Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Laddar..." meddelande för seg startsida?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-10, 16:29 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ric Visa inlägg
Jag håller helt med!

Jag tycker dock att man bör ha tillstånd att använda sig av andras data även om man inte hämtar i realtid.

När det gäller att hämta RSS från nyhetkällor så är det i princip ett krav att man mellanlagrar i en databas, att inte hämta för ofta är också viktigt.
Där vet jag inte riktigt om jag håller med dig. När det gäller rss-flöden från tidningar så tycker jag att det rent juridiskt kan jämställas med rena länkar. Tidningarna gynnas enbart av detta. Nu förutsätter jag givetvis att man länkar till artiklarna och att man inte visar hela eller en betydande del av texten.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 17:33 #12
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Där vet jag inte riktigt om jag håller med dig. När det gäller rss-flöden från tidningar så tycker jag att det rent juridiskt kan jämställas med rena länkar. Tidningarna gynnas enbart av detta. Nu förutsätter jag givetvis att man länkar till artiklarna och att man inte visar hela eller en betydande del av texten.
Eftersom man citerar och i princip citerar allt i hela RSS-filen så anser jag att man överstiger den omfattning som motiveras av ändamålet enligt citaträtten.

Visst finns det många tidningar som anser att de gynnas av att folk länkar på detta sätt till nyheter, samtidigt finns det de tidningar som inte tillåter det och vissa har speciella regler som man måste anpassa presentationen efter.

Om en tidning vill dra ett fall där det inte finns tillstånd till domstol så är jag inte säker på att tidningen förlorar.

Detta gäller enbart text. RSS-flöden med bilder, får man inte återpublicera bilderna utan tillstånd (vilket i princip aldrig ges då det är sällan tidningen äger rätten att fritt bestämma över bilder som köps av bildbyråer).
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 20:34 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ric Visa inlägg
Eftersom man citerar och i princip citerar allt i hela RSS-filen så anser jag att man överstiger den omfattning som motiveras av ändamålet enligt citaträtten
Nummer 1: Alla tjänar på länkningen. De tidningar som inte inser detta förtjänar knappast att finnas på nätet och kommer förmodligen inte lyckas om de inte byter ut sin webbstrategi.

Nummer 2: Titel + länk kan knappast anses uppnå verkshöjd.

Bilder är ju en helt annan sak men det är nog alla med på.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 22:23 #14
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nummer 2: Titel + länk kan knappast anses uppnå verkshöjd.
Det brukar även finnas en sammanfattande text av artikeln i RSS-filen, men om vi bortser från den.

En tidningsrubrik kan nå verkshöjd, men då tänker jag inte på mindre orginella rubriker som "Börsen uppåt". Kraven för verkshöjd för litterära verk är ganska låga i Sverige.

Om man tittar på RSS-filen i dess helhet så är den sammansatt med en komposition av olika artiklar där helheten absolut kan uppnå verkshöjd.

Väljer man då att citera varenda rubrik i den här RSS-filen (som jag anser uppnå verkshöjd) så anser jag att man överstigit den omfattning som motiveras av ändamålet enligt citaträtten.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 22:29 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ric Visa inlägg
Det brukar även finnas en sammanfattande text av artikeln i RSS-filen, men om vi bortser från den.

En tidningsrubrik kan nå verkshöjd, men då tänker jag inte på mindre orginella rubriker som "Börsen uppåt". Kraven för verkshöjd för litterära verk är ganska låga i Sverige.

Om man tittar på RSS-filen i dess helhet så är den sammansatt med en komposition av olika artiklar där helheten absolut kan uppnå verkshöjd.

Väljer man då att citera varenda rubrik i den här RSS-filen (som jag anser uppnå verkshöjd) så anser jag att man överstigit den omfattning som motiveras av ändamålet enligt citaträtten.
Jo, det vet jag mycket väl men den sammanfattande texten behöver man ju inte använda bara för att den finns där

Vi har helt klart olika åsikter i den här frågan. Det enda relevanta vad gäller lagstiftning och utfall i en rättstvist i en sådan här fråga är huruvida tidningen lider skada av det som skett och så är inte fallet utan snarare tvärtom. Något annat vore mycket märkligt.

Om man tar det till nästa steg så tror jag knappast någon domstol skulle utdöma ett skadestånd om de nu mot förmodan skulle ogilla denna användning. Så vitt jag vet har inga sådana mål ens avgjorts i domstol eller har jag fel?

Det är givetvis en helt annan sak om man använder en stor del av eller hela artiklarna men då spelar det mindre roll att vi har med ett RSS-flöde att göra.

Går man på din linje så förekommer det lagbrott på var och varannan sida och inte minst Google. På vilket sätt skulle det gynna tidningarna om man följde detta menar du? Som de flesta vet om så är jag väldigt mån om att upphovsrätten ska gälla inom alla områden men det får inte heller drivas in absurdum så att samtliga parter förlorar på det hela.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-04-10 klockan 22:41
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 22:37 #16
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Så vitt jag vet har inga sådana mål ens avgjorts i domstol eller har jag fel?
Det finns många fall rörande citaträtt, men jag har aldrig stött på något fall gällande RSS-filer, vilket inte är speciellt konstigt.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 22:40 #17
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Går man på din linje så förekommer det lagbrott på var och varannan sida och inte minst Google.
Ja det finns många webbsidor där lagbrott begås (WN inräknat). Google är inblandade i tvister över hela världen.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 22:41 #18
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
Hej,
Om vi ska fortsätta OT så ringde jag runt till tidningarna jag planerade att ha med på sajten. Inte en enda hade invändningar, tvärtom gillade alla sajten för den genererar mer trafik till deras sidor.
Det som listas är rubrik (klickbar till ursprung) och utdraget/description som tooltip när det hovras över, inga bilder.
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 22:48 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ric Visa inlägg
Det finns många fall rörande citaträtt, men jag har aldrig stött på något fall gällande RSS-filer, vilket inte är speciellt konstigt.
Nu var det just RSS-flöden vi diskuterade

Citat:
Ursprungligen postat av ric Visa inlägg
Ja det finns många webbsidor där lagbrott begås (WN inräknat). Google är inblandade i tvister över hela världen.
Lagen är inte absolut vilket den heller inte kan eller bör vara. Dessutom är inte alla lagbrott belagda med ett straff. Tyvärr är det alltför ofta som människor stirrar sig blinda på att "det står si och så" utan att förstå lagens syfte.

Citat:
Ursprungligen postat av olsserik Visa inlägg
Hej,
Om vi ska fortsätta OT så ringde jag runt till tidningarna jag planerade att ha med på sajten. Inte en enda hade invändningar, tvärtom gillade alla sajten för den genererar mer trafik till deras sidor.
Det som listas är rubrik (klickbar till ursprung) och utdraget/description som tooltip när det hovras över, inga bilder.
Exakt. Alla tidningar med lite vett i skallen (dvs i princip samtliga) kommer ge dig det svaret.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-04-10 klockan 22:54
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 22:53 #20
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nu var det just RSS-flöden vi diskuterade
Citaträtten gäller även för RSS-flöden, pdf-filer och mjölkpaket etc. Det är inte nödvändigt att enbart titta efter fall som nått domstolar rörande RSS-filer.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017