Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lansering av ny webbtjänst, hur går tillväga?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-07, 23:40 #1
geeko09 geeko09 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 10
geeko09 geeko09 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 10
Standard Lansering av ny webbtjänst, hur går tillväga?

Hej,

Befinner mig i uppstartsfas (har AB) och har en prototyp som jag och min partner utvecklat. Funderar på hur jag ska gå tillväga nu på bästa möjliga sätt.

- Jag kan pusha ut den för att se på respons (men rädd den inte är tillräckligt attraktiv i design och funktioner och är osäker på hur jag ska marknadsföra på bästa sätt då jag inte har praktisk erfarenhet av detta). Sedan ta kontakt med riskkapitalbolag när den är en erkänd webbtjänst.

- Jag kan ta kontakt med riskkapitalbolag/affärsänglar för att se om de är intresserade av att vidareutveckla prototypen innan den pushas ut. De lär bidraga med pengar och bäst av allt erfarenheter/nätverk. Isf är det rekommenderat att gå via Connect eller de stora riskkapitalbolag?

Men chansen kan inte vara så stor att de nappar då de inte ens vet om den fungerar kan jag tänka mig. Det är detta som gör att jag överväger att pusha ut den direkt själv för att se på repons. Och är det succe lär de veta och investera.

- Ta kontakt med någon IT-entreprenör som har praktisk erfarenhet och några lyckade projekt i bagaget och se vad han kan bidraga med (kompetens/nätverk/finansiering)?

- Fjärde funderingen är om jag nu ska avveckla AB:n (hade en i början då jag anställt några men nu har jag bara en som är min partner) eller är det bra att ha den kvar men minimera kostnaderna. Inga inkomster fås ju innan webbtjänsten blir stor. Inte bra att ha AB då som slukar pengar (inte för det är såå höga kostnader)? Dvs, jag startade AB för att få fram prototyp, nu har jag den, ska jag avveckla AB:n och låta folk använda. När den blir stor så går man direkt till riskkapitalbolag? Vad finns det för anledningar att behålla AB:n?

Ni som har erfarenheter och lyckades, berätta hur ni gjorde. Säker på att detta kommer bli väldigt stort. Om någon känner sig att kunna bidraga med nätverk/kompetens/programmering, ta gärna kontakt men berätta mer om vad ni har för meriter.

Senast redigerad av geeko09 den 2009-09-08 klockan 00:16
geeko09 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-08, 07:36 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om du ska söka riskkapital MÅSTE du ha en riktigt profssig affärsplan skribven INNAN du kontaktar dem.

Jag har haft en del med riskkapital att göra och det är några grundläggande krav en investerare ställer för att det ska vara intressant för dem.

Krav 1: De värderar i första hand "teamet" runt företaget dvs ni bör vara en tillräckligt stor grupp i "kärntruppen" så att inte företaget står och faller med en person och att ni har rätt "mix" av kompetenser. En grupp på ca 4-5 personer i ledningen ör lagom, men sen bör det vara ytterliagre 5-10 personer utöver ledningen så ni har en liten "struktur" och företaget känns "stabilt" för en investerare.

Krav 2: Ni bör ha en patenterbar idé som är vesentlig för företaget. Om idén som företaget bygger sin versamhet på enbart är en tjänst som vem som helst kan kopiera med relativt enkla medel så kommer knappast någon investerare vara det minsta intresserad, de vill investera i företag som har en unik verksamhet och som helst saknar konkurenter.

Krav 3: Storleken på affären bör vara sån att den inom 3-5 år omsätter minst 100 miljoner SEK.

Krav 4: Ett absolut krav är att du har en skriftlig affärsplan som visar hur ni tänkt att verksamheten ska bedrivas och hur den ska utvecklas. En investerare har normalt många års erfarenhet och vet vad som krävs för att lyckas, de letar efter brister som göra att de ska avstå affären. De har inte fått sina pengar av en slump utan har gedigen erfarenhet, ingen investerare är lättvindig i sin beslut.

Krav 5: Det måste finnas en tydligt vinstmöjlighet med din verksamhet. Verksamheten måste även ha högre lönsamhet än andra möjliga investeringar på marknaden, annars har investeraren många andr aoch bättre alternativ att investera sina pengar i.

Krav 6: Det bör inte finnas några konkurnter! Investerare hatar konkurenter, det går inte att få investerare att satsa pengar på en byrå för webbdesign, eller enklare webbtjänster, eller andra verskamheter där det går 20 konkurenter på dussinet.

Krav 7: Tydligt kundfokus, dvs du ska ha identifierat vem som är kund, och ha en klar och tydlig inriktning mot denna kundkategori. Helst ska det vara lätt att identifiera kunden från redan befintliga informationskällor om det är möjligt.

Krav 8: Tydlig "Elevator pitch", du ska ha en affärsidé som är enkel och tydlig så att du kan förklara den på 10 sekunder när du träffar på en människa i hissen och de frågar vad ditt företag gör, i hissen har du inte många sekunder på dig att väcka kundens intresse.... Om du inte på 10 sekunder kan få investeraren att förstå vilket värde du tillför kunden så kommer du att ha "major-problems" att försöka få kunden att förstå, då avstår investeraren. Investerare hatar osäkerhet och otydlighet.

Krav 9: Det är få investerare som går in med "sådd-kapital" dvs så tidigt i företagets livscykel att verksamheten helt saknar kunder. Se till att testa idén i liten skala så att du vet att den fungerar gentemot kunderna. Se m.a.o. till att åtminstonde ha några refernskunder som du kan visa upp för investerare. Vidare så är bästa läget att ta in investerare i en expansionsfas, då du redan har en etablerad verksamhet som växer så det knakar, då får du bättre pris på aktierna och investerare kan se att du har förstått hur man gör affärer. det gör oxo att investeraren känner större trygghet för sin investering och kan gå med på att gå in med mer pengar för en mindre del i bolaget. "Sådd-kapital" brukar oftast vara alldeles för stor risk för investerare så de avstår hellre såna investeringar.

Krav 10: Investerare vill TJÄNA pengar dvs de vill inte köpa en lott (med liten chans att vinna) av dig utan de vill ha tillbaks sina investerade pengar med hög avkastning (och förutsägbar, och därmed kalkylerbar, risk).


Sen ska du även veta att investerare vill ha kontroll, de vill med andra ord veta att de kan styra företaget rätt om det skulle vara p åväg att köra i diket. fta kräver de en klar majoritet av aktierna (även om det finns undantag).

Det är alldeles utmärkt att du har aktiebolag, det är den normala företagsformen när man vill ta in externa finansiärer, det blir även enklare att knyta upp alla avtal och värden du skapar i detta bolag. Vill du ha riskkapital är det ett krav att du har aktiebolag.

Den kostnad som det innebär med aktiebolag i form av revisor är enda kostnaden som skiljer andra bolagsformer, den är försummbar så fort du börjar få intäkter i bolaget.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-09 klockan 11:16
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-08, 10:13 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Håller fullständigt med Conny när det gäller finansering.

När det gäller din tjänst/prototyp så finns det bara ett sätt att avgöra om den fungerar och det är att prova. skaffa ett antal betatestare/provanvändare från rätt målgrupp (inte bara andra nördar) och utvärdera grejer, ta bort grejer som inte används och fokusera på de funktioner som folk verkligen använder. En bra tjänst reder sig själv, men om du kan hitta någon form av fokus/samarbetspart/sponsor som kan hjälpa till i de första stegen och som inte inkräktar för mycket på din rörelsefrihet så kan det vara ett sätt att snabbt bygga en användarskara. (exempel: Facebook började som ett nätverk för studenter och fd studenter vid Harvard, Blocket började som en lokal annonssida i Skåne)
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-08, 11:13 #4
geeko09 geeko09 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 10
geeko09 geeko09 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 10
Låter helt rätt. Börja i liten skara och se om det fungerar.

Var bara rädd för designen eftersom den ser lite amatörmässigt ut. Tror ni det är något en användare bryr sig om om funktionerna sitter som de ska? Bloggy är ju inte värst stylish men folk använder ändå.

Senast redigerad av geeko09 den 2009-09-08 klockan 13:36
geeko09 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-08, 13:39 #5
geeko09 geeko09 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 10
geeko09 geeko09 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om du ska söka riskkapital MÅSTE du ha en riktigt profssig affärsplan skribven INNAN du kontaktar dem.

Jag har haft en del med riskkapital att göra och det är några grundläggande krav en investerare ställer för att det ska vara intressant för dem.

Krav 1: De värderar i första hand "teamet" runt företaget dvs ni bör vara en tillräckligt stor grupp i "kärntruppen" så att inte företaget står och faller med en person och att ni har rätt "mix" av kompetenser. En grupp på ca 4-5 personer i ledningen ör lagom, men sen bör det vara ytterliagre 5-10 personer utöver ledningen så ni har en liten "struktur" och företaget känns "stabilt" för en investerare.

Krav 2: Ni bör ha en patenterbar idé som är vesentlig för företaget. Om idén som företaget bygger sin versamhet på enbart är en tjänst som vem som helst kan kopiera med relativt enkla medel så kommer knappast någon investerare vara det minsta intresserad, de vill investera i företag som har en unik verksamhet och som helst saknar konkurenter.

Krav 3: Storleken på affären bör vara sån att den inom 3-5 år omsätter minst 100 miljoner SEK.

Krav 4: Ett absolut krav är att du har en skriftlig affärsplan som visar hur ni tänkt att verksamheten ska bedrivas och hur den ska utvecklas. En investerare har normalt många års erfarenhet och vet vad som krävs för att lyckas, de letar efter brister som göra att de ska avstå affären. De har inte fått sina pengar av en slump utan har gedigen erfarenhet, ingen investerare är lättvindig i sin beslut.

Krav 5: Det måste finnas en tydligt vinstmöjlighet med din verksamhet. Verksamheten måste även ha högre lönsamhet än andra möjliga investeringar på marknaden, annars har investeraren många andr aoch bättre alternativ att investera sina pengar i.

Krav 6: Det bör inte finnas några konkurnter! Investerare hatar konkurenter, det går inte att få investerare att satsa pengar på en byrå för webbdesign, eller enklare webbtjänster, eller andra verskamheter där det går 20 konkurenter på dussinet.


Sen ska du även veta att investerare vill ha kontroll, de vill med andra ord veta att de kan styra företaget rätt om det skulle vara p åväg att köra i diket. fta kräver de en klar majoritet av aktierna (även om det finns undantag).

Det är alldeles utmärkt att du har aktiebolag, det är den normala företagsformen när man vill ta in externa finansiärer, det blir även enklare att knyta upp alla avtal och värden du skapar i detta bolag. Vill du ha riskkapital är det ett krav att du har aktiebolag.

Den kostnad som det innebär med aktiebolag i form av revisor är enda kostnaden som skiljer andra bolagsformer, den är försummbar så fort du börjar få intäkter i bolaget.
Conny, så du tycker också man ska släppa ut den först och testa innan man går till riskkapitalbolag? Det blir väl svårt att få investering om den inte ens är testad. Brukar de som går till riskkapitalbolag redan ha testat sina produkter mot marknaden?
geeko09 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-09, 08:44 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av geeko09 Visa inlägg
Conny, så du tycker också man ska släppa ut den först och testa innan man går till riskkapitalbolag? Det blir väl svårt att få investering om den inte ens är testad. Brukar de som går till riskkapitalbolag redan ha testat sina produkter mot marknaden?
Ja, jag tycker man ska testa sin idé i liten skala innan man släpper in externa delägare. Dels därför att man i början behöver ha "full kontroll" över verksamheten så man snabbt kan ändra och justera hela affärskonceptet som sig bör av en entreprenör.

Det är även väldigt svårt att få investerare att gå in i tidiga faser där det inte finns några kunder, det innebär alldeles för stor risk för en investerare.

Investerare vet att 99,999% av alla idéer aldrig kan förverkligas, därför att det finns brister i konceptet, dokumentation eller främst teamet runt ett nytt koncept, vidare är det många idéer som lätt kan kopieras och då är det inte intressant för investerare.

Det är lättare att sätta en dålig affärsidé i händerna på ett bra team och få dem att utarbeta ett bra koncept än at ta världens bästa idé och sätta i händerna på ett sämre team, ett sämre team kan inte förverkliga den bästa av idéer.

Har man som entreprenör visat att man menar allvar och inveseterat egna pengar, tid och arbete i sin idé, samt bevisat att det finns en marknad, genom att ha några refernskunder så är de mer benägna att lyssna på ett investeringsförslag.

Tänk på att investerare oftast har 1000-tals förslag av genomarbetade affärsplaner att välja mellan, varför ska de välja just "din affärsplan" att investera i? En tydlig och enkel affärsidé som de begriper samt riktiga kunder och en stor potentiell marknad är viktiga komponenter för ett positivt investeringsbeslut.

PS. Jag la till några ytterliager punkter i mitt första inlägg i denna tråd.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-09 klockan 08:51
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-09, 13:55 #7
geeko09 geeko09 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 10
geeko09 geeko09 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ja, jag tycker man ska testa sin idé i liten skala innan man släpper in externa delägare. Dels därför att man i början behöver ha "full kontroll" över verksamheten så man snabbt kan ändra och justera hela affärskonceptet som sig bör av en entreprenör.

Det är även väldigt svårt att få investerare att gå in i tidiga faser där det inte finns några kunder, det innebär alldeles för stor risk för en investerare.

Investerare vet att 99,999% av alla idéer aldrig kan förverkligas, därför att det finns brister i konceptet, dokumentation eller främst teamet runt ett nytt koncept, vidare är det många idéer som lätt kan kopieras och då är det inte intressant för investerare.

Det är lättare att sätta en dålig affärsidé i händerna på ett bra team och få dem att utarbeta ett bra koncept än at ta världens bästa idé och sätta i händerna på ett sämre team, ett sämre team kan inte förverkliga den bästa av idéer.

Har man som entreprenör visat att man menar allvar och inveseterat egna pengar, tid och arbete i sin idé, samt bevisat att det finns en marknad, genom att ha några refernskunder så är de mer benägna att lyssna på ett investeringsförslag.

Tänk på att investerare oftast har 1000-tals förslag av genomarbetade affärsplaner att välja mellan, varför ska de välja just "din affärsplan" att investera i? En tydlig och enkel affärsidé som de begriper samt riktiga kunder och en stor potentiell marknad är viktiga komponenter för ett positivt investeringsbeslut.

PS. Jag la till några ytterliager punkter i mitt första inlägg i denna tråd.
Tack återigen för en grundlig genomgång.

Det jag är rädd för är att om jag släpper ut den och inte har riskkapital och kompetens för att expandera snabbt så är det bara en tidsfråga innan något stort bolag kopierar och gör det ännu bättre.

Vet att det här handlar om hastighet om vi ska lyckas med det, men för det krävs riskkapitalbolag som backar upp oss.

Det gör att jag ser två vägar framför mig:

1. Släppa ut det och låta hela landets målgrupp testa den direkt. Media får upp ögonen och även riskkapitalbolag. Kompetens och finansiering skjuts in och vi kan expandera internationellt. Risken här är att alla redan lyckade entreprenörer får upp ögonen och kopierar än att komma till oss för samarbete.

2. Låta en liten skara av målgruppen testa för att veta att det fungerar. Efteråt kan man söka riskkapital. På så sätt får inte andra entreprenörer reda på idén och vi kan efter riskkapital skjuts in expandera. Även bra för att ha tid att fixa buggar som dyker upp.

Vad tror ni? Hur brukar andra göra? Facebook och Youtube släppte väl ut den direkt mot publiken?

Senast redigerad av geeko09 den 2009-09-09 klockan 13:57
geeko09 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-14, 06:56 #8
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 688
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 688
Nu är inte jag någon företagsexpert, långt ifrån. Men du verkar ju tro starkt på din idée, så varför inte ta en chansning med t.ex. ett banklån i uppstartsfasen? Kanske bara är peanuts dom pengarna du får låna där, men alltid något?
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-19, 11:14 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av geeko09 Visa inlägg
Tack återigen för en grundlig genomgång.

Det jag är rädd för är att om jag släpper ut den och inte har riskkapital och kompetens för att expandera snabbt så är det bara en tidsfråga innan något stort bolag kopierar och gör det ännu bättre.

Vet att det här handlar om hastighet om vi ska lyckas med det, men för det krävs riskkapitalbolag som backar upp oss.

Det gör att jag ser två vägar framför mig:

1. Släppa ut det och låta hela landets målgrupp testa den direkt. Media får upp ögonen och även riskkapitalbolag. Kompetens och finansiering skjuts in och vi kan expandera internationellt. Risken här är att alla redan lyckade entreprenörer får upp ögonen och kopierar än att komma till oss för samarbete.

2. Låta en liten skara av målgruppen testa för att veta att det fungerar. Efteråt kan man söka riskkapital. På så sätt får inte andra entreprenörer reda på idén och vi kan efter riskkapital skjuts in expandera. Även bra för att ha tid att fixa buggar som dyker upp.

Vad tror ni? Hur brukar andra göra? Facebook och Youtube släppte väl ut den direkt mot publiken?

Om din idé är värd att satsa på över huvud taget så har du en fördel av din kunskap!

Ju starkare idé du har och ju mer den är sammankopplad med din unika kunskap om hur du vill driva den så är konkurenterna i bakvattnet.

Är din idé svag kommer du inte att lyckas oavsett.

Vad som är avgörande är att du har drivet och beslutsamheten samt energin att driva igenom din idé.

Om du ska söka extern finansiering så kan du aldrig få det som ensamföretagare, det finns inga investerare som investerar i enmansföretag.

Vill du ha externt kapital är det ett måste att ha ett "team" av medarebtare som alla är kompetenta nog att förstå och lojala nog arbeta för din affärsidé.

Kravet att vara först på marknaden för att lyckas med en nyhet som inte är patenterbar är starkt överdrivet. Det finns massor av exempel på att motsatsen gäller. Det är bättre att börja i liten skala och finslipa ditt koncept på vägen än att göra en mastodontlancering.

Jag känner inte till ett enda exempel på att en mastodontlancering har lyckats för ett nytt koncept, alla bra idéer tar tid att genomföra.

Google, YouTupe, Facebook, Netscape, Mosaic och allt annat som slagit stort har tagit tid att genomföra, inegt har hänt över en natt.

Dessutom har de flesta av entreprenörerna gjort många misslyckade försök innan de lyckades.

Kontentan är helt enkelt att vara lugn och sansad och planera dittgenomförande noga, men änmdå hela tiden vara flexibel och lyhörd för synpunkter och anpassa ditt koncept efter moget övervägande. Ta ett litet steg i taget men ha en klar vision och konkreta mål på vägen så har du större chanser att lyckas än om du göra en mastodontsatsning.

Har du en bra grej så kommer du få hjälp av word-of-mouth (mun-till-mun-metoden) där nöjda kunder berättar för sina kompisar om ditt koncept och sen är snöbollen i rullning, så byggdes Google upp och så blve Skype framgångsrikt. Nöästan ingen marknadsföring alls men idag är de gigantiska pga ett omtyckt koncept.

Google har ju dessutom klarat att manöverera ut Microsofts marknadsföringsmaskin.

Så vad jag vill ha sagt att: "Dont Worry, make money!", Citat av Rickard Carlson
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-21, 17:58 #10
Patrik Hs avatar
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 79
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem
Patrik Hs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 79
Conny sammanfattar mycket bra.

Det jag kan lägga till är några saker till:

- Undvik alltid riskkapital så länge det är möjligt, kan du klara dig att komma fram till en fas där pengar rullar in på egna medel så kan du tjäna 10-faldigt på det. Vem vet, du kanske får in så mycket pengar själv att du inte kommer behöva riskkapital senare. Att vända dig till en riskkapitalist när du är i nöd är den värsta förhandlingssituationen du har.

- Du måste räkna med att ta stora risker för att lyckats, en sådan är just att pröva idén och kanske finslipa den så att när du väl söker kapital så är den kapabel att skala stort.

- Det går att få andra lättförtjänta pengar i mindre omfattning som lite brödkapital till idén genom att ringa runt till företag och sälja sponsring osv som inte kräver någon ägardel i er tjänst/produkt

- Sedan måste du köra stenhårt eller ha någon i ditt team som pushar allt framåt hela tiden. Som ett exempel, sitter man och läser Dagens Nyheter på morgonen i en timme som en början på din arbetsdag tycker jag man har fel inställning (om förstås inte det är en del av affärsidén). Man måste ta varje minut man har över och planera och utföra allt i den linje man ska utveckla tjänsten/produkten - helt enkelt vara målmedveten och driftig.

Mitt nästa inlägg på min blogg http://hogberg.net/ så gör jag en liten djupdykning i finansieringsfrågan i ett garageföretag, ska försöka göra det klart i dagarna. Du kan säkert hämta lite tips och inspiration från den.
Patrik H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017