Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad bör jag göra?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-04, 14:11 #1
bassan bassan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 84
bassan bassan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 84
Hej!

Jag har under några veckor planerat att börja göra hemsidor till företag som är intresserade. Om vi då leker med tanken att jag får 5-10 beställningar på ca 3 månader och tar 1.000 kr st per hemsida, kanske mer beroende på hur avancerad den är.

Vad BÖR jag göra?

Ska man låta dom ge mig 1.000 kr i handen och tacka och gå? (verkar kanske inte så seriöst)
Ska jag skaffa tex. en F-skattesedel? om ja, varför?

Eller finns det rent av något annat som skulle passa mig bättre?

Om te.x en kompis hjälper mig att skriva all text till sidan och jag har en F-skattesedel och det är jag som är erbjuden tjänsten. Hur ska jag då betala honom? blir det "svart" om jag ger honom i handen eller hur bör det göras?

( jag kanske låter vimsig men vill mycket gärna veta vad jag ska göra )
bassan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 14:34 #2
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Alla har vi varit nybörjare men jag skulle rekommendera en starta eget kurs.
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 14:49 #3
bassan bassan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 84
bassan bassan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 84
Det är inte något jag tänkt försörja mig på direkt utan bara lite vid sidan av när man precis gått ur skolan och är arbetslös.

Starta eget kurs är väl för lite seriösare? eller jag kanske har fel :$?
bassan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 15:00 #4
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
Jag gick en starta-eget kurs innan jag visste om jag skulle starta eget... Alltid nyttigt med nya kunskaper och i den sits du befinner dig vore det högst lämpligt.

Vad gäller att betala en kompis så får du skattefritt betala ut 999:- per person och år utan att du behöver betala arbetsgivaravgifter. Sen är det upp till mottagaren hur denne gör i sin deklaration.
Mer i denna tråd
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 15:15 #5
Vargen Vargen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 37
Vargen Vargen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 37
Man behöver inte betala skatt och avgifter på utbetalningar under 1000 kronor men däremot så har jag för mig att man ska lämna kontrolluppgift på detta när året är slut.
Vargen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 16:16 #6
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Du måste ha F-skatt för att inte både du och företaget som du utför arbetet till ska begå skattebrott. Finns säkert företag som vill betala svart men då kan du inte använda dem som referens, de kan inte dra av kostnaden etc.

(Gäller så klart inte om du utför arbetet som anställd)
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 17:07 #7
PsyDonia PsyDonia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 25
PsyDonia PsyDonia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 25
Sorry om jag använder din tråd lite.
men jag har en liten annan fråga som rör ungefär samma sak.

Min fråga är.
Hur ska man göra om man har ett arbete.
Men vill göra något sånthär på sidan om.
inte tillräckligt för att leva på det.
Skulle man bli av med det riktiga jobbet av nån anledning och man har eget företag så
får man inte A-Kassa iallafall inte av den jag tillhör.
Hur ska man då gå tillväga.
Det är skillnad om man kan käna så mycket så man kan leva på det.
Men om man känar 1000-2000kr/mån så kan man inte leva på det.
Så hur ska man göra.
Får inget bra svar från varken Skatteverket eller Facket om denna fråga.
Jag vill självklart betala den skatt jag ska göra så det blir rätt.
Men vill hälst inte ha ett företag av den anledningen jag skrev innan.
PsyDonia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 17:13 #8
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
- Det beror på vad du arbetar med och vad du vill driva privat men du bör ha din arbetsgivare skriftliga medgivande. Det kan annars vara grund för uppsägning.

- Har du ett registerat företag (enskilt eller handelsbolag) så måste det avslutas eller läggas vilande för att du ska få A-kassa. Hur reglerna fullständigt är kan jag inte svara på med ring din A-kassa och fråga.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 18:40 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
(Ursäkta att jag postar två gånger men det blev fel i första så jag kunde inte spara ändringar.)

Varken skatteverket eller Facket är intresserade av att hjälpa nya företagare igång.

En starta egetkurs är alltid bra, det är massor med detaljer som du måste känna till för att inte begå
rena lagbrott.

Glöm det där med "svart" inget företag betalar "svart" eftersom de då måste ta ut det som hårt skattad lön för att kunna betala dig i handen.

Du bör oxo tänka på att ta tillräckligt betalt för ditt arbete. Det är nog något av det vanligaste misstaget många gr när de är i din situation och börjar som egna företagare.

Jag ger här ett mycket elementärt räkneexempel.

Enligt gängse lönestatistik så har en Webbdesigner ca 21000 SEK i månadslön som anställd. Som egen företagare ska du inte ligga under det. Men vad jag förstår så har du ingen erfarenhet så det borde duga som startnivå för din lön.

Dina fasta kostnader förutom lön (kontor, dator, administration, bokföring, revisor, kontorsmaterial, utbildning, böcker, programvaror, företagsförsäkring för datakonsulter, resekostnader som du inte kan debitera vidare till kunden, porto, möbler, Marknadsföring m.m.) bör du räknamed en årlig kostnad på 150 000-200 000 SEK.

Du bör även räknamed en avsättning till tjänstepension, för det skulle du få som snatälld i ett vanligt företag. Avsättningen ör normalt 16,9% av bruttolönen.

De lagstadgade arbetsgivaravgifterna varierar lite beroende på bolagsform men för Aktiebolag är det 32,28% och för enskild firma är egenavgifterna 30,71% av bruttolönen.

Sist men int eminst bör du räknamed attföretaget i sig ska göra en vinst efter skatt på mellan 10-20% för att skapa marginaler för sämre tider bland annat.

Totalt blir dina kostnader för lönen: 21000*(1+0,3071+0,1690)*12,2 => 21000 * 1,4761*12,2 => 378 177 SEK/år. Lägg till dina fasta kostnader med 150000 så får du en årskostnad på 528 177 SEK. Detta är din självkostnad.

För att du ska kunna bedriva en seriös verksamhet ska du även kalkylerta med en vettig vinst i bolaget. Om du vill ha en netto vinst i ett Aktiebolag med 10% efter skatt så ska man kalkylera med 14% före skatt, vill man ha en netto vinst på 20% så ska man räkna med 28% före skatt. I AB så är bolagsskatten 28%, för enskild firma räknas skatten på vinsten som du tog ut allt i lön. vilket är betydligt hårdare beskattat.

Vid lönenivån 21000 SEK så betalar man ingen statlig, skatt så då betalar man endast ca 32% i kommunalskatt. Det betyder att för att på 100 SEK i försäljning exkl moms så blir det 100/(1,3071)*(1-0,32)=>100/1,3071*0,68=>52,02 SEK kvar (dvs 47,98% går bort i skatt exkl moms). För att få ut en vinst 20% efter skatt så måste du ha en vinst före skatt som är på 39%.

Sen är det en policyfråga om du vill räknamed tjänstepensionen även för "vinstdelen" i den enskilda firman, vill du även räknamed maximal statlig skatt som är 25% så blir formeln: 100/(1,3071+0,1690)*(1-0,32-0,25)=>100/1,4961*0,43=>28,74 SEK kvar (dvs 71,26% går bort i skatt exkl moms). För att få ut en vinst 20% efter skatt så måste du ha en vinst före skatt som är på 70%.

Då gör vi en sammanställning hittils på vad du totalt måste sälja för för att kunna jobba heltid med denna lön:

För 20% vinstmarginal efter skatt: 528 177/(1-0,39) => 528177/0,61 => 865 864 SEK.
För 15% vinstmarginal efter skatt: 528 177/(1-0,285) => 528177/0,715 => 738 709 SEK.
För 10% vinstmarginal efter skatt: 528 177/(1-0,19) => 528177/0,81 => 652 070 SEK.
För 5% vinstmarginal efter skatt: 528 177/(1-0,095) => 528177/0,905 => 583 621 SEK.


Nu kommer vi till en annan aspekt på det hela och det är hur många timmar kan man sälja under ett år när man jobbar heltid? En god tumregel är att aldrig räknamed mer än 1200 timmar. Har man anställda så ska man räknamed att de anställda tar ca 100 timmar var att hantera/år.

Beräknad självkostnad 528177/1200 => 440 SEK/Tim och minsta arvode vid 1200 timmar per år:

För VMES: 20%. Intäkt 865 864 SEK. Löpande arvode: 722 SEK/Tim.
För VMES: 15%. Intäkt 738 709 SEK. Löpande arvode: 616 SEK/Tim.
För VMES: 10%. Intäkt 652 070 SEK. Löpande arvode: 544 SEK/Tim.
För VMES: 5%. Intäkt 583 621 SEK. Löpande arvode: 487 SEK/Tim.

Observera att nivåerna ovan gäller enbart vid uppdrag på löpande räkning. Har du ett uppdrag på fastpris ska du räkna lite annorlunda. Det finns många olika skolor som förespråkar olika sätt att räkna med fastprisuppdrag men här är en grundstomme som du kan experimentera med på egen hand.

Fastpris innebär att leverantören dvs konsulten tar över en del av kundens risk om man jämför med löpande räkning. Det är en betydande risk som det är vanligt att man glömmer att räkna med. Det brukar dessutom bli en hel del offertarbete som inte existerar vid löpande räkning. Här är ett exempell på hur du kan räkna men det finns andra sätt att räkna och du blir bättr epå det ju mer du övar på det.

Om vi tar ett konkret exempel där du ska göra en ganska enkel webbplats åt ett företag med en grafisk design, det kan du räknamed tar ca 2 arbetsdagar dvs ca 16 timmar. Det är vad det skulle ta om du gjorde det på löpande räkning. Vid fastpris så kommer du kanske att jobba ca 4 timmar mer med offerten då du verkligen måste gå in på djupet och uppskatta hur långtid det tar och då måste du kanske testa vissa saker som du är osäker på redan i offertstadiet. Det blir ca 20 timmar. Men sen har du ett annat dilemma med fastpris och det är den risk jag beskev ovan, kunden kommer att vara mer petig i fastprisuppdrag och det gör att du även måste räkna med ett högre timarvode. Det finns varianter som räknar med mellan +25% och +500%. Jag skulle råda dig till att börja med +50% och sen se hur du klarar det.

När du ger offerten i ett fastprisuppdrag till kunden ska du aldrig redovisa hur du räknat fram ditt pris. Det ska vara en klumpsumma för hela aktivitete/uppdraget. I exempelt ovan skulle kundens pris beräknat bli så här:

20 timmar * 722 SEK * 1,5 => 20 timmar * 1083 SEK => 21 660 SEK + moms.

Om du tycker priset verkar högt så kan du räkna att det är antalet timmar som ökar i stället pga mer strul med uppdraget så att det tar 20*1,5 => 30 timmar i stället. Det blir 30 *722 SEK => 21660 SEK i alla fall. På ett helt år innebär det att du kan ha 40 uppdrag i den storleken.

Specificera väldigt tydligt vad du åtar dig att göra och vad priset blir. Lämna ALLTID skriftlig offert till kunden (ett email brukar gå bra i de flesta fall.

Sist ska du få ett gott tips och det är att det är alltid bättre att börja med ett för högt pris och låta kunden pruta ned det än att göra tvärtom, du kan nämligen aldrig höja ett lagt pris i en förhandling.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 20:28 #10
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Jag ska ge konkret svar angående A-kassan. Har du bedrivit verksamheten som bisyssla i mer än 6 månader innan du blev arbetslös har du rätt att fortsätta bedriva den som bisyssla och stämpla. Däremot kan a-kassan sätta begränsningar i antal timmar och hur mycket du får tjäna per vecka/månad för att du ska få stämpla. Been there. Done that.

Sen till bassan. Sorry, du får inte stämpla och bedriva egen verksamhet samtidigt då du inte uppfyller kravet ovan. Antingen jobbar du svart (vilket är olagligt och inget jag uppmuntrar till) eller så jobbar du direkt åt resp. företag eller åt tredje part.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017