Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kontaktad av WIPO ang. tvåtecken .nu domän

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-23, 15:06 #1
lyftkran lyftkran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 245
lyftkran lyftkran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 245
Standard Kontaktad av WIPO ang. tvåtecken .nu domän

Hej,
Jag har idag fått epost av WIPO Arbitration and Mediation Center angående en tvåtecken .nu domän. "Request for Amendment".


Vad jag kan förstå så är Wipo en "seriös" aktör och inget vanligt spammejl.

Domänen i fråga registrerades tredje juni i år när det var kampanj och gratis att registrera ett antal domäner hos nunames. Vet inte om det har något samband men jag blev kontaktad av en vad jag tror är amerikansk person som frågade om domänen var till salu och för hur mycket.

Då jag egentligen inte ville sälja den så tog jag i riktigt ordentligt på priset, fick inget svar på detta... Nu två månader senare dimper detta epost ner från wipo, en ren tillfällighet?


"Request for Amendment

Dear Complainant,

Further to our previous email communications, please be advised of the following:

Registrant Information

According to the confirmation received from the concerned Registrar, Loopia AB, the registrant for the subject domain name including its contact details is as follows:

...

We note that the above information is not correctly reflected in the filed Complaint. Therefore, you are requested to amend the relevant part of the Complaint (e.g. cover page with parties’ information and paragraph 4 of the Complaint).

Unless the deficiencies specified above are cured within five (5) calendar days of the date of this notification (i.e. October 28, 2013), in accordance with Rules, Paragraph 4(b), your Complaint will be deemed withdrawn, without prejudice to the submission of a new Complaint by you.

Any submission by you to the Center that is required as a result of this notification, must be copied to the Respondent in accordance with Rules, Paragraph 2(b) and 2(h), as well as to the concerned Registrar. Any such submission shall be made to the Center in electronic form (e.g. a signed PDF document) using the following e-mail address: [email protected].

"

"


Instruktioner till Motparten

För det fall Motparten har för avsikt att delta i tvistlösningsförfarandet och/eller har synpunkter på Sökandens svar med anledning av detta föreläggande, skall Motparten inkomma med dessa till Centret senast den 28 oktober 2013.

Om Sökanden inlämnar (eller indikerar att så skall ske) en begäran om att språket i det administrativa tvistlösningsförfarandet skall vara engelska och Motparten emotsätter sig en sådan begäran, uppmanas Motparten att till Centret uppge detta samt inskicka argumentation samt bevisning (t ex omständigheter som uppges ovan under punkt 3) om varför språket i det administrativa tvistlösningsförfarandet icke skall vara engelska.

Vänligen notera att har vi inte hört av Er senast datumet ovan, kommer vi förutsätta att Ni inte har något att invända mot Sökandens begäran om att språket i det administrativa tvistlösningsförfarandet skall vara engelska.

All korrespondens från Motparten till Centret med anledning av detta föreläggande skall kopieras till Sökanden i enlighet med paragraf 2(b) och 2(h) i Reglerna. Sådan korrespondens kan skickas elektronisk till Centret med följande e-post adress [email protected].

Vänligen,

Dandan Zhou for Gabriele Bahr
Case Manager "



Så exakt vad ska jag göra? Någon som har erfarenhet av detta?
lyftkran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-23, 16:51 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Ser ut som en vanlig ATF för .NU
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-23, 20:36 #3
lyftkran lyftkran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 245
lyftkran lyftkran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 245
Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Ser ut som en vanlig ATF för .NU
.SE har ju tagit över driften av .NU så ska det väl vara .SE ATF som ska genomföras vid eventuella tvister?

Är det andra kriterier ska uppfyllas än de som .SE har vid sina ATF:er?
lyftkran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-23, 20:49 #4
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av lyftkran Visa inlägg
.SE har ju tagit över driften av .NU så ska det väl vara .SE ATF som ska genomföras vid eventuella tvister?

Är det andra kriterier ska uppfyllas än de som .SE har vid sina ATF:er?
Varför skulle det vara en ATF bara för att att IIS tagit över driften av .NU?

Det finns ju en del att läsa om tvistlösningsprocessen (UDRP) på IIS's hemsida:
https://www.iis.se/docs/iis_udrp_nu.pdf
https://www.iis.se/domaner/tvistlosning/for-nu-domaner/

Generellt kan man väl säga att ATF och UDRP är väldigt lika, men att den senare har ett bättre skydd för oss registranter.
Borde vara en säker vinst så länge du inte har haft något riktigt dumt innehåll på domänen.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-01, 15:06 #5
lyftkran lyftkran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 245
lyftkran lyftkran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 245
Tänkte berätta vad som hänt sen sist, kanske nån som är intresserad?

Så jag skickade in mitt svar till sökande och wipo, ett svar som för mig tog en massa energi och tid att skriva samt översätta.

Skickade in det i onsdags, igår torsdag frågar sökande wipo om det är ok att wipo eventuellt avbryter tvisten OM sökande och jag kommer överens.

De svarar att det inte är försent att "ta tillbaka" tvisten, och att de då bara behöver betala 500 dollar (istället för 1500 dollar).

Sökande erbjuder mig därefter en "settlement" på tvåtusen dollar. De får domänen och jag får pengar. Det har jag tackat nej till, jag vill ju behålla domänen och utveckla den.

Alltså brukar det gå till så här? Nån som har erfarenhet?
lyftkran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-01, 15:26 #6
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av lyftkran Visa inlägg
Tänkte berätta vad som hänt sen sist, kanske nån som är intresserad?

Så jag skickade in mitt svar till sökande och wipo, ett svar som för mig tog en massa energi och tid att skriva samt översätta.

Skickade in det i onsdags, igår torsdag frågar sökande wipo om det är ok att wipo eventuellt avbryter tvisten OM sökande och jag kommer överens.

De svarar att det inte är försent att "ta tillbaka" tvisten, och att de då bara behöver betala 500 dollar (istället för 1500 dollar).

Sökande erbjuder mig därefter en "settlement" på tvåtusen dollar. De får domänen och jag får pengar. Det har jag tackat nej till, jag vill ju behålla domänen och utveckla den.

Alltså brukar det gå till så här? Nån som har erfarenhet?
Just Tvistförfarandet kan skilja mellan olika toppdomäner, men i övrigt så tycker jag det låter ganska normalt.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-01, 15:53 #7
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av lyftkran Visa inlägg
Tänkte berätta vad som hänt sen sist, kanske nån som är intresserad?

Så jag skickade in mitt svar till sökande och wipo, ett svar som för mig tog en massa energi och tid att skriva samt översätta.

Skickade in det i onsdags, igår torsdag frågar sökande wipo om det är ok att wipo eventuellt avbryter tvisten OM sökande och jag kommer överens.

De svarar att det inte är försent att "ta tillbaka" tvisten, och att de då bara behöver betala 500 dollar (istället för 1500 dollar).

Sökande erbjuder mig därefter en "settlement" på tvåtusen dollar. De får domänen och jag får pengar. Det har jag tackat nej till, jag vill ju behålla domänen och utveckla den.

Alltså brukar det gå till så här? Nån som har erfarenhet?
Absolut inte ovanligt, varken i domäntvister eller annat immaterialrättsrelaterat, jag har förlikat några gånger själv bara för att man inte kännt sig säker på utfallet eller orkat driva en tvist.

Det är väl bara sätta ett värde på domänen och försöka bedöma sannolikheten att du vinner tvisten, även om du säger dig vilja utveckla den så har domänen precis som alla andra tillgångar ett värde idag. (För dig kan det ju då vara väldigt högt eftersom du tänkt utveckla siten). Emotionellt värde på låtsäga $10,000 och sen tror du det är 80% att du vinner tvisten - $8,000...

$2000 låter dock som ett lowball offer och mer som att de insett att de inte kommer vinna tvisten. Låt mig gissa att de använder något ombud som NetNames, MarkMonitor eller liknande, meningslöst att förhandla med dessa lowballers...
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-07, 11:17 #8
lyftkran lyftkran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 245
lyftkran lyftkran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 245
Så jävla dåligt och orättvist !!! Fick precis besked att min domän hp.nu kommer att överföras till Hewlett Packard.

Det var via Jim och Molly hos richardlawgroup.com som gjorde det möjligt.

Registrerats i ond tro: NEJ
Snyltat på deras varumärke: NEJ
Saknar berättigat intresse för domänen: NEJ

FY.
lyftkran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-07, 11:31 #9
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av lyftkran Visa inlägg
Så jävla dåligt och orättvist !!! Fick precis besked att min domän hp.nu kommer att överföras till Hewlett Packard.

Det var via Jim och Molly hos richardlawgroup.com som gjorde det möjligt.

Registrerats i ond tro: NEJ
Snyltat på deras varumärke: NEJ
Saknar berättigat intresse för domänen: NEJ

FY.
Trist!

Å andra sidan verkar de äga så gott som varenda landsdomän för hp.(land). Det är väl så gott som omöjligt att ta strid mot sådana jättar och deras jurister.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-07, 11:34 #10
lyftkran lyftkran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 245
lyftkran lyftkran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 245
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Trist!

Å andra sidan verkar de äga så gott som varenda landsdomän för hp.(land). Det är väl så gott som omöjligt att ta strid mot sådana jättar och deras jurister.
Då kan de ju erbjuda en skälig summa pengar istället för att stjäla saker som andra har rätten till att äga.
lyftkran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017