Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tjäna Pengar Som Affiliate

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-16, 22:51 #21
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Citat:
Originally posted by marcuss@Nov 12 2003, 00:55
som student kan man ju leva väldigt billigt om man skulle vilja så det säger ju inte speciellt mycket. speciellt inte då man som student får studiebidrag och har möjlighet till studielån. antar att du inte tar lån ivf?
Väldigt off topic, men jag måste fråga: Varför skulle en student kunna leva så väldigt mycket billigare än andra? Studiebidraget räcker till kurslitteraturen, om man sen tar lån så är det ju just _lånade_ pengar (och låna pengar skulle de flesta andra också unna göra). Dessutom är det även med de lånade pengarna väldigt snålt. Jag tror att de flesta nog är överens om motsatsen till din uppfattning; det vill säga att det är fattigt att vara student och leva på nudlar.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-16, 23:39 #22
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
som student kan man ju leva väldigt billigt om man skulle vilja så det säger ju inte speciellt mycket. speciellt inte då man som student får studiebidrag och har möjlighet till studielån. antar att du inte tar lån ivf?
Citat:
Ursprungligen postat av efa
Väldigt off topic
vet att det är off topic men eftersom du valde att svara här så gör jag det och låter moderatorerna flytta alla trådar som berörs.

Citat:
men jag måste fråga: Varför skulle en student kunna leva så väldigt mycket billigare än andra?
kan nämna många anledningar till varför man som student kan leva billigare än andra.

för det första har man oftast ingen familj att försörja. dvs man behöver bara tänka på sig själv när det gäller ekonomin. om man då väljer att leva på nudlar en månad så är det ju så. har man barn och liknande kan man ju inte tvinga dem att leva på nudlar.


Citat:
om man sen tar lån så är det ju just _lånade_ pengar (och låna pengar skulle de flesta andra också unna göra). Dessutom är det även med de lånade pengarna väldigt snålt. Jag tror att de flesta nog är överens om motsatsen till din uppfattning; det vill säga att det är fattigt att vara student och leva på nudlar.
självklart är det skillnad på lånade pengar och intjänade pengar. men lånet som sådant har ju inget att göra med mitt påstående om att man kan leva billigt.

visst, jag håller med om att man inte lever rikt, men du måste ju ändå hålla med om att man inte lever -dyrt-. oftast blir man ju mer eller mindre tvingad till att leva billigt eftersom man i regel inte har någon fast inkomst (annat än studiebidrag). det är en skillnad på att leva billigt och att leva fattigt och skillnad på att leva dyrt och rikt. man rör sig oftast inte med mycket pengar, man betalar lite för det man får, men eftersom utgifterna ofta är stora i förhållande med inkomsterna är de ju ytterst märkbara. tjänar man då någon tusenlapp extra i månaden gör det ju en stor skillnad just eftersom man lever -billigt-.


Citat:
Studiebidraget räcker till kurslitteraturen
studiebidraget räcker ofta till mer än kurslitteraturen. jag menar, bidraget är strax över 2000kr i månaden under studiemånaderna. vanligtvis behöver man inte köpa nya böcker varje månad. vi behöver t.ex. köpa böcker 2 gånger per halvår. nu under hösten kommer jag exempelvis få 11673kr i bidrag utbetalt (för heltidsstudier). är knappast så jag kommer att köpa kurslitteratur för 11673 kr. möjligtvis drygt 3000kr. alltså skulle man ha 8673kr "över" därifrån. vet inte riktigt hur du går tillväga för att köpa kurslitteratur för nästan 12000kr på ett halvår? antingen blir du lurad eller så handlar du på sveriges dyraste studentbokhandel.

kan ju nämna att de böcker jag köper hör till den dyraste typen av kurslitteratur som finns på vår bokhandel. dvs datalitteratur med få inköpta exemplar samt juridik-litteratur och läser oftast 1.5x-takten så jag har fler kurser än vanligtvis (dvs fler böcker att köpa).

en annan anledning till att man som student kan leva billigare än andra är att student-boende vanligtvis är billigare än "vanligt" boende. som student har man ofta möjligheten att bo i studentkorridor och då är ju hyran man betalar relativt låg i jämförelse med för en lägenhet. den studentlägenhet jag själv bor i har en betydligt lägre hyra än vad jag vet att andra icke-studenter betalar för en likvärdig lägenhet. detta just eftersom det är speciella regler för de här lägenheterna: man måste vara student, väldigt lång kötid och får inte bo här hur länge som helst. ofta brukar även hushålls-el och liknande ingå om man bor i exempelvis studentkorridor vilket gör några hundralappar i månaden.

som student har man vanligtvis inte behov av en bil. därmed inga försäkringar, bensinutgifter osv. visst, man måste kanske betala busskort eller liknande. men det är ju betydligt billigare än att ha bil.

ett annat exempel är att man kan gå ut och festa på ställen som är helt inriktade för studenter, dvs billig öl&sprit och inte alltför högt inträde eller avgift i garderoben.

vet inte riktigt om det är någon idé att fortsätta ta upp alla (självklara?) exempel varför det är billigare att leva som student än som icke-student.

efa: ge gärna lite konkreta exempel på varför man som student skulle leva -dyrare- än andra?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-17, 10:30 #23
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Är man en student efter gymnasiet så lever man förmodligen inte hemma med mamma.

Det betyder att man har en jävla lägenhet och alla dess kostnader som tillkommer.
Att påstå att studenter inte är fattiga är ju sjukt.

Vet du hur mycket bidrag en kille på högstadiet får? En kille som förövrigt med stor sannolikhet bor hemma.
Jo han får nästan tusen kronor. Visserligen får en student det dubbla men är man 20+ så har man desto mer kostnader att täcka.

Att studenter inte prioriteras i sammhället är fakta. Att klara sig utan att ta tokhöga lån som de flesta kommer dras med resten av livet är ett måste om man inte vill leva på existens minimum.

Någon som har hört uttrycket, "bredband till alla" ?
Med de priserna som är idag kan det ju knappast gälla studenter. Vet att jag betalade 1500 i kvartalet till telia för att jag skulle kunna surfa. Något som förövrigt var ett krav om man skulle klara utbildningen. Det är en fjärdedel av mitt stöd. På det kommer, försäkring, el, hyra, mat osv...

Studenter har inte mycket pengar, det är inte heller meningen att det ska ha det. Men att tvinga på dem stora lån medans socialbidragstagare lätt plockar ut det dubbla utan krav på att betala tillbaka, det är ju bara så ín i helvetes jävla sjukt att man blir tokig.

Jaja, off topic. Blir bara trött på människor som hävdar att studenters ekonomi skulle vara bra. Förmodligen har de inte själva studerat under någon längre tid. För då skulle de inse att extra inkomistkälla är ett krav om du inte ska ruttna med nudlar i magen.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-17, 10:30 #24
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Bra Viktor!

marcuss, min poäng är att som student _måste_ man leva väldigt billigt. Det är inte ett _val_ att leva på nudlar. _Anledningen_ till att studenter inte har familj, till exempel, är att de inte har råd! Det finns mängder av undersökningar som visar att studenter avstår från familj och barn just för att de inte upplever sig ha råd.

Så visst, jag håller med dig om man inte lever dyrt som student. Det kan man ju inte.

Hur mycket kurslitteratur och liknande kostar beror på vilka ämnen man läser. Det finns en vanlig uppfattning bland datastudenter att deras kurslitteratur är så väldigt dyr; å andra sidan behöver de ofta bara 1 eller 2 böcker på en hel termin. I andra ämnen kan man behöva 4 eller 5 böcker per 5-poängskurs och det är inte svårt att komma upp i 6000-7000 kronor trots att man _lånar_ många av böckerna.

Jag har levt som student, som heltidsanställd och som egenföretagare. Utgifterna har varit ungefär desamma, men som student var det lånade pengar och de räckte dessutom knappt till. Man kan leva lika billigt som student som anställt och som egenföretagare.

Du skrev att "som student kan man ju leva väldigt billigt om man skulle vilja så det säger ju inte speciellt mycket." Det var det jag reagerade på; JohanW skrev ju att hans enda inkomstkälla är hans sajter, om han sedan är student eller inte är irrelevant, eftersom man kan leva billigt utan att vara student.

På grund av graden av "off-topicitet" tycker jag att vi avslutar den här diskussionen här. (Om du vill gå vidare tycker jag vi tar det via PM.)
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017