Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Förslag på ny regel på WN

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-08, 18:06 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Ja, det kan behöva modereras lite hårdare i många fall. Själv är min närvaro på WN lite mer begränsad nu för tiden.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 18:15 #22
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Citat:
Ursprungligen postat av Santos Visa inlägg
Som köpare vill jag gärna veta om säljaren köpte sajten för 200 kr igår och försöker sälja den för 1000 kr idag till exempel.

Men att folk går OT, ljuger och har en allmänt dryg attityd är ju inte ett problem som är unikt för säljtrådarna.
Jag tycker att det är HELT irrelevant om säljaren köpte sajten billigt och försöker sälja den dyrt. Det är så affärer fungerar! Det är ju upp till mig som köpare om jag tycker att det är värt vad säljaren begär.

Hårdare moderering kan nog behövas ibland, men mer lite riktlinjer så bör det bli enklare.
Några grejer jag kommer på så här:
1. Vad är det som säljs. Kan tyckas självklart, men ibland är det lite luddigt.
2. Utropspris, reservationspris och köp-nupris. Man behöver inte ha alla tre, men vad är det som gäller?
3. Hur länge håller eventuell budgivning på? Kan vara ett fast datum/tid eller X minuter efter senaste bud.
4. Öppen eller dold budgivning?
5. Varför säljer du? Jag tycker det är relevant i alla lägen, och det är inte att "försöka tjäna pengar" är en dålig anledning.

Listan kan säkert göras lång, men jag orkar inte sitta och skriva hela natten.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 18:28 #23
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag tycker att den tråd jag tittade på var ett solklart exempel på styrkan med att alla kan kommentera. Att sälja "/blogg" på en domän hade lätt kunnat lura en nybörjare...
Tyckte dock det framgick ganska klart i hans beskrivning vad det var man köpte.

Citat:
Bloggen är en del av min affiliatesida som hittas på http://www***.se - grejen är den att själva hemsidan ligger på en wordpress-installation och bloggen på en annan. Så ifall du köper bloggen kan du enbart kontrollera vad som publiceras på /blogg och inte på själva framsidan.
Större delen utav inläggen handlar bara om hur han bör tänka om. För mig helt ofattbart att man kan godkänna sådana inlägg i en säljtråd. Det framgår som sagt klart och tydligt vad som säljs, åter igen borde det vara köparen som avgör om det är något som är intressant för han.

För vad har jag för intresse av att veta att ara kan tänka sig sälja några forumtrådar att Nemsis tycker det var en intressant idé utav ara att sälja forumtrådar. Pierre tyckte sweely hade en intressant idé att sälja en blogg på en befintlig webbplats men tyckte inte om "sxxt sidor". Boena är orolig för Sweely och Captain Taihland betalar folk för att blogga åt han.


Citat:
Ursprungligen postat av Santos Visa inlägg
Som köpare vill jag gärna veta om säljaren köpte sajten för 200 kr igår och försöker sälja den för 1000 kr idag till exempel.
Om man som köpare kan tänka sig att betala 1000kr för sajten så det väl inte minsta intressant vad säljaren köpte den för. Precis som när du köper en begagnad bil går du väl inte och frågar vad han köpte den för? Du värderar bilen och betalar den summa du tycker den är värd.
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 20:00 #24
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
jag tycker inte heller det har med att göra vad man köpt det för . vill man som säljare avslöja att "denna domän köpte jag för 200:-" och nu säljer för 1000kr är det en sak.
Men man köper inte och säljer domäner för att göra förluster.

Men man tycker inte det är upp till vissa personer på wn att gräva fram det och skriva ut det i tråden. "aha kostar den helt plötsligt 1000kr? du köpte den igår för 200?"

Jag menar gör man biläffarer som någon nämnde inte säger en bilhandlare "denna köpte vi igår in för 10 000:- och du får den idag för endast 25.000" köp och sälj kategorin är ju en plats för äffarer , men ibland känns den mer som en plats där andra kan lägga sig i ens äffarer .
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 22:52 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag tycker som övriga moderatorer och admins som uttalat sig att det överlag är bra med kommentarer även i denna forumdel. Det är inte alltför sällan som säljaren medvetet håller inne med viktig information. Det mesta som säljs är tyvärr också skräp (menar inget nedvärderande, har själv några skräpsajter) vilket jag tror sänker den allmänna diskussionsnivån. Ibland blir det lite väl mycket tjafs och strunt men oftast blir det då >10 inlägg direkt innan någon hunnit se det och då kanske moderatorn inte har tid just då att gå igenom hela tråden. För egen del så hamnar även mail om rapporterade inlägg bland spam så jag ser dem sällan vilket är beklagligt. Får man ingen respons på rapporteringar så kan det vara idé att skicka PM till en moderator istället.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-08 klockan 22:57
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 10:00 #26
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 263
Men det har igentligen inget med saken att göra Jag har jobbat som frilansare tidigare i livet och där hade jag mitt pris. Det fanns en massa kunder som behöll den slutliga kunden annonym för att troligtvis sälja det jag utvecklat mycket dyrare till denna.

Samma sak gäller trading som ett flertal håller på med och livnär sig, köp in billigt - sälj dyrt.

Men jag har ändrat lite uppfattning när jag hör vad ni säger, kanske är det bra att det blir diskussion - men då får man banne mig se till att det blir seriöst och befogat. En kommentar kan avskräcka alla ifrån att köpa, medans säljaren kan vara hur seriös som helst.
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 10:20 #27
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Det kan inte vara en ide att ta in en till moderator där då? en som själv håller på med mycket försäljningar och dagligen hänger idet rummet? som på kortvarsel kan ta bort dumma kommentarer och hålla det rent . ?
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 11:23 #28
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
Det kan inte vara en ide att ta in en till moderator där då? en som själv håller på med mycket försäljningar och dagligen hänger idet rummet? som på kortvarsel kan ta bort dumma kommentarer och hålla det rent . ?
Tror inte det behövs faktiskt. Allt som rapporteras verkar kontrolleras. Nya medlemmar och jobbannonser godkänns tillräckligt snabbt som det är nu. Köp och sälj är långt ifrån den viktigaste forumdelen i mina ögon, särskilt inte med tanke på den allmänna kvaliteten på det som säljs.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 12:24 #29
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Ni har aldrig funderat på varför folk kanske drar sig ifrån att sälja kvalitativa saker på WN?
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-09, 12:37 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Ni har aldrig funderat på varför folk kanske drar sig ifrån att sälja kvalitativa saker på WN?
Det har varit på det viset så länge jag kan minnas så det har nog inte med saken att göra. De flesta vettiga sajter (och domäner) får bud utan att annonsera en försäljning och dessutom är knappast ett publikt nätforum den främsta kanalen för sådana försäljningar. WN är inte först och främst en köp- och säljmarknad och har så heller aldrig varit.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-09 klockan 12:39
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017