Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Registrar transfer för .se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-14, 20:23 #1
anders.n anders.n är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 113
anders.n anders.n är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 113
Hej!

Lite udda och rörigt inlägg kanske.. skyller det på huvudvärken jag har i samband med jobbig förkylning. :P

Vi har ett par domäner under .se som vi beställde från FS-Data i samband med en gammal hosting-lösning.

Vi behöver dock bättre kontroll över DNSer, och deras sätt att fakturera oss känns "osäkert" angående förnyelser av domänerna, speciellt när vi i framtiden inte använder deras hosting längre.

Sedan ett tag använder vi EuroDNS för många andra domäner (chefen valde dem i början, och jag gillar enkelheten att se när alla domäner går ut, förnya dem, och hantera DNSer, även om de kanske inte är prisvärda.. :). De har "Registrar transfer" för att de skall hantera domänerna istället, men det fungerar inte på .se-domäner.

Jag har varit i kontakt med EuroDNS för att se om det är något vi kan göra (i "värsta fall" t.ex. att vi ändrar aviseringsadress hos IIS till oss, och bara använder EuroDNS för namnservrarna), men.. de har sagt: "To transfer your .se domain at Eurodns, please send me the list of .se domain, your registry ID and password." (litar på dem antar jag, men... varför ska de ha uppgifterna?!). Kan man "ändra registrar" av domänen via IIS gränssnitt? Jag minns bara ägar-överlåtelser, avi-adress, och namnservrar? De har även sagt: "Our system is not configured to accept dns hosting, if we are not the registrar of these domains.", så.. kan inte använda deras namnservrar bara.

Frågor:
1. Hur gör man registrar-transfer för .se-domäner? (kan man göra det via IIS-gränssnittet)
2. Varför tycker EuroDNS att de skall logga in för att göra det? Borde vi kunna göra lika gärna.. "enklare" för dem kanske om dumma kunder som jag inte vet vad jag håller på med.. ;P
3. Om något strular där så köper vi nog en separat namnserver-tjänst, och låter IIS skicka sin AVI direkt till oss istället.. förslag på företag som har "bra" namnserver-grejs? (inte SÅ höga krav.. trevligt gränssnitt för att ändra pekare/subdomäner, etc)
anders.n är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-14, 21:49 #2
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
troligtvis vill euro dns ha logiet för att sätta sig som admin och billing kontakt. Det är det närmsta man kan komma en transfer i dagsläget. Om du istället frågar dem efter deras billing kontakt handle så kan du utföra detta utan att de behöver få ditt login.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017