utan jag hänvisade till själva fenomenet som du skrev om - nämligen "frisläppandet" av dessa domännamn, av unireg aka F.S. Jag rekommenderar dig att läsa mer om processen bakom skapandet av alla nya ändelser, samt hur det ser ut nu, några år efter.

Jag kan inte bry mig mindre vilket suffix ett domännamn har, jag bryr mig om värdet.

Nja, jag är inte "extremt defensiv" mer än reagerar på att du skrev "men du verkar inte riktigt kunna ta till dig det" som enbart kan tolkas negativt från din sida.

Och givetvis tycker jag om dem nya ändelserna som du ser i min signatur då jag ser värdet i att ha ett domännamn typ pelles.pizza istället för pellespizza.se i en företagares marknadsföring, ungefär som jag såg utvecklingen gick framåt från Windows 3.1 till windows95 engång i tiden vilket gjorde att jag köpte min första dator 1994 och varit "hooked" sen dess.

Utvecklingen går härligt nog framåt hela tiden inom alla områdena i livet.

.
GRL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-27, 00:23 #15
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
.com är väl bäst och det folk tänker på mest som standard.

Men det beror på vad du skall med domänet till.

För SEO är .com bra och lite svårare med .net och .org enligt vad SEO vänner berättat.

Om du skall annonsera i tidningar/tv är det absolut .com som gäller.

Tycker det beror på hur du marknadsför dig, om du betalar för google adwords annonsering spelar det väl inte så mycket roll vad ändelsen är.

Själv föredrar jag först .com om inte det finns .net och om inte det finns .org.
Beror också då på vad det finns för hemsida på dem andra ändelserna, om du har en kokurrent på .com bör du hitta på ett helt annat namn då din marknadsföring kan gynna konkurrenten.

Kolla bara på facebook, twitter, pinterest osv. Alla är .com.

Slösa inte tid på alla konstiga ändelser, betala lite extra och köp premium .com istället.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-27, 00:33 #16
GRLs avatar
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
GRLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
Tack Lindalicious för dina insikter ..

Är lite nyfiken på om det finns nån som publicerat data över att .com skulle vara bättre för SEO verkligen, kanske nån här på forumet har nån länk, dela gärna med er i så fall.

Enligt egna ovetenskapliga efterforskningar och mätning av egna resurser hittar jag inget som styrker detta. Skulle vara intressant att se andras uppmätta resultat.

.
GRL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-27, 02:33 #17
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av GRL Visa inlägg
Tack Lindalicious för dina insikter ..

Är lite nyfiken på om det finns nån som publicerat data över att .com skulle vara bättre för SEO verkligen, kanske nån här på forumet har nån länk, dela gärna med er i så fall.

Enligt egna ovetenskapliga efterforskningar och mätning av egna resurser hittar jag inget som styrker detta. Skulle vara intressant att se andras uppmätta resultat.

.
Min kompis är bland dem bästa på SEO i hela världen har en hel del sidor i top 3 på google USA för engelska fraser som är extremt svåra och har många sökningar samt konkurrens.

Han kör med .com främst men finns inte .com brukar han köra med .org.

Han har koll på alla små detaljer så tror det är bra att göra som honom då det fungerar, behöver inte uppfinna hjulet på nytt.

Personligen tycker jag folk litar på .com mera, det ser mer professionellt ut.

Det är just i "word of mouth" marknadsföring som .com är överlägsen alla andra.

Att någon läser en annons eller på anant sätt får reda på en hemsida, denna person ringer eller talar om för en kompis om hemsidan. Men kompisen är osäker på ändelsen och nästan alltid skriver in .com på slutet för att komma till hemsidan.

Det är huvudanledningen till att .com är bäst.
Finns inga anledningar för varför andra ändelser är bättre globalt.

På lokalnivå kan det vara bra med lokala domäner som .se, och för det ser jag två anledningar. Det första att det kan vara bra från seo perspektiv (om hosting är också i Sverige) det andra att lokala företag ser mer professionella ut med .se.

Men internationellt slår inget .com, kommer inte ens i närheten av hur bra den är.

Hittade en artikel om varför .com är bäst:
https://domainate.wordpress.com/2011...siness-domain/
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-27, 14:35 #18
GRLs avatar
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
GRLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
Tack Lindalicious återigen för dina insikter ..

Jo, man kan debatera huruvida .com är bäst osv.. Men det jag efterlyste var om nån kanske hade faktiska data över att .com är bättre ur SEO perspektiv alltså listas högre i sökmotorerna utifrån det fakta att det är en .com adress istället för en annan ändelse om samma förutsättningar finns i övrig seo på båda domänerna, alltså om .com ändelsen ger en extra liten edge över övriga domäner.

Som jag skrev innan, enligt egna ovetenskapliga efterforskningar och mätning av egna resurser hittar jag inget som styrker detta.

Synd att artikeln du länkade till är 5 år gammal, då det hänt en del sen dess på domänsidan och därmed troligen en del på sökmotorsidan med.

.

Senast redigerad av GRL den 2016-10-27 klockan 14:37 Anledning: Tillägg text
GRL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-27, 22:47 #19
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
edit: nevermind

Senast redigerad av Advocacy den 2016-10-27 klockan 22:51
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017