Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Eastpoint köper Digikom

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-23, 18:22 #31
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Citat:
Originally posted by JonathanS@Aug 23 2007, 14:31
dennish, läs mitt första svar på Milads fråga.
Uppgifterna hos Ipwalk och webhosting.info sammanställs från listor över samtliga registrerade generiska domäner (.com, .net, .org osv). De är listor som respektive TLD-registry ger ut, dvs de företag/organisationer som ansvarar för dessa toppdomäner. Domänerna matchas/grupperas därefter mot de namnservrar som domänerna är delegerade till.
Jag vet att Crystone har fler generiska toppdomäner än detta. Men eftersom Crystone ännu inte har konsoliderat sina uppköp eller migrerat sina tidigare kunder till det nya systemet (PEM) så syns det inte. När samtliga domäner hos Crystone ligger under crystone.net (nya systemet) så kommer det att reflekteras på ovanstående nämnda sidor.
Men även om man räknar ihop samtliga bolag hos Crystone så har de fortfarande inte en suck mot Loopia. Crystone (crystone.se) har 10k .se domäner och 7k generiska domäner. Loopia har 120k .se domäner och 60k generiska domäner.
Hmmm, det känns som att Loopia är nog störst i Sverige. Frågan är dock vilket webbhotell är med värd? Vem tjänar bäst på sin verksamhet? Om du hade många miljoner över, vilken hade du köpt och varför?
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-23, 20:14 #32
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Konsultation på uppköp av webbhotell? Tja, taxametern rullar Det finns ett antal intressanta webbhotell i Sverige. Vilka de är håller jag för mig själv. När jag bestämde mig för att lämna Loopia så var Aleborg det webbhotell jag såg störst potential hos av de mindre/medelstora webbhotellen.

Sen spelar det självklart ingen roll hur intressant ett webbhotell är om man inte kan utveckla det ordentligt. Det finns tyvärr alldeles för många exempel på uppköp de senaste åren som inte har varit till det bättre varken för köpare, säljare eller kunder.

Nu känns det förövrigt som att denna tråd har spårat ur en aning.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-23, 20:18 #33
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Milad
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
dennish, läs mitt första svar på Milads fråga.
Uppgifterna hos Ipwalk och webhosting.info sammanställs från listor över samtliga registrerade generiska domäner (.com, .net, .org osv). De är listor som respektive TLD-registry ger ut, dvs de företag/organisationer som ansvarar för dessa toppdomäner. Domänerna matchas/grupperas därefter mot de namnservrar som domänerna är delegerade till.
Jag vet att Crystone har fler generiska toppdomäner än detta. Men eftersom Crystone ännu inte har konsoliderat sina uppköp eller migrerat sina tidigare kunder till det nya systemet (PEM) så syns det inte. När samtliga domäner hos Crystone ligger under crystone.net (nya systemet) så kommer det att reflekteras på ovanstående nämnda sidor.
Men även om man räknar ihop samtliga bolag hos Crystone så har de fortfarande inte en suck mot Loopia. Crystone (crystone.se) har 10k .se domäner och 7k generiska domäner. Loopia har 120k .se domäner och 60k generiska domäner.

Hmmm, det känns som att Loopia är nog störst i Sverige. Frågan är dock vilket webbhotell är med värd? Vem tjänar bäst på sin verksamhet? Om du hade många miljoner över, vilken hade du köpt och varför?
Att Loopia har flest antal domän- och webbhotellskunder är det nog ingen annan än du, Milad som tvekat över.

Men vad gäller Loopia och Eastpoint mfl som subventionerar priserna på domäner för att locka till sig webbhotellskunder, blir ju marginalerna naggade i kanten.

Så jag skulle säga att det är ganska klart att den aktör som tjänar mest pengar per kund är Comitnet/Nictrade/Web county production, Yreg, Yrkesregistret och allt vad dom kallar sig.

Finns en gammal trår där vi spekulerade i det tidigare:
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=ST&f=3&t=17423

Men dom har alltså 5-6k till kunder nu sedan den tråden...
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-23, 22:10 #34
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
Nu kommer jag in rätt sent i den här diskussionen, men jag anser inte att man i dagens läge kan bygga statistik för att framställa sig som Sveriges störst webbhotell genom flest domäner ett webbhotell har sålt. I Loopias fall kan man köpa snorbilliga domännamn, men hur många kopplas till webbhotell hos dem?

[EDIT]
Sammanhängadeförvirring
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017