Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur negativt tror ni det är med ett streck(-)...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-09, 16:16 #11
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Den som sitter på britney-spears.com kan ge mig den nu, för jag ser anorlunda på bindesträck i domänen Detta är givetvis inte negativt ur seo-perspektiv.

Jag kanske bör göra mig tydligare. Om du ska göra en ny facebook så kanske inte du ska låta någon annan sitta på domännamnet utan bindtesträck. Om du räknar med mycket återkommande besökare så bör du äga båda...
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-09, 17:07 #12
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Jan 9 2009, 17:16
Den som sitter på britney-spears.com kan ge mig den nu, för jag ser anorlunda på bindesträck i domänen Detta är givetvis inte negativt ur seo-perspektiv.

Jag kanske bör göra mig tydligare. Om du ska göra en ny facebook så kanske inte du ska låta någon annan sitta på domännamnet utan bindtesträck. Om du räknar med mycket återkommande besökare så bör du äga båda...
Det du menar är alltså att återkommande besökare (som skriver in adressen själv) ofta missar bindestrecket och att man därför bör äga den stecklösa domänen också? I så fall håller jag med

Britney-spears.com skiljer sig ju från rese-guide.se på så sätt att reseguide är ett sammansatt ord som inte ska särskrivas eller innehålla bindestreck. Britney-spears.com är en domän som innehåller ett förnamn och efternamn vilka separeras med mellanslag, och där tycker jag bindestrecket symboliserar mellanslaget. Hoppas jag gjort mig förstådd....

Med ett riktigt seriöst projekt skulle jag nog se till att äga alla dessa:
domännamn.se
domän-namn.se
domännamn.com
domän-namn.com
domännamn.nu
domän-namn.nu

Och använda den strecklösa .se-domänen som huvuddomän om sidan var svensk eller stecklös .com om den var engelsk/internationell.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-09, 17:22 #13
EBproductions EBproductions är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 76
EBproductions EBproductions är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 76
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Jan 9 2009, 17:16
Den som sitter på britney-spears.com kan ge mig den nu, för jag ser anorlunda på bindesträck i domänen Detta är givetvis inte negativt ur seo-perspektiv.

Jag kanske bör göra mig tydligare. Om du ska göra en ny facebook så kanske inte du ska låta någon annan sitta på domännamnet utan bindtesträck. Om du räknar med mycket återkommande besökare så bör du äga båda...
Jag instämmer, då är det så.
EBproductions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-22, 13:03 #14
Jennyeriksson Jennyeriksson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 4
Jennyeriksson Jennyeriksson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 4
Jag har också funderat en del på detta. Jag har namngett vissa domäner på engelska och då hamnar man i den situationen att de flesta vanliga kombinationer är upptagna. Svenska sidor har ju lite mindre konkurrens vilket gör det lättare. Hur som helst då har jag tvekat på om jag ska välja en domän med bindestreck eller hellre att kalla det något helt annat. Har jag förstått rätt att det egentligen inte spelar så stor roll? Jag tänker med på en artikel jag läste i ett forum igår (minns inte var) att google ev. planerar att minska betydelsen av själva domännamnet...hört något om det?
Jennyeriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-22, 19:59 #15
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Jennyeriksson Visa inlägg
Jag har också funderat en del på detta. Jag har namngett vissa domäner på engelska och då hamnar man i den situationen att de flesta vanliga kombinationer är upptagna. Svenska sidor har ju lite mindre konkurrens vilket gör det lättare. Hur som helst då har jag tvekat på om jag ska välja en domän med bindestreck eller hellre att kalla det något helt annat. Har jag förstått rätt att det egentligen inte spelar så stor roll? Jag tänker med på en artikel jag läste i ett forum igår (minns inte var) att google ev. planerar att minska betydelsen av själva domännamnet...hört något om det?
Tyskland är det enda land (jag känner till) där man naturligt använder bindestreck i domännamn för att separera ord. Det är verkligen motsatsen till hur det är i bl.a. Sverige och USA. Tyskarna väljer i hög grad bindestrecksdomäner som huvuddomän framför den bindestreckslösa, om den senare ens registreras. Detta gäller såklart bara domännamn som innehåller två ord. Tyskarna borde alltså vara vana att ange bindestreck när de själva skriver in "tvåords"-adresser i webbläsaren.

Till frågan om hur Google värderar sökordsdomäner så ser jag att den största nyttan ligger i de ankartexter man får. Även om de nervärderar sökordsdomäner finns den positiva effekten med sökord i ankartexter kvar.

Om någon länkar till din sida så är det vanligt att domännamnet används som ankartext. Finns det sökord i domännamnet kommer dessa automatiskt att finnas med i ankartexten, något som inte sker om du har domänen jnlehnehnti.se som saknar sökord.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-26, 08:56 #16
BoXon BoXon är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 391
BoXon BoXon är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 391
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Det du menar är alltså att återkommande besökare (som
Med ett riktigt seriöst projekt skulle jag nog se till att äga alla dessa:
domännamn.se
domän-namn.se
domännamn.com
domän-namn.com
domännamn.nu
domän-namn.nu
Låter som en dålig idé att bara äga IDN-domänerna!
BoXon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-26, 14:44 #17
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Håller med Fabian och övrigt som menar på att det är viktigt att 'stava rätt' i domännamnet. Stavar man fel, så är det en nackdel tror jag normalt.

Kombination av t. ex engelskt ord med ett svenskt kan mycket väl ha ett bindestreck, där fungerar det ok.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017