Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Smutskastare & Besserwissers

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-29, 17:43 #31
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Riktigt bra länk grazzy och ett bra exempel på att alla inlägg på WN inte är meningslösa.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-29, 17:49 #32
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 144
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 144
Citat:
Ursprungligen postat av pitbull
Citat:
Originally posted by -grazzy@Jun 25 2007, 16:16
Citat:
Ursprungligen postat av pitbull
Pajasar i trådarna styrker bara min teori om att datornördar är socialt inkompetenta och bor hemma hos mamma. Det kanske är därför som de har ett så stort behov av att hävda sig på allehanda forum?

Fan vilket bra inlägg att skriva på ett forum på INTERNET. Vilka tror du byggde internet. Vilka tror du har kodat det här forumet? Vilka har kodat din webbläsare? Vilka har kodat ditt os?

Vem tror du att du är egentligen, du kommer hit till _vår_ hood och spammar ut dina parkerade webbsidor om hundar med mjukvara kodad av nerdar, templates gjorda av nerdar. Tom parkeringsmjukvaran du använder är gjord av nerdar.

Pitbull, jag brukar inte gå i klinsch med dig, men herregud.. du sitter bland tusentals nerdar just nu. Utan nerdar vore du ingenting här.

Hoppsan! Jag trampade visst på en öm tå?

Du får väl flytta hemifrån, så blir det mindre träffande.

Anyway... Jag tror nog att du trots allt förstår vad jag bara du lugnar ner dig lite och tänker efter lite grann...
pitbull, my hero... "du får väl flytta hemifrån..." hahaahaahaaa
dennish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-29, 18:23 #33
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Det var inte jag som hittade länken, det var \"Nisse\" på \"gissa vilket vilket forum\"...

Ang; flytta hemifrån - omfg, \"den som sa\'t va\'t\" säger jag bara..
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-29, 18:30 #34
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det finns två sorters medlemmar på WN.

Typ 1.

Ber alltid bara om hjälp. Oftast om så enkla saker att en dagisunge hade kunnat lösa det genom att googla. Dessa personer vill dock få allt serverat på ett fat och har varken ork eller vilja att göra något själv. Dessa människor är typiska förlorare som aldrig kommer lyckas med sina projekt. De är så kallade iglar som inte tillför något utan bara använder WN som en frågelåda eller plats att spamma sina skitsidor på.

Typ 2.

Ber ibland om hjälp, men deltar även aktivt i diskussioner som inte rör deras egna problem. Dessutom hjälper de andra medlemmar som ligger på samma nivå som de själva. Detta är medlemmar som ofta lyckats åstadkomma något på nätet; stort som litet; men åtminstone substansiellt.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-01, 12:37 #35
stefanhansson
Guest
 
Inlägg: n/a
stefanhansson
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Citat:
Ursprungligen postat av elprisguiden
Det är bristen på bra inlägg som gör mej mer oroad.

True, det är inte ofta man ser spontant informella inlägg här på WN längre. Det finns en del personer som har gjort försök att skapa en sådan kultur men när folk lägger mer energi på att whina på "besserwissers och smutskastare" än att själva försöka bidra så är det ett slutande plan.

Vart är inläggen från stefanhansson som är genuint informella, utan egenintresse och som bidrar till forumet? "Mest aktiv i: Domännamn". Yeah, hell yeah.

Häromdagen hittade jag till den här tråden på webmaster world, http://www.webmasterworld.com/ecommerce/3363305.htm - varför finns det inga sådana initativ i sverige? För att det inte behövs? För att det är sådan ankdamm att vi tror att man inte kan dela med sig av ett enda tips utan att bli omkörda av konkurrenter?

När jag söker svaren på frågor. na jag inte kan lösa själv är det icq/msn som gäller, inte ankdammen WN. Särskilt inte när forumet är fyllt av domänspekulanter som inte ens har en riktig sida i sin profil. Bombasm.com? "Besök webshopen för intressanta erbjudanden".. mera banners.. snälla stefan hansson, berätta vad ditt bidrag senaste halvåret har varit till .SE i stora drag. Bortsett från att kalla dem som gör WN till det är för besserwissers?

Konstruktivt förslag för bättring på WN; spikade trådar med informell info (Hans tråd om trustrank är tex ett sådant exempel). Detta skulle ge ett incitament för dem med verklig kunskap att ta sig tid att samla dem här på WN. Ge lite perks som att en låst tråd även kompletteras med kontaktuppgifter till den ursprungliga författaren. Skriv in i reglerna för forumet att man får vara hur taskig man vill bara man har rätt :P
Jadu, vad har jag kreativt tillfört detta forum, ingenting tydligen! Det är just det som är poängen, jag orkar inte komma med nåt till detta forum längre. För så fort man skriver ett inlägg så kommer 7000 andra kommentarer om andra saker än det jag skrev om. Min privata sida är min privata sida, jag skaffade bara den för att ha som mailadress. Så du kanske förstår att tiden jag lagt ner på att skapa en site med annat än banners att kunna åka snålskjuts på kändes högst onödigt. Om du vill kan jag ta bort siten(nu kommer det väl kommenteras och besserwissas om uttrycket och sägas "kallar du det för en site!?" ) så slipper vi den diskussionen också. Det är just detta jag menar med besserwissers och smutskastare, det känns ibland som att ha gammelgubben som är gårdspolisen/gatans laghållare som granne då man ser vad vissa skriver och hur vissa agerar här. Man gnäller bara för att gnälla, och kan kommentera allt om inget egentligen. Ganska sjukt att så många här som är så framgångsrika i sin profession ändå verkar känna sig så tom och misslyckade inombords. Retorik och psykologi går ofta hand i hand, det man inte säger och gör är det man säger och gör "Jag är inte rädd för dig" är oftare ett sätt att säga ATT man är rädd för nån. Dopaminsökare/Spänningssökare försöker bota sin rädsla och depression med att utsätta sig för fara och få känna att man inte är rädd och får ökad mängd dopamin som gör att man känner ett lyckorus precis som då man druckit alkohol. Samma sak som på detta forum, att genom att visa att man kan bättre får man glänsa över sin dåliga självkänsla som många verkar ha, och detta trots att man har bevisat för sig själv och andra att man är både smart, duktig och framgångsrik. Men tydligen är det ändå kvar gårdspoliser i många, gårdspoliser som gnäller och skäller för att få känna sig betydelsefull och bli sedda, detta då dem ofta är ensamma och känner sig så likaså. Nu var inte detta mening att bli nån uppsats i psykolgi, men jag valde att berätta detta för att kanske vissa som läser detta skall vakna till och inse att vara en besserwisser inte ger nåt. Men det är som alkisen som säger "jag är inte en alkis", för det gör bara den nyktra alkisen. Den riktiga alkisen förnekar, precis som alla andra försvarsmekanismer som människan använder för att skydda sig och sin fysiska såväl som psykiska överlevnad. Varför gnälla när det finns dem som har det värre, och det kommer alltid finnas dem som har det bättre. Men ändå gnäller man på både, kallas nog lite för svensk avundsjuka i reel form tror jag
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-01, 14:43 #36
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471


(jag vill ju inte göra dig besviken i din uppfattning om mig)
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-01, 15:52 #37
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Ett av dom saker jag noterat på WN är att allting är väldigt...ska vi säga anonymt? Med det menar jag att dom saker som jag normalt förknippar med ett community som tydliga indikationer på vem/vilka som är moderatorer, regleverk som länk tillgängligt på alla sidor samt motivation till medverkan och att medverka. Kort sagt tycker jag att det, bortsett från innehållet, lätt blir lite tråkigt och motivationslöst att medverka i större utsträckning vilket är lite synd.

Som tidigare påpekats är majoriteten av dom som skriver här antingen riktiga eldsjälar som vill och kan hjälpa sina medmänninskor att utvecklas, "iglar" som bara vill spamma lite och den glada nybörjaren som kommer med förhoppning om att kunna få lite hjälp.

Det jag tror behövs är en omstrukturering av sidan som sådan och en klar funderare på vad syftet med forumet egentligen är och sedan bygga om mot det målet. Om jag hade varit inblandad i WN så hade mina åtgärder vara att först och främst uppgradera forumet till 2.3.1 och sen lägga på en ny layout eftersom nytt och fräscht alltid motiverar och vi är väl alla här "pillare" som ska testa allt nytt minst ett par gånger kan jag gissa. Steg två skulle bli att klart och tydligt se till att moderatorerna syns tydligt i varje post med grafiska titlar eftersom det ger större genomslagskraft och synbarhet än en anonym text. Aktivera shjälp sektionen och lägg fram reglerna i huvudet så att dom alltid är tillgängliga och fundera på att lägga till en enkel text sektion på postområdena med en kort text om regelverket och länk därtill.

Det finns mängder av funktioner att sedan lägga till som till exempel en rapporterings funktion som flyttar anmälningar från PM till att istället skapa en tråd i valfritt forum för enkel översikt för moderatorer vilket minskar tiden för att åtgärda anmälningar och ger en tydligare översikt.

Användar grupper kan också användas på lämpligt sätt så att när man når ett visst antal poster, eller "reutation points" om man lägger in ett sånt system får man tillgång till andra forum som till exempel artiklar och Whitepapers, eller varför inte ge PM status enbart till personer som bevisligen har tillfört någonting?

Jag kan säga att den största faran för ett community är att dom som står bakom inte syns för det ger signaler om laglöst land där ingen finns att stå till svars för. Visa upp moderatorer och ägare klart och tydligt och gör er närvarande så kommer det att göra stor skillnad.

Det här är egna erfarenheter efter att ha drivit ett av dom större WoD communities där vi med stor framgång motiverat till gemenskap och respekt trots dom många motsättningar som finns innom rollspelsbranschen. Shadownessence.com har färre medlemmar än WN, men aktiviteten är betydligt högre
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-01, 16:11 #38
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Jag tror du missar poängen med tråden lite Mortekai. Det handlar mer om \"vad\" WN skall vara än hur det modereras. Att moderatorerna sköter sitt jobb och tar bort det allra värsta är väl de flesta överrens om. Knäckfrågan är väl snarare vilken nivå forumet skall ligga på.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-01, 16:14 #39
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Det finns en del vettiga saker i den här tråden. Däremot efterlyser jag fortfarande en åtstramning av vilka som släpps in. Det var hårdare förut och det uppskattades av flera (se äldre trådar på ungefär samma ämne).

Undran till admins: Det var ett förslag/en propå (2004?) att man inte skulle gömma sig bakom ett nick utan använda namnet i möjligaste mån. Vad hände med det?

Till sist:
Citat:
Man gnäller bara för att gnälla
stefanhansson, var är dina kreativa förslag?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-01, 16:18 #40
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Citat:
Originally posted by grazzy@Jul 1 2007, 16:11
Jag tror du missar poängen med tråden lite Mortekai. Det handlar mer om \"vad\" WN skall vara än hur det modereras. Att moderatorerna sköter sitt jobb och tar bort det allra värsta är väl de flesta överrens om. Knäckfrågan är väl snarare vilken nivå forumet skall ligga på.
Då jag läste första posten fick jag intrycket att tråden handlade om vad man skulle göra åt smutskastare och besserwissers som postar nedsättande eller ovidkommande vilket vad var jag svarade på. Det behövs moderering för att avstyra den typen av postande, men i större mån att det syns att forumet har moderatorer och att dom är aktivt delaktiga.

Om jag missuppfattade frågeställningen ber jag om ursäkt.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017