Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Driftsäkra VPS

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-12-04, 09:40 #11
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Tråkigt att du ser det så. Det var menat som ett litet skämt. :-)

I Pingdom kan du ta bort probes som du anser är opålitliga.
Vill du ta bort alla utom Sverige så funkar det fint.

Beroende på vilken tjänst du övervakar så finns det för och nackdelar att tabort probes.
Är man 100% säker att man bara har trafik från Sverige kan man ta bort det.

Det räcker inte med att en probe inte når målet för att man ska få larm. Osäker på om man kan ställa in detta hos Pingdom, men mer än en probe behöver rapportera fel innan ett larm går.
Jag kan inte se de som något skämt för de var ju inte direkt något som var roligt. Sen verkar du väldigt påläst om Pingdom, jag har min åsikt och så länge de inte är någon övervakning jag kan styra själv så håller jag mig bortom det så lång de går. Kollar man på Binero är det ju ett väldigt fint praktexempel, deras system är upp 100% men personer på forumet undrar varför när tjänsterna faktiskt är nere. Jag håller fast i de jag sagt!

Senast redigerad av ZynX den 2014-12-04 klockan 09:44
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-04, 09:57 #12
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av ZynX Visa inlägg
Jag kan inte se de som något skämt för de var ju inte direkt något som var roligt. Sen verkar du väldigt påläst om Pingdom, jag har min åsikt och så länge de inte är någon övervakning jag kan styra själv så håller jag mig bortom det så lång de går. Kollar man på Binero är det ju ett väldigt fint praktexempel, deras system är upp 100% men personer på forumet undrar varför när tjänsterna faktiskt är nere. Jag håller fast i de jag sagt!
Jag kan inget om hur Binero presenterar datan. Övervakar du en server med icmp/ping och den inte svarar med på HTTP så kommer du ha 100% upptid ändå. Det är inte Pingdoms fel, hur man väljer att övervaka målet.

Men självklart har alla olika smak och tycke. Pingdom passar inte alla, och finns andra tjänster som passar bättre.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-04, 10:22 #13
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Dubbelkolla Digital Oceans tjänsteavtal och servicenivåer och se så att de motsvarar er kunds krav och se till så att ni har kompetens nog att bygga en lösning som kan uppnå er kunds krav på driftsäkerhet.

En enskild server i molnet kan och kommer aldrig att leverera någon superhög uptime.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-04, 14:35 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ZynX Visa inlägg
Apropå att du nämner Falkenberg så var de här en ren egenreklam från glesys sida.

Jag står fast i att pingdom kan man inte lita på!
Man kan uppenbarligen inte lita på dig heller i så fall eftersom din argumentation emot Pingdom var helt felaktig
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-04, 15:18 #15
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Man kan uppenbarligen inte lita på dig heller i så fall eftersom din argumentation emot Pingdom var helt felaktig
Ska väl således tilläggas som försvar att de var ett tag sedan jag använde eller testade pingdom sist men jag håller mig med att ha koll på sina egna saker är fördelaktigt mot att ge någon annan den uppgiften.
När denna kom ut var de enbart ICMP så det har väll antagligen utvecklats.

Sen tycker jag att de är lite idiotiskt av en moderator att lägga sig i diskussion med ett sådant argument utan att ens varit delaktig från början.
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-04, 17:08 #16
dahlberg dahlberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 22
dahlberg dahlberg är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av kevvs Visa inlägg
Cloudflares tjänst "Always online" samt DDoS-skydd kan ju vara av intresse om sajterna måste finnas tillgängliga 24/7 utan avbrott. Dock så kostar deras tjänster en slant per månad.
Absolut, ska ta och kika lite på CloudFlare. Verkar onekligen intressant, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Dubbelkolla Digital Oceans tjänsteavtal och servicenivåer och se så att de motsvarar er kunds krav och se till så att ni har kompetens nog att bygga en lösning som kan uppnå er kunds krav på driftsäkerhet.

En enskild server i molnet kan och kommer aldrig att leverera någon superhög uptime.
Vad hade du rekommenderat istället? Om man vill ha en flexibel och driftsäker miljö till bra pris?

Jag har inte haft någon nertid alls hos DigitalOcean sen jag började använda dom (9 månader sen) och kompletterar man med exempelvis CloudFlare Always Online måste man ju ha en hyffsat säker miljö? Självklart kan man ha otur och får nertid av någon anledning men har svårt att tro att man kan få något mycket driftsäkrare till samma pris? Känns i många fall som att kostnaden ökar snabbt men driftsäkerheten marginellt?

DigitalOcean

Citat:
Trusted Network Providers
We use multiple tier-1 network transit providers at each facility and all connections are 10 gig-E to ensure redundancy and capacity. We only use the most trusted datacenter providers that have redundant power, onsite diesel generators and battery backups, physical security, and multiple network transit paths.

Senast redigerad av dahlberg den 2014-12-04 klockan 17:10
dahlberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 05:03 #17
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av dahlberg Visa inlägg
Vad hade du rekommenderat istället? Om man vill ha en flexibel och driftsäker miljö till bra pris?

Jag har inte haft någon nertid alls hos DigitalOcean sen jag började använda dom (9 månader sen) och kompletterar man med exempelvis CloudFlare Always Online måste man ju ha en hyffsat säker miljö? Självklart kan man ha otur och får nertid av någon anledning men har svårt att tro att man kan få något mycket driftsäkrare till samma pris? Känns i många fall som att kostnaden ökar snabbt men driftsäkerheten marginellt?
Du ska leverera en verksamhetskritisk tjänst till ett "stort" företag och du satsar på nåt som har "bra pris"? Borde du inte fokusera på leveransen och avtal i första hand?

Vad har kund för kravspec? Om de omsätter några hundra miljoner så skiter de fullständigt i om servern kostar 9 USD eller 90 USD och troligtvis heller knappt om den kostar 900 USD. Är tjänsten verksamhetskritisk så är den. En enskild server kommer nog inte uppfylla kraven.

Kom ihåg att stora företag äter upp dig till frukost om du inte levererar vad som är tänkt utan bra avtal.

Senast redigerad av KristianE den 2014-12-05 klockan 05:05
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 08:27 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Du ska leverera en verksamhetskritisk tjänst till ett "stort" företag och du satsar på nåt som har "bra pris"? Borde du inte fokusera på leveransen och avtal i första hand?

Vad har kund för kravspec? Om de omsätter några hundra miljoner så skiter de fullständigt i om servern kostar 9 USD eller 90 USD och troligtvis heller knappt om den kostar 900 USD. Är tjänsten verksamhetskritisk så är den. En enskild server kommer nog inte uppfylla kraven.

Kom ihåg att stora företag äter upp dig till frukost om du inte levererar vad som är tänkt utan bra avtal.
Vi har sedan länge gått förbi den tid då stora företag inte brydde sig om priset. Idag ser det inte alls ut på det viset, de flesta branscher är hårt pressade och många stora företag arbetar därför alltmer aktivt med att hålla nere alla utgifter.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 10:33 #19
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Men vänta nu, DigitalOcean är väl bara riktade till utvecklare inte att man ska lägga sina driftkritiska saker hos dem?

Vet flera kunder på jobbet som ringt om problem med DigitalOcean när dom lastat lite för mycket och undrar varför det inte fungerar och uppgraderar servern där men fortfarande inte får de resultat dom eftersträvar. Många kör ju sina driftkritiska webbshoppar hos DigitalOcean enbart för att de är billigt.
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 10:48 #20
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
City Cloud är ju ett alternativ också. Nu kommer man även att byta till OpenStack med en mängd nyheter, ligger dock i stängd beta idag.
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017