Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Enklare sajt till byggfirma

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-30, 15:33 #21
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej gfors,

Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
Tjena,

Kikade in igen och det ser mycket bättre ut än det första exemplet!

Däremot bör du verkligen se över en hel del kod på sidan.

För det första så tycker jag att du bör (måste!) byta ut en hel del bilder mot text, det är bedrövligt att ha hela ditt sidhuvud och sidfot som bilder och inte text. Imagemaps är något vi bör ha lämnat i 90-talets webb.

Hela menyn med sidhuvud, och hela sidfoten (med kontaktuppgifterna!) försvinner om du har en besökare som inte ser bilder eller css, exempelvis diverse hjälpmedel som skärmläsare eller vissa mobila läsare där man struntar i bilder för att spara bandbredd. Jag har bifogat en bild av hur sidan ser ut med bilder och css avstängda, den visar ganska tydligt vad jag menar...

Att ha bilder istället för text är även helt katastrofalt ur sökmotorperspektiv, halva din sida är i princip död för spindlarna (och lyssna inte på de som säger annat!). Speciellt kritiskt är att namn och kontaktuppgifter i sidfoten missas helt! Text är värt guld, bilder är värt noll...

Dessutom verkar det som att du har något teckenkodningsfel på sidan då den strular med internationella tecken.

Beträffande navigeringen så tycker jag, precis som någon sagt tidigare, att ett hover-läge och ett active-läge är ett måste! Det är otroligt förvirrande för besökare att inte se var i menyn man befinner sig.

Om du redan planerar ovanstående ändringar så får du ursäkta, och ignorera mina kommentarer.

Ta inte allt detta som negativ kritik, utan vänliga tips för att göra din sida bättre. Designen tycker jag är snygg! Nu måste bara koden snyggas till också.
Hej,

Tack för positiv input och invändningar!

1. Den nuvarande galna teckenkodningen har jag trots allt inget med att göra. Den måste ha sparats i något annat än Unicode/UTF-8 innan den publicerades (jag har inte gjort det själv). Jag gissar att det kommer ändras inom kort.

2. SEO har jag sysslat med regelbundet i tio år, även mot (förhoppningsvis) nöjda kunder och tro mig jag känner till textens (exklusiva) betydelse. Vare sig headern är en bild eller inte kommer det inte vara svårt att i framtiden få en LOKAL byggfirma högt i Google beträffande relevanta begrepp (dvs kunder som söker en lokal byggfirma), men jag förstår förstås invändningen. Om/när sidan skall optimeras får jag ta tag i detta.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2010-04-30 klockan 15:41
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017