Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Singapore

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-07, 16:32 #1
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Standard Singapore

Hej!

Jag har fått ett jobberbjudande som innebär stationering i Singapore. Därför skulle jag uppskatta så mycket information och hjälp jag kan få om allt från att arbeta och bo i Asien, Singapore som land och vad man bör tänka på innan, under och efter resan. Jag har varit i Singapore tidigare under 4 dagar, men det var under stressiga arbetsförhållanden. Den fritid jag fick så verkar det som ett riktigt trevligt land!

Lite funderingar
Hur är levnadsstandarden?
Boende, internet, ...

Vad kostar saker och ting i relation till Sverige?
Boende, mat, uteliv, transport, nöje, ...

Hur välbemötta är vi Scandinavier och/eller Europer?

Vilket/vilka områden vill man gärna bosätta sig i?
Vilka bör man undvika?

Vart träffar man Scandinavier?
Let's face it. Flyttar man ensam iväg till Asien så vill man ha lite "grannar" att lär känna.
Områden, pubbar, intresseföreningar, ...

Hur står lönen i relation till Sverige?
Hur långt är ett snöre, eller går det att dra en generell regel?

Arbetstillstånd? Uppehållstillstånd/Visum?
Arbetet är på obestämd tid, men minst 1 år.

...?

Jag gör research på egen hand, men det är alltid uppskattat att få input från någon som faktiskt bott där eller varit där under en längre tid. Gärna även hur din upplevelse var av Singapore!

Många tack!
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-07, 17:47 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Levnadsstandarden är mycket bra generellt sett. Det är ingen särskilt billig stad att leva i. Singapore är en väldigt internationell storstad och den stad de flesta företag startar i när de ska etablera sig i den delen av Asien.

Någon med mer praktisk erfarenhet (jag har aldrig varit där själv men en bekant arbetade ett halvår i en annan större stad i närområdet) kan säkert bidra med bättre svar på dina övriga frågor.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-07, 18:36 #3
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Jag har varit där några gånger men har inte så mycket att komma med. Nåja, några saker som du eliasson förmodligen redan vet:

Löner:
De har ingen lagstadgad minimilön i Singapore. Gästarbetare som städar etc har ibland riktigt låga löner. För utbildade blir det mer "svensk standard" upp till miljonmånadslöner för vissa CEO. Som webbutvecklare ligger många runt svenska löner, men jag har dålig koll på någon medellön i den kategorin.

Prisläge:
Generellt 2-4 gånger dyrare än Thailand, men överlag lite billigare än i Sverige. Det gäller dock inte lägenheter. De kan vara bisarrt dyra i centrala Singapore. Samma med månadshyror. Ju längre från centrum (runt Havelock Rd) och Singapore River, ju billigare (nähä). Man kan äta från billig snabbmat (nudlar, burgare, indiskt) till hur dyrt som helst. Generellt aningen billigare än Sverige.

Befolkning:
Välutbildad och generellt vänlig. Vissa stannar tom för att släppa över de som skall gå över gatan, vilket sällan sker i Asien i övrigt.

Européer:
Behandlas enligt min ganska ringa erfarenhet väl, men inte bättre än exempelvis kineser. Vi är knappast "ett herrefolk" i Singapore. Det är ett av världens rikaste land per capita, LÅNGT före Sverige. Enligt Forbes är de trea, efter Qatar och Luxemburg.

Bosätta sig:
Om jag kunde välja skulle jag absolut bosätta mig skulle det bli i närheten av floden kring Merchant Rd och River Valley Rd. Det är tyvärr bara unnat riktigt förmögna då lägenhetspriserna som sagt är bisarra. Området liknar lite Hammarby Sjöstad i Stockholm.

Många verkar "hamna" i områderna i Chinatown och i "förorterna" kring centrum. Ingen fy skam det heller. Kommunikationerna är lysande. I varje fall har jag inte stött på problem.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-11-07 klockan 18:38
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-07, 18:41 #4
Andreas_P Andreas_P är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 44
Andreas_P Andreas_P är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 44
Jag har inte varit i Singapore själv, men det är ju utan tvekan en global världsmetropol. En plats där alla världens större företag finns, tillsammans med folk som vill åstadkomma något.

Det är nog en av de bättre städerna i världen att komma till som utlänning, med tanke på att det finns så mycket andra utlänningar som också är där i karriären eller i affärer.

Det är nog en ganska dyr stad att bo i. Så du får säkert bo på mindre yta än du gör i Sverige. Men jag gissar att lönen du får är någorlunda anpassad för Singapore.
Andreas_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-07, 20:04 #5
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Tack er input. Uppskattas verkligen. Hoppas att det är någon mer som kan ge deras bild på hur det varit att bo där.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 12:53 #6
atw atw är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 45
atw atw är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 45
Jag har vart i Singapore i totalt en vecka och hade Singapore legat i Europa hade jag flyttat direkt. Jag älskar den staden där blandningen av vatten, skyskrapor, grönskande parker, hur rent allt är, vänliga människor, att de har formel 1 mm
Vet dock ingenting om levandskostnader osv.
atw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 14:48 #7
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Singapore är ett mycket vackert land och framförallt rent. Jag känner samma sak som nämnts tidigare i tråden att folk är oerhört mycket trevligare där än i övriga sydostasien.

Mat är skitbilligt så länge du käkar i foodcourts eller street ställen , high end restauranger kostar som en michelinrestaurang.

Infrastrukturen är stabil, internet i världsklass, mycket västvänligt och företagsvänligt. Vädret är helt underbart(om man gillar tropisk hetta året om vilket jag gör ) .Shopping är helt överjävligt dyrt, ok pratar såklart om Orchard road Går ju att hitta mer prisvärda saker i little india och china town.

Singapore ska vara enligt många källor bland de rättsäkraste länderna i världen. Poliser patrullerar gatorna i grupper i mörk militärmundering och kör runt i röda pansarbilar vilket gav mig på nåt sätt lite obehagsskänslor i början men man vande sig rätt fort.

Sen behöver jag väl egentligen inte upprepa det alla reseguider säger men gör det ändå: Akta dig för droger där, prata inte om droger ens, spotta inte på gatan och skräpa inte ner, kolla upp noga vad som är förbjudet där. tex tuggummi, var försiktig med hur mycket tobak du tar med dig in, mediciner om de är drogklassade i landet etc...

Kolla runt bland Expatsiter om singapore så hittar du garanterat ställen du kan lära känna andra expats på. Denna verkar vara seriös iaf http://www.expatsingapore.com

obs jag har inte bott i Singapore utan i Malaysia(har däremot kusiner som jobbar o bor i SP) men det ligger rätt nära så enkelt att besöka.
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017