Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vilken lösning passar bäst?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-11, 23:55 #1
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
Tjena!
Jag måste göra nåt en av mina communitys som idag ligger på ett av de mest nedpratade budgethotellen...
Har läst så mycket jag kunnat både här och på andra ställen, men är fortfarande rådvill.

Här är min situation:
30.000 besökare i månaden, unika.
40GB dataflytt/mån.
500.000 sidvisningar/mån.
PhpBB

Kommer i höst att promota sidan mer och hoppas kunna höja siffrorna ovan, troligtvis till det dubbla inom nåt år eller 2.

Eftersom jag idag kämpar på budgethotell har jag blivit allergisk mot bl a nedlastad databasserver, nedtid osv.
Har funderat ikring Oderland, Binero och Ipeer.
Om ni skulle ställa dem emot varandra, vem anser ni bäst lämpad?
Eller finns det nån annan som skulle passa bättre?

Budgeten idag sträcker sig till max 200:-/mån.

Hoppas på många bra svar!
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 00:03 #2
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Varför inte VPS hos GleSYS? Standard-paketet kostar 170 kr /mån och då har du ju stora marginaler när det gäller bandbredd, 300GB / månaden.

Enda nackdelen är väl att du får installera Apache, MySQL å allt sådant själv, men om du mailar GleSYS och frågar om de kan fixa det åt dig så kanske det går bra. Webbhotell brukar vara flexibla och mailar man runt kan man få en bra anpassad lösning.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 00:04 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Kanske dags att flytta till en VPS lösning, frågan är hur länge du kommer få vara kvar på ett webbhotell konto.

Tusen unika om dagen är ju inte så mycket ännu, men du är ändå högre belastning än medel.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 00:11 #4
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 132
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 132
Vi har testat Binero ca en månad. Just nu känns det som att vi inte kommer stanna kvar.

Jag skulle vilja testa Oderland men vill inte betala för ett helt år om det visar sig att det inte är bra.
Drew är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 02:39 #5
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Drew: Jag kör binero privat och oderland i ett projekt. Baserat på mina erfarenheter är valet hugget som stucket dem emellan. Möjligen är oderland lite mer inriktade mot företag och binero lite mer mot privatperson (gäller inte bara funktioner utan också priset). Men jag tror inte du blir mer nöjd med oderland om du är missnöjd med binero.

Trådskaparen: I din situation skulle jag följa Spindelns råd och satsa på en VPS från Glesys. (Jag vet inte om de är bra men de verkar ju ha ett bra pris i alla fall) Men är trafiken internationell skulle jag nog förlägga hostingen utanför Sverige.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 02:40 #6
Karmans avatar
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 210
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem
Karmans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 210
Jag skulle rekommendera XH.
Karman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 04:12 #7
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 132
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 132
Binero är helt okej för övrigt, förutom deras kontrollpanel. Först loggar man in, sen klickar man på "Kontrollpanelen", sen klickar man på "Kontrollpanelen" (ja, två gånger). Sen får man upp en lista med domäner och klickar på en av dom, sen klickar man på "Databaser" och sen får man äntligen en länk till phpMyAdmin. Det är bara ett exempel, men det känns som att man avsiktligt arbetat bort all smidighet från den kontrollpanelen.

Det finns en länk till phpMyAdmin tidigare också men den fungerar inte, jag har felanmält det men det struntade dom visst i.

Oderland har Cpanel. Min absoluta favorit bland kontrollpaneler.
Drew är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 07:36 #8
Rvns avatar
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 309
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare
Rvns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 309
Citat:
Originally posted by rhuse@Aug 12 2008, 02:39
Drew: Jag kör binero privat och oderland i ett projekt. Baserat på mina erfarenheter är valet hugget som stucket dem emellan. Möjligen är oderland lite mer inriktade mot företag och binero lite mer mot privatperson (gäller inte bara funktioner utan också priset). Men jag tror inte du blir mer nöjd med oderland om du är missnöjd med binero.
Trådskaparen: I din situation skulle jag följa Spindelns råd och satsa på en VPS från Glesys. (Jag vet inte om de är bra men de verkar ju ha ett bra pris i alla fall) Men är trafiken internationell skulle jag nog förlägga hostingen utanför Sverige.
Jag vill inte påstå att jag delar dina erfarenheter. Jag har ett flertal kunder som är hostade på Oderland, en del av dem sen över 5 år tillbaka. Jag har inte haft några problem i kontakterna med Oderland och när det har varit något trassel (de fåtal gånger det varit något) har de varit ytterst hjälpsamma. Jag har inte heller upplevt att det varit mycket nertider. Tummen upp för Oderland!
Rvn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 09:30 #9
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
Tack för mycket snabba och bra svar.
Glömde informera, sidan är till 99% besökt av svenskar, övriga procenten Finland, Danmark och Norge.
Jag har dragit mig lite för VPS eftersom jag är dålig på installation och drift/uppdatering av Apache, PHP kärna, MySQL, osv...

Jag har tillräckligt med huvudbry hur flytten kommer bli med tanke på översättningar UTF-8 osv i flytt mellan databasservrar...

Men finns det någon leverantör som för en mycket rimlig summa installerar "allt det där som ett webbhotell har" på en VPS så vore det nog en bra lösning.

På pappret verkar Ipeer/Strongbox intressanta (webhotell då), är det ingen som har erfarenhet av dem?
Jag har mailade dem i torsdags men har inte fått svar är(!)
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-12, 09:45 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Du kan ju installera någon kontrollpanel på VPS, Plesk eller något dock så krävs ju licens för det.

Att få leverantör att installera grundläggande saker bör inte kosta dig så mycket alls. Kör man en vettig dist så kan man ju göra en sådan sak på 5 min nästan.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017