Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Egonomi - är ryggstöd nödvändigt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-13, 03:00 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Något jag är dålig på - som jag troligen kommer få ångra under minst halva mitt liv är att jag är dålig på att sitta rakt.

Min stol är för den delen inte den bästa och jag orkar inte riktigt bry mig i att skaffa något bättre.

Hur som helst. Ibland när jag anstränger mig för att sitta rakt (iaf det som jag tror är rakt / bra) så känner jag att ryggstödet egentligen inte fyller någon funktion.

Betyder detta att jag är felformad eller att jag helt enkelt inte sitter bra ändå? Jag föreställer mig att om man tar bort ryggstödet så blir man nästan tvingad att sitta rakt.

Naturligtvis kan man sitta böjd som ett troll även utan ryggstöd - men då blir man ju rejält trött efter en stund, så jag är inne på att om man tar bort ryggstödet så finns två alternativ:

Fortsätta sitta dåligt (alternativt sitta dåligt på något annat sätt) och bli trött då man inte kan luta sig mot något eller sitta rakt och inte bli trött just eftersom rakt bidrar till bra belastning.

Frågan är då - är jag helt fel ute? Just nu pallar jag inte att köpa en vettig stol för 5000 för att bli automagiskt uppmuntrad att sitta rakt, jag vill ha en billig lösning tills vidare.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-13, 03:43 #2
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Det bästa är väl att stå då och då. Synd bara att man inte når ner till bordet då... Ett höj/sänkbart bord är nog en bättre investering än en stol tror jag.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-13, 04:00 #3
xarphs avatar
xarph xarph är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 346
xarph xarph är inte uppkopplad
Flitig postare
xarphs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 346
Du har antagligen som mig suttit med böjd rygg länge och ryggen har blivit deformerad på något sätt.
När du försöker sitta rakt så känns det otroligt ansträngande för du är van att sitta böjd, blir en ond cirkel.

Först och främst ska du träna upp din slitna rygg med ett par ryggövningar per dag; http://www.fothalsan.se/fotskada/ryggym.htm
(det ger otroliga underverk, tro mig, gör det nårra gånger per dag. T.o.m efter första gången du gör det så går du rakt utan att tänka på det)

Det är inte bra att sitta utan ett vettigt ryggstöd, för du kan aldrig vila ryggen på något sätt, den är in action 24/7

Hitta en trevlig arbetsställning/miljö, läs mer om det här: www.musarm.se
xarph är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-13, 04:08 #4
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
xarph - är det verkligen sant att ett ryggstöd är viktigt? För jag menar... Om man tittar på folk som är rejält raka i ryggen - de sitter ju helt och hållet lodrätt från sittdynan och upp. Precis som när man står. Detta är ju inte drygt för ryggen, kroppen är ju gjord för att avlasta sig själv när allt är i linje så att säga.

Btw så gör jag ryggövningar dagligen, även om de kanske inte är speciellt bra (pullups i hävstång). Men jag ska spana in dina tips.

Koala: Nä, att skaffa ett nytt bord är inte heller sådär vansinnigt intressant just nu.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-13, 04:17 #5
xarphs avatar
xarph xarph är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 346
xarph xarph är inte uppkopplad
Flitig postare
xarphs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 346
Står mycket vettigt här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ergonomi

Citerar från länken ovan:
För att få en avslappnad ställning i axlarna är det viktigt att ha stöd av stolens ryggstöd i svanken.

Varierande arbetsställningar är också bra.
xarph är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-13, 14:51 #6
Spader Spader är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 10
Spader Spader är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 10
Använder själv Stokke Variable så nej, ryggstöd är inte nödvändigt för alla stolar. http://www.back2.co.uk/products/atho..._variable.html
Spader är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-13, 16:47 #7
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Köp en pilatesboll att sitta på för omväxling. Extremt bra träning för ryggen och du måste i princip sitta rakt hela tiden.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-13, 21:49 #8
thezaugg thezaugg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 18
thezaugg thezaugg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 18
Citat:
Min stol är för den delen inte den bästa och jag orkar inte riktigt bry mig i att skaffa något bättre.
Om du inte bryr dig om att skaffa något bättre varför fråga?

Jag tycker du ska träffa en sjukgymmnast jag tror man kan gå 10ggr innan man behöver en remiss från läkare...
thezaugg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-14, 13:00 #9
Gazunk Gazunk är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 52
Gazunk Gazunk är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 52
Citat:
Originally posted by totoo@Jul 13 2007, 03:00
Jag föreställer mig att om man tar bort ryggstödet så blir man nästan tvingad att sitta rakt.
Jag tror också så, har funderat på att börja använda pall för att bygga upp mina icke-existerande ryggmuskler
Gazunk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-14, 16:39 #10
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Citat:
Originally posted by thezaugg@Jul 13 2007, 21:49
Citat:
Min stol är för den delen inte den bästa och jag orkar inte riktigt bry mig i att skaffa något bättre.
Om du inte bryr dig om att skaffa något bättre varför fråga?

Jag tycker du ska träffa en sjukgymmnast jag tror man kan gå 10ggr innan man behöver en remiss från läkare...
Du verkar ha missuppfattat min fråga. Jag undrar om ryggstödet finns där enbart för de situationer då man vill luta sig tillbaka och "slö-sitta" eller om ryggstödet faktiskt är nödvändigt för att sitta på ett sätt som ryggen mår bra av.

Men visst orkar jag väl egentligen bry mig, men jag har inte råd att lägga en massa tusen på en ny stol just nu - och om ryggstödet ändå bara är en fälla så gör en ny stol ingen nytta om man ändå inte väljer att sitta rätt.

Förövrigt är min rygg så vitt jag vet inte speciellt dålig. Men jag har träffat en sjukgymnast en del ändå pga taskig nacke (pga kampsport), men det är inte där skon klämmer. Men tack för omtanken.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017