Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hjälp med val av Webbhotell

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-07, 22:54 #1
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Just nu har jag webbhotelltjänsten köpt av b-one och jag har generellt varit nöjd med företaget. Servicen via mail hade jag aldrig problem med och förklaringar vid fel kom efter önskan. Kvalitén (produkt jmf med pris) på deras erbjudande är ju faktiskt hög och jag rekommenderar dom varmt för personer som för första gången skall starta en hemsida på webben. Man har helt klart utrymme för att testa sig fram hur webbsidor och användare aggerar. Jag själv hade problem med att kontrollera bandbreddsanvändningen pga våra flashfilmer som första månaden bidrog till 85.1Gb bandbreddsavändning (med 124'786 unika) hehe. Nu ligger vi på ca 5Gb bandbredd/mån.

Nytt mål och därmed flytt
Nytt mål sätts för kommande är och jag behöver därmed något webbhotell som klarar av min nuvarande och planerade besöksstatistik. B-one har lite problem med att hantera besöksantalet över 250+ i timmen upplever jag.

Vi räknar med att ha en bandbreddanvändning på 5Gb-10Gb under första halvåret. Vi har väldigt rörlig publik och det kan hända att vi kommer att hoppa upp till 15Gb någon månad.

Behöver jag publicera något statistik förutom bandbreddsanvändningen för att ni skall kunna hjälpa mig att göra en korrekt bedömning vad för webbhotell som är lämpligt för mig elr räcker det med vad för paket jag vill ha?

Oderland
Har varit i kontakt med Oderland då dom verkar ha pris och produkt som vi är villiga att betala för. Vi tänkte köra på deras silverpaket vilket ger oss 10gb bandbredd/mån (och 1000MB men vi behöver bara typ 150MB). När vi mailade dom så berättade vi om vårt problem dvs bandbredden och dom var tillmötesgående och erbjud att tillåta bandbreddöverföringen att komma upp till 15Gb ibland.

Har läst om oderland här på forumet och dom verkar vara kvalitetsmedvetna och hålla vad dom lovar, fast jag är lite så där på det hära med webbhotell och servers för jag trodde på B-one's reklam när dom nämner "fri trafik" men jag hade ingen aning om att man måste se upp vilka servers man kör på då det är oftast det som begränsar frafiken när man erbjuds fri trafik.

Blir det problem?
Tror ni att jag kommer ha problem med tafiken så som jag har med b-one? dvs att vi köper den bandbredd vi tror oss behöva med så är det andra aspeketer som gör att surfarna får 503 error på sin skärm.

Har ni kanske något annat webbhotell att rekommendera som inte redan är länkat från forumet där många står beskrivna?

Tacksam för svar.
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-08, 00:34 #2
KaKaNs avatar
KaKaN KaKaN är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 107
KaKaN KaKaN är inte uppkopplad
Medlem
KaKaNs avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 107
SAINT! Kolla dina pm!!!
KaKaN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 07:07 #3
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Har blivit tipsad om olika webbhotell och just nu ser whopsa bäst ut med deras "Wopsa PRO" som ger oss 25Gb/mån i bandbredd. Har inte hört nåt elakt om whopsa ännu. Om det finns någon gäst som inte kan skriva på forumet men vill gärna kommentera whopsa elr oderland elr något annat hotell så maila gärna på knarka.com med ett @ före domänet och sätt något tjusigt namn som adress
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 11:17 #4
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
Ett förslag är att du testar svarstider /pkt förluster mm under olika
tidpunkter på dygnet . Bra sätt att göra det på är via ett webgränssnitt på:
http://webtrace.uni2.net/

Skriv in webbhotellets www adress och testa

Hur som helst lycka till

/jack
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 11:28 #5
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Använder själv wopsa pro paketet och det är super du får ju tillfälle att prova wopsa i 30 dagar utan att betala också så vad har du att förlora? är du inte nöjd så byt
Själv är jag hur nöjd som helst supporten är 100%.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 18:44 #6
antefjante antefjante är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 58
antefjante antefjante är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 58
Jag använder Wopsa Pro och det fungerar väldigt bra.

Som någon annan skrev så använder dom sig av cpanel och det betyder som sagt total kontroll...
har aldrig sett något bättre....

bra suppor som svarar inom nån timme, det händer att man mailar vid 19 när man har kommit hem och sen kan man få svar vid 22... Hur bra som helst
antefjante är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 20:39 #7
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
Det finns många webbhotell som använder sig av cpanel, ensim, web sphere, mfl
Vi är tex en av få cpanel partners i Sverige. Vi genererar egna licenser åt våra dedikerade
servrar osv.
wopsa använder sig av the planet vilket är ju bra, det finns många fler server hosting företag som är kassa
och försvinner över natten.
Atlantlinan har också blivit mkt bättre än på den tiden det begav sig när vi startade vår verksamhet. Vi låg i samma delstat på ett mindre ställe. Efter en mindre naturkatastrof valde vi att ta hand hand om allt själva:
Linan - servrar - hallen osv


Vi har nu i flera år haft vår egen serverhall, vi bygger ut några mil söderut under våren och får då antagligen vår leverantörs pop i serverhallen :-)

(lite reklam)
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 21:19 #8
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Nu kanske det är så att jag har vissa band till just Wopsa, men deras maskiner, programvaror och support får 5 av 5 möjliga hos mig. Har själv samarbetat med dessa under snart ett år och har aldrig stött på några konstigheter.
Har svårt att tänka mig att Wopsa tillhör kategorin "kassa hostingföretag" då bland annat planer finns på att kontinuerligt öka och att ombolagisera sig till ett AB inom kort...

Seriösa och duktiga personer bakom företaget..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-10, 08:25 #9
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Tack för all respons! Väldigt uppskattat!

brorsas min som har hand om php-script och databashatentering fick ha sista ordet om att välja webbhotell för framtiden och så blev svaret efter att han jämförde oderland & wopsa:

Citat:
Utan tvivel wopsa!

Den kör Linux, vilket är de bästa valet. Fördelen med de är också att man kan köra Perl-script där.
Man kan köra SSL, vilket kan användas till en säker admin-sida, särskilt om man ska komma åt den från jobb / skola / trådlöst nätverk.
Och sen finns där en väldig massa program man kan köra - det är inte många Webhotell som erbjuder det.

:- )
Oderland kan i alla fall kunna få se mig som kund om dom sänker priset på .se domäner
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-10, 09:12 #10
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Skillnaden mellan Wopsa och Oderland är ju platsen för servern; USA, Sverige. Sidor med en hel bilder kan bli segare att ladda då de ligger i USA. Tänk på det. Det är just serverplatsen som gör Wopsa lite mer konkurrenskraftig vad det gäller pris.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017