Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


My CityCloud lanserat - Sveriges svar på EC2

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-11, 14:36 #1
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Standard My CityCloud lanserat - Sveriges svar på EC2

I förra veckan lanserades sveriges första äkta drift i molnet tjänst (cloud computing) som fungerar i likhet med Amazon EC2. Dvs du kan skapa servrar med olika hårdvaruprofiler och operativsystem på bara minuter. Man betalar per timme och bara för det som man verkligen använder. Flexibilitet har varit molnets stora fördel - med prissättningen vi har känner vi att även nu priset är en stor fördel mot många andra sätt att drifta.

Läs gärna Computer Swedens artikel här om tjänsten:

http://computersweden.idg.se/2.2683/...utmanar-amazon

Vi skulle gärna få lite feedback, om du har tid och intresse, speciellt om du kört Amazons EC2. Skicka gärna privat feedback om vad du anser kan förbättras och saker du själv skulle vilja se. Generella kommentarer mottages självklart tacksamt också. Vi kör tjänsten i beta under november. Du kan enkelt skapa ett kostnadsfritt konto genom att gå till:

www.mycitycloud.se

Tusen tack i förväg!
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-11, 15:12 #2
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Spännande. Vore skönt att kunna köra några burkar i Sverige, för bättre latens hit. Priserna är mycket bra med svenska mått mätt.

Några frågor:
- Var hittar jag API-dokumentationen?
- Har ni någon lösning motsvarande Amazons Elastic IP?
- Körs allting i samma datahall?
- Kan man få Debian och CentOS på burkarna?
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-11, 15:20 #3
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Vad är en "äkta molntjänst". Och varför tror ni att ni var först?

https://witsbits.com/
http://en.server.se/

+ Alla andra VPS-leverantörer.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-11, 15:52 #4
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Prissättningen är väl ok, dock blev jag förvånad över att City Network tar 19 kr/mån per extra IP-adress.

Märkligt nog kostar extra dataöverföring 0,50 kr/GB samtidigt som 500 GB ingår i det minsta paketet som kostar 135 kr/mån (0,27 kr/GB).
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-11, 16:16 #5
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Hej! jag har kört EC2 under ett par år, och har "prenumeration" hos dem för att få ner priset något. Ni verkar, trots prenumerationen, något lite billigare. Jag är intresserad av att prova, men...

"För att aktivera ditt konto betalas 250 kr (ex moms)."

som finns i lite "dolt" under de "allmänna villkor" som jag måste acceptera. Jag tycker inte det rimmar väl med "(du betalar bara för de timmar du använder men vi visar månadspriset för du enkelt skall kunna jämföra)", "Betala bara för det du använder" och "Läs direkt här på sidan och förstå vad det kostar – det finns inte några gömda kostnader eller kryptiska saker som gör det omöjligt att förstå slutkostnaden"

Har ni en rabattkod som gör att jag slipper betala 250kr för att prova så kan jag tänka mig att göra det!
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 08:05 #6
DjFaDDe DjFaDDe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 62
DjFaDDe DjFaDDe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 62
Jag registrerade mig hos MyCityCloud för att kika på deras tjänster. I bekräftelsemailet fick jag följande information: "Ditt kostnadsfria konto ger dig möjlighet att skapa en (1) server (profil: small) för att prova tjänsten och bestämma om du vill fortsätta och köra skarp drift av dina servrar hos oss. Din testserver hålls aktiv i sex timmar åt gången och stängs därefter av. Du kan starta den igen när du vill. Om du bestämmer dig för att använda My CityCloud aktiverar du ditt konto genom att sätta in 250 kr via konto- eller kreditkort på följande sida."

Men jag insåg att det blev för mycket BETA om tjänsten så jag la ner direkt. Jag vill inte ha några egna projekt eller någon kund på servrar som är i någon form av teststadium. Jag håller mig till VPS.NET för de har fungerat bra hittills + att de erbjuder PayPal betalningar.
DjFaDDe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 12:50 #7
obes avatar
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
obes avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
Kan man klona instanser, starta upp flera instanser av samma maskin eller måste man alltid installera från scratch? Fick aldrig kläm på det när jag loggade in. Känns som en grundläggande grej för ett "Cloud".
obe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 15:36 #8
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
@DjFaDDe: "Din testserver hålls aktiv i sex timmar åt gången och stängs därefter av. Du kan starta den igen när du vill."

Okej. På 6 timmar hinner jag tyvärr inte installera det som jag är intresserad av att testa, så då blir det till att betala 250kr i alla fall. Men om du säger att det är "för mycket BETA om tjänsten" så tror jag att jag avvaktar.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 15:39 #9
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Citat:
Ursprungligen postat av nicclas Visa inlägg
@DjFaDDe: "Din testserver hålls aktiv i sex timmar åt gången och stängs därefter av. Du kan starta den igen när du vill."

Okej. På 6 timmar hinner jag tyvärr inte installera det som jag är intresserad av att testa, så då blir det till att betala 250kr i alla fall. Men om du säger att det är "för mycket BETA om tjänsten" så tror jag att jag avvaktar.
Är välla bara starta igen? För labb är de välla inge problem med 6 timmar, och sen 3 minuter lucka när de kommer till test som inte kostar nått?
Förstår inte vad problemet är.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 16:07 #10
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Är välla bara starta igen? För labb är de välla inge problem med 6 timmar, och sen 3 minuter lucka när de kommer till test som inte kostar nått?
Förstår inte vad problemet är.
Ja, det är inget problem om det är så att jag kan lagra en "image" av min (rätt komplicerade) setup som jag var intresserad av att prova. Men det framgår inte att det skulle vara möjligt.

Å andra sidan så var jag nog mer intresserad av att prova en server med c:a 2BG minne (eftersom det är vad EC2 har), och det gör att jag måste betala 250kr "setup fee".
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017