Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Eastpoint köper Digikom

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-14, 22:24 #21
Kaneteg Kaneteg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 52
Kaneteg Kaneteg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av Vladi
Citat:
Originally posted by -Kaneteg@Aug 14 2005, 21:13
Citat:
Ursprungligen postat av Vladi
Så ska man gråta eller bli glad över Eastpoints uppköp av Digikom?

Jag har dåliga erfarenheter av Digikom, dels när det gäller service, dels när det gäller priset.

Den tekniska biten hos Digikom kan man också diskutera en del.

Diginame var inget vidare höjdare heller. Kul att man kan ändra ägarinformation för domänen utan någon som helst kontroll av organisationen.

DNS-administrationen vill bara man bara gråta över.
Ja du Vladi, du har verkligen jobbat på med att hitta alla trådar Digikom är aktiva i och sprida ditt missnöje.

Som jag skrev tidigare är Digikom ett Mycket bra Webbhotell 100% uptid i senaste testet.
Annars skulle inte vi köpt det, samt att 40 andra Webbhotell visat intresse och budat på det!

Diginame tar vi över men kommer inte driva vidare på samma sätt utan Crystone tar över registrerings biten.

Tror mig veta att du gillar Crystone i alla fall och vi ska driva alla våra webbhotell i samma anda!

Tekniken har jag tidigare också kommenterat och den är också Mycket bra.
det är bara jämföra vad andra Webbhotell satsat på teknik i pengar och tid så ser du det.
går att få reda på genom att läsa bokslut!.

Du får jättegärna ta kontakt med mig, om du känner att du kan dela med dig av erfarenheter
avseende Digikom som gör att det kan förbättras, för man kan alltid bli bättre.

Förövrigt kan man beställa Co-lo i Borås nu!

Alltså Co-lo i Stockholm, Norrköping, Borås

/Mattias Kaneteg

Det är därför jag skrev min fråga på det sättet. Eftersom det fanns en del brister hos Digikom innebär uppköpet ett utrymme för förbättringar.

Med andra ord borde man tvätta bort sin sura miner och vara en optimist för en stund.

Konstruktiv kritik kan man alltid framföra men det är inte alltid man resultat av det. I just vårt fall (Jadestones) har bytet och samlokalisering av tjänster varit aktuell som åtgärd.

Rent konkret...

Så du menar att man som kund ska äntligen kunna adminstrera samtliga domäner till ett och samma konto? (utan att behöva köpa en hel webbhotell)

Rent tekniskt så har Diginames DNS-gränssnitt varit egentligen gränssnitt mot Enom.com.
Antal DNS-inlägg är begränsade och SOA-recorden inte uppdateras då man ändrar i zonen, vilket medför vissa problem.

Om Eastpoint tänker byta ut den delen är ändringen mycket väl välkommet.

Colo i Borås är inte helt dumt, man borde kunna placera sina DNS-sekundärer där.
Stämmer, det kommer!
vi släpper en dessutom en ny kontrollpanel snart.

Ni är välkommna som kunder i Borås

/Mattias Kaneteg
Kaneteg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-03, 09:49 #22
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Aug 2 2005, 13:04
Vad var köpeskillingen för DigiKom? Det säger mer om de förväntningar man har på bolagets framtid än något annat, den siffran blir ju käns snart via andra kanaler men det är väl knappast någon hemlighet?
Enligt en helt säker källa var hans företag med på budgivningen och drog sig ur på 15mkr. En annan lite mer osäker källa säger att Torbjörn har sagt att han har fått 35mkr.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-20, 21:27 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av weetabix
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Vad var köpeskillingen för DigiKom? Det säger mer om de förväntningar man har på bolagets framtid än något annat, den siffran blir ju käns snart via andra kanaler men det är väl knappast någon hemlighet?
Enligt en helt säker källa var hans företag med på budgivningen och drog sig ur på 15mkr. En annan lite mer osäker källa säger att Torbjörn har sagt att han har fått 35mkr.
Ja, jag var med på budet tillsammans med en handfull andra, men vi kunde inte riktigt räkna hem investeringen så vi drog oss ur när priset stigit för mycket. Då kunde vi inte med vår vildaste fantasi räknahem pengarna (eller så hade vi för höga avkastningskrav). Då kan man använda pengarna på annat sätt för att nå samma resultat.

Jag vill dock inte gå in på allt för känsliga detaljer eftersom jag är bunden av sekretessavtalet och har ingen lust att bryta det. Avtal är avtal och avtal ska hållas. "Pacta Sunt Servanda" vilket är en hörnsten i Romersk rätt.

Jag är dock alltid på jakt efter andra intressanta investeringsobjekt (främst i Stockholmstrakten dock), så har du tips så är jag idel öra.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-20, 22:04 #24
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Aug 20 2007, 20:27

Jag är dock alltid på jakt efter andra intressanta investeringsobjekt (främst i Stockholmstrakten dock), så har du tips så är jag idel öra.

Crystone verkar ju bli till salu
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-22, 16:37 #25
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Citat:
Ursprungligen postat av Decibel
Citat:
Ursprungligen postat av Kaneteg
Som svar på hur vi kan utrycka oss ett av Sveriges största Webbhotell.
Man kollar antal domäner, Webbhotellskunder, Omsättning.
Vi har ca 22000 domäner 18 000 Webbhotells kunder 23msek i omsättning på våra
Webbhotellskunder.
Så jämför man det med dom andra Webbhotellen.
Det har Eastpoint gjort och Crystone är med Eastpoints alla förvärv ett
av Sveriges största Webbhotell.
/Mattias Kaneteg
Att ni räknat på något sätt förstår jag, det jag inte förstår är t.ex. hur ni räknat andra webbhotells kunder, då dom (flesta) inte specar antalet kunder dom har, omsättningen säger ju ingenting direkt heller då (nästan) alla har olika prissättning.
Antalet domännamn tycker inte jag säger ett smack, ungefär som att bedöma sveriges bästa bilaffär med grund av hur många torkarblad de säljer.
Men en intressant affär, roligt att det händer saker i branschen.
Decibel, skulle du kunna tala om för oss hur du tycker att man ska räkna för att veta vem Sveriges största webbhotell är idagsläget? Och om man inte kan ta reda just på Sveriges största så är det alltid bra att veta hur stor en webbhotell är.
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-22, 19:01 #26
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by Milad@Aug 22 2007, 16:37
Decibel, skulle du kunna tala om för oss hur du tycker att man ska räkna för att veta vem Sveriges största webbhotell är idagsläget? Och om man inte kan ta reda just på Sveriges största så är det alltid bra att veta hur stor en webbhotell är.
Det här är en väldigt intressant fråga.

Eftersom det inte finns något sätt att kontrollera antalet kunder ett visst webbhotell har (förutom att fråga webbhotellet om det, men det är inte alltid sådana uppgifter är offentliga/sanningsenliga) så får man vända sig till diverse publika databaser. Antalet domäner ett webbhotell har visar inte hur många kunder dom har (många kunder har flera domäner och många webbhotell erbjuder parkerings- och/eller dns-tjänster) men det är ändå en väldigt bra fingervisning.

Den statistik som finns publikt tillgänglig är främst DNSCHECK hos .SE:

http://dnscheck.nic.se/operators.pl

Samt Ipwalk:s databas över gTLDs (.com, .net, .org osv) i Sverige:

http://www.ipwalk.com/webhost/by_country/c.../country_iso/SE

Kontrollerar man dessa sidor så kan man snabbt och enkelt konstatera att Crystone är långt ifrån Sveriges största webbhotell.

Sen kan man givetvis räkna på andra faktorer för att avgöra ett webbhotells storlek, såsom omsättning, antal servrar, personal osv. Det går likaså att se till det faktum att Loopia, One.com, Active 24, Surftown mfl inte är svenska webbhotell (dom har utländska ägare). För att citera Mark Twain; Det finns tre sorters lögner: lögn, förbannad lögn och statistik.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-22, 19:55 #27
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Ursprungligen postat av Milad
Decibel, skulle du kunna tala om för oss hur du tycker att man ska räkna för att veta vem Sveriges största webbhotell är idagsläget? Och om man inte kan ta reda just på Sveriges största så är det alltid bra att veta hur stor en webbhotell är.
Det här är en väldigt intressant fråga.
Eftersom det inte finns något sätt att kontrollera antalet kunder ett visst webbhotell har (förutom att fråga webbhotellet om det, men det är inte alltid sådana uppgifter är offentliga/sanningsenliga) så får man vända sig till diverse publika databaser. Antalet domäner ett webbhotell har visar inte hur många kunder dom har (många kunder har flera domäner och många webbhotell erbjuder parkerings- och/eller dns-tjänster) men det är ändå en väldigt bra fingervisning.
Den statistik som finns publikt tillgänglig är främst DNSCHECK hos .SE:
http://dnscheck.nic.se/operators.pl
Samt Ipwalk:s databas över gTLDs (.com, .net, .org osv) i Sverige:
http://www.ipwalk.com/webhost/by_country/c.../country_iso/SE
Kontrollerar man dessa sidor så kan man snabbt och enkelt konstatera att Crystone är långt ifrån Sveriges största webbhotell.
Sen kan man givetvis räkna på andra faktorer för att avgöra ett webbhotells storlek, såsom omsättning, antal servrar, personal osv. Det går likaså att se till det faktum att Loopia, One.com, Active 24, Surftown mfl inte är svenska webbhotell (dom har utländska ägare). För att citera Mark Twain; Det finns tre sorters lögner: lögn, förbannad lögn och statistik.
Hmm mycket nyttigt information. Så enligt dig är Loopia störst? För att om man ska gå efter antalet kunder så lär ju one.com ha flest kunder.

Det vore intressant att höra vad Mr Decibel har att säga.
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-23, 12:04 #28
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by Milad@Aug 22 2007, 19:55
Hmm mycket nyttigt information. Så enligt dig är Loopia störst?
Nej, enligt underlag från .SE och Ipwalk (som bl a hämtar data från Verisign) så är Loopia störst.

Även webhosting.info visar underlag som matchar Ipwalk:

http://www.webhosting.info/webhosts/tophos...osts/Country/SE
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-23, 13:01 #29
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 144
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 144
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:
Ursprungligen postat av Milad
Hmm mycket nyttigt information. Så enligt dig är Loopia störst?
Nej, enligt underlag från .SE och Ipwalk (som bl a hämtar data från Verisign) så är Loopia störst.
Även webhosting.info visar underlag som matchar Ipwalk:
http://www.webhosting.info/webhosts/tophos...osts/Country/SE
Du hänvisar till en site som säger att Crystone har 4600 domäner. Det stämmer inte riktigt och det borde väl vem som helst som har lite insikt i branchen förstå, så varför länka till den?
dennish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-23, 14:31 #30
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
dennish, läs mitt första svar på Milads fråga.

Uppgifterna hos Ipwalk och webhosting.info sammanställs från listor över samtliga registrerade generiska domäner (.com, .net, .org osv). De är listor som respektive TLD-registry ger ut, dvs de företag/organisationer som ansvarar för dessa toppdomäner. Domänerna matchas/grupperas därefter mot de namnservrar som domänerna är delegerade till.

Jag vet att Crystone har fler generiska toppdomäner än detta. Men eftersom Crystone ännu inte har konsoliderat sina uppköp eller migrerat sina tidigare kunder till det nya systemet (PEM) så syns det inte. När samtliga domäner hos Crystone ligger under crystone.net (nya systemet) så kommer det att reflekteras på ovanstående nämnda sidor.

Men även om man räknar ihop samtliga bolag hos Crystone så har de fortfarande inte en suck mot Loopia. Crystone (crystone.se) har 10k .se domäner och 7k generiska domäner. Loopia har 120k .se domäner och 60k generiska domäner.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017