Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Starta eget?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-05, 15:50 #1
niqlas niqlas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 8
niqlas niqlas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 8
Ska precis dra igång egen verksamhet, nu till en början vid sidan av mina studiers slutfas. Funderingen dök upp om det spelar någon roll på vilken ort man bedriver verksamheten om det handlar om webverksamhet. Givetvis är det en fördel att ha sitt företag placerat i centrala stockholm på någon fin adress för att kunna ta föra schyssta kundbesök etc. Tanken med detta företag att det till en början kommer att bedrivas hemifrån, från min bostad i Umeå. Sedan kommer jag att flytta till ort söderut, inte stockholm. Förhoppningsvis kommer verksamheten att expandera. Fördelen med att befinna sig på en mindre ort (+ 100 000), är att det är enklare att komma i kontakt med den lokala marknaden när det gäller att sälja och producera olika typer av web och kommunikationstjänster.

En del talar om att det är bra att ha ett kontor, främst pga av att man får en riktigt adress, som ser mer seriös ut än en hemadress? I min uppfattning gäller det endast om man nu råkar sitta på schyssta lokaler vid en schysst gata exempelvis i centrala stockholm (då i mitt fall framöver kommer innebära en del internationella affärer). Och inte i en företagspark, i ett litet rum med platser för två datorer, dessa inbjuder inte i min mening till några möjligheter för kundmottagning. Kundrelationer kan alltid skötas över en affärslunch eller liknande, så det ser jag inte som några problem. En lokal kommer att införskaffas så fort verksamheten har blivit så lönsam att den kommer att expandera ut från hemmets vrå, då till en central punkt inom den stad jag kommer att flytta till.

Någon som har erfarenhet att starta upp ett företag hemifrån, kanske något bra forum på nätet eller liknande? Har kollat in de svenska nystarts forumen för nyföretagare och inget av dessa är direkt något jag finner till någon större hjälp.

Någon som har använts sig av en mentor i slutet av studierna? för att sedan ha med sig den vid nystart av företag eller vid en anställning? Var fann i en mentor i sådanafall, kostnad? etc?
niqlas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 16:19 #2
Jockes avatar
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 690
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jockes avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 690
Det är bättre att starta någon anna stans.. här i stockholm kan du tex inte få startaeget bidrag.

Om du har något möte är det bara att ta det på något coolt hotell!.. Det är min rekomendation!

Angående mentor så skulle jag söka spetskompitens och betala för den alt det finns vis hjälp att få från komunen mm tex exportrådet och liknande. Om du behöve hjälp har du ju alltid oss på WN!
Jocke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 16:39 #3
niqlas niqlas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 8
niqlas niqlas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 8
Citat:
Originally posted by Jocke@Mar 5 2007, 17:19
Det är bättre att starta någon anna stans.. här i stockholm kan du tex inte få startaeget bidrag.
Om du har något möte är det bara att ta det på något coolt hotell.. Det är min rekomendation
Angående mentor så skulle jag söka spetskompitens och betala för den alt det finns vis hjälp att få från komunen mm tex exportrådet och liknande. Om du behöve hjälp har du ju alltid oss på WN
Angående mentor, de mentorpriser jag har funnit ligger minst på 800kr/timmen. vilket är relativt saftigt när man är nyexaminerad student. Visst, har man en verksamhet som genererar bra med pengar är det inget att tveka på. Exportrådet, ska kolla upp det. Universitet jag läser vid har något som benämns "kärriärsvägledare", ser däremot deras råd, hjälp, guidning, vägledning etc som totalt fokuseras på att tjäna så mycket pengar som möjligt. Noll hänsyn till hur man utvecklas, vägväl etc i livet.

Ska ta en titt på exportådet....
niqlas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 16:43 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Lunchmöten blir på restauranger. Det går också bra att bjuda på en kopp kaffe på lämpligt café. Är man en lite större grupp finns det konferensrum att hyra på exempelvis hotell.

Det finns också rätt billiga alternativ med konferensrum på lite större båtar, Silja/Estline har rätt ok konferensrum om man vill hålla på lite längre och koppla av i baren efteråt eller liknande. Det är lite annorlunda men ändå inte så fasligt dyrt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 18:57 #5
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Prata med företagareföreningen på orten. Ibland finns det mentorliknande verksamhet i deras regi.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 19:10 #6
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Ang. flott kontor i innerstan. Stirra dig inte blind på det yttre. Köp dig en snygg kostym istället om du vill göra bra intryck. Jag arbetar hemifrån men gör regelbundet besök hos kunden, antingen på själva företaget eller på annan plats t.ex. i en taxi när kunden har ont om tid (och när jag vill komma till snabbt avslut). Tänk även på att du tjänar mer pengar i slutändan om du minskar kostnaderna än om du säljer mer.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-06, 09:50 #7
davidj davidj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 15
davidj davidj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 15
Jag uppfattar det som att du vill starta någon typ av webbyrå / webbkonsult?

I såna fall skulle jag säga, håll dig ifrån ett flott kontor i innerstan. De kunder som anlitar en ensam (antar jag?) webbdesigner sitter normalt inte på flotta kontor. De har restauranger, butiker, resebyråer, byråer inom ekonomi / design osv. De är inte intresserade av att betala ditt kontor. Du å andra sidan får en väldigt hög burnrate.

Om jag var du skulle jag välja ett kontorshotell eller inkubator, där kan du hitta kunder bara genom att traska runt på jobbet :-) Orten spelar ju roll i vilken typ av företag som finns och hur mycket konkurrens du har. Stockholm är ju t.ex. inte direkt öppet fält, där finns konkurrenter i nästan alla nischer du kan tänka dig. Å andra sidan är ju förstås marknaden mycket stor. Små städer har lägre konkurrens och mindre marknad.

Sitta hemma är nog ingen bra idé egemtligen - det är långtråkigt (tro mig) och du blir lätt distraherad. Om du har lite snurr på verksamheten kostar inte ett kontorshotell så mycket.

Tror inte du ska fundera så mycket på affärsmöten och representativa lokaler, bjud kunderna på lunch eller besök dom istället. Förtroende kommer inte bara från en fin lokal, utan mest från att dom känner att du förstår vad dom vill ha och är "bra att ha att göra med". Bra kontorshotell har också bokningsbara mötesrum.

Ska du göra annat, t.ex. sälja programvara eller driva Internet-tjänster, kan det finnas större angelägenhet om att ligga i en storstad, eftersom du lättare kan hitta kunder i rätt storlek och partners (t.ex. annonsörer) som du kanske är beroende av. I allmänhet ska du vara nära dina kunder, var dom än är.

Hoppas råden hjälper, det är svårt att uttala sig om man inte vet så mycket om dina specifika förhållanden.
davidj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017