Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ipred-lagen, idag träder den i kraft

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-01, 12:54 #21
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Mellan 90-95% av all trafik från bredbandskunder är fildelning, det stämmer även med mina egen statistik och analys över trafiken.

Har dock inte analyserat på L7 utan endast netflow över dst portar och då är 90-95% av trafiken mot icke definerade portar.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 13:27 #22
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 72
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:
Ursprungligen postat av ziggytoxic
OM man nu inte drar en miljon TB i trafik så är kostnaden ganska liten - och säkerheten bättre än hos någon VPN-tjänst jag vet om.
Det är ju det som är kruxet... fildelning är det som drar mest trafik på internet och därmed också den största kostnaden.
Man får titta på tjänster utomlands om man vill komma ner i kostnad. Det är många som använder www.server.lu i luxemburg och sätter upp seedboxar och diverse annat där o drar mellan 100-300GB/dag utan problem. Paketet DS2000 är prisvärt och peeringen till sverige skall också den vara helt ok.
ziggytoxic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 13:30 #23
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by ziggytoxic@Apr 1 2009, 12:37
Det bästa är nog för tillfället att hyra en egen server där man installerar en VPN-server, så som OpenVPN, eller använda en SSH-tunnel och skyffla all sin trafik därigenom. Fördelen är också att man inte delar sin VPN-anslutning med 100 andra användare, vilket gör att det inte blir några flaskhalsar vid upp/ner -laddning.

Gå ihop några kompisar och dela på kostnaden. OM man nu inte drar en miljon TB i trafik så är kostnaden ganska liten - och säkerheten bättre än hos någon VPN-tjänst jag vet om.

På det sättet så vet man också vad som loggas (eller inte loggas) eftersom man själv installerar och sätter upp alla inställningar.

Om någon var driftig och smart så borde man kunna erbjuda ett setup-paket där allt ovanstående var fixat (os + openvpn) och installerbart med ett tryck - så att även den med extremt liten kunskap och säkerhet och linux kunde fixa detta enkelt.
Eller jag har en idé...jag vet inte om jag är ute och cyklar nu, då får ni säga till, men skulle man inte bara kunna....betala för sig...så är IPRED helt tandlös...men nä, det låter tokigt, det förstår jag ju nu när jag "säger" det.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 13:36 #24
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jag har inga problem att betala för saker men det som stör mig är filmer, vill man verkligen vänta två månader för att se en film man verkligen vill se? knappast....

Hade jag nu kunnat streama ner en bio film i 720p till datorn för en 150kr så hade jag betalt för det om filmen lanseras över hela världen samtidigt. Problemet är att filmer inte lanseras samtidigt över hela världen vilket gör det hela problematiskt.

Sedan vill man inte gå på bio pågrund av det urusla analoga bilden, känns ibland som om man sitter o tittar på en cam version av filmen.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 13:38 #25
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av ziggytoxic
Det bästa är nog för tillfället att hyra en egen server där man installerar en VPN-server, så som OpenVPN, eller använda en SSH-tunnel och skyffla all sin trafik därigenom. Fördelen är också att man inte delar sin VPN-anslutning med 100 andra användare, vilket gör att det inte blir några flaskhalsar vid upp/ner -laddning.
Gå ihop några kompisar och dela på kostnaden. OM man nu inte drar en miljon TB i trafik så är kostnaden ganska liten - och säkerheten bättre än hos någon VPN-tjänst jag vet om.
På det sättet så vet man också vad som loggas (eller inte loggas) eftersom man själv installerar och sätter upp alla inställningar.
Om någon var driftig och smart så borde man kunna erbjuda ett setup-paket där allt ovanstående var fixat (os + openvpn) och installerbart med ett tryck - så att även den med extremt liten kunskap och säkerhet och linux kunde fixa detta enkelt.
Eller jag har en idé...jag vet inte om jag är ute och cyklar nu, då får ni säga till, men skulle man inte bara kunna....betala för sig...så är IPRED helt tandlös...men nä, det låter tokigt, det förstår jag ju nu när jag "säger" det.
I de flesta fall finns inte ens lagliga alternativ. Så IPRED blir ju intressant i den synvinkeln, om den nu gör så att lagliga alternativ får växa och inte förstörda med massa DRM-skit och dylikt.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 13:45 #26
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Jag undrar.. hur funkar det om man hyr en vps och installerar openvpn på den. Även om man raderar loggarna så har företaget man hyr vps;en av information om kunden som har ip-adressen och borde kunna gå att spåras/bli krävd på uppgifter.. eller tänker jag fel?
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 14:16 #27
andste andste är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 27
andste andste är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 27
Rättighetsinnehavarna låter inte vänta på sig, redan har bokförlag lämnat in ansökan om att få ut uppgifter om namn bakom ipnummer till solna tingsrätt .

http://hd.se/inrikes/2009/04/01/foer...er-jakten-paa/
andste är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 14:17 #28
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Originally posted by patrikweb@Apr 1 2009, 11:54
Mellan 90-95% av all trafik från bredbandskunder är fildelning, det stämmer även med mina egen statistik och analys över trafiken.
Har dock inte analyserat på L7 utan endast netflow över dst portar och då är 90-95% av trafiken mot icke definerade portar.
Jag tycker nätet går extremt snabbt idag. Har Ipred-lagen fått folk att sluta att fildela och på så sätt är det full gas på vanliga sidor. I så fall är jag lite positiv till Ipred...
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 14:35 #29
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Mellan 90-95% av all trafik från bredbandskunder är fildelning, det stämmer även med mina egen statistik och analys över trafiken.
Har dock inte analyserat på L7 utan endast netflow över dst portar och då är 90-95% av trafiken mot icke definerade portar.
Jag tycker nätet går extremt snabbt idag. Har Ipred-lagen fått folk att sluta att fildela och på så sätt är det full gas på vanliga sidor. I så fall är jag lite positiv till Ipred...
Kollar man olika trafikgrafer ser det ut som att själva toppen för idag ser avhuggen ut. Så onekligen ser det ut som att trafiken kommer att minska drastiskt i alla fall den närmsta veckan.

Edit: För övrigt verkar trafiken har varit enorm igår då förmodligen många passade på en sista gång.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-01, 15:40 #30
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Tror ni inte att Henrik Ponten ljuger angående att dom kan komma åt folk bakom VPN tjänster som typ Ivacy, Perfect-privacy osv?

Sen har jag ju svårt att förstå hur de ska komma åt dem bakom Relakks och dold.se då de inte sparar användaruppgifterna. Via betalningen på paynova i såna fall men det känns ju långsökt.

Känns mest som skrämselproganda från Ponten.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017