Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Mest relevanta sidor i Sitemap

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-03, 13:58 #1
Droplet Droplet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 20
Droplet Droplet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 20
Question Risk att förlora sidor på Google om man endast indexerar vissa sidor i Sitemap?

Jag försöker skriva en Sitemap för en site som innehåller tusentals sidor. Den har idag många sidor som hamnar bra i resultatet i Google. Det jag undrar över är vad som händer med dessa om de inte är angivna i Sitemap:en. Jag ser det omöjligt att skriva in alla sidor i sitemap:en men skulle vilja skriva in vissa som är mer relevanta än andra. Men samtidigt vill jag inte att de övriga sidorna ska "tappa" i resultatet på Google. Någon som vet hur det fungerar? Det finns sedan tidigare ingen Sitemap.

Målet med detta är egentligen att en nyhets-sida på siten, som uppdateras ett par gånger om dagen, ska komma ut på Google så snabbt som möjligt. Och min tanke var att Google kanske lägger ut det snabbare om sidan är indexerad i sitemap:en. Någon tanke på detta? el. förslag på annat man kan göra för att det snabbt ska komma ut på Google?

Senast redigerad av Droplet den 2010-12-03 klockan 14:04 Anledning: Dåligt beskrivande rubrik
Droplet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-03, 14:05 #2
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
sitemap är en länk lista utöver vad google hittar själv.
Så de sidor som inte är i sitemappen påverkas inte. varken negativt eller positivt.
Jag hade rekommenderat något som automatiskt går igenom hela siten och gör en sitemap.
Sitemap får bara ha 50,000 länkar per sitemap fil också.
Det kommer man runt igenom att dela up sitemappen i 50,000 länkar vardera.

Och ja. google indexerar snabbare om du har en komplett sitemap.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-03, 14:12 #3
Droplet Droplet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 20
Droplet Droplet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 20
Oj, det var snabbt svarat! Tack, då ska jag göra ett försök. Du vet inget annat man kan göra för att påverka så att Google uppdaterar just en viss sida på siten ofta?
Droplet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-03, 14:20 #4
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Ursprungligen postat av Droplet Visa inlägg
Oj, det var snabbt svarat! Tack, då ska jag göra ett försök. Du vet inget annat man kan göra för att påverka så att Google uppdaterar just en viss sida på siten ofta?
sitemap och inlänkar och en historia av att man har kontinuerlig uppdatering på sidan.
Google älskar bloggar som har en väldigt aktiv kommentar del.
Kolla www.nabillionaire.se för bra exempel på hur aktiv läsarskara ger bra poäng hos google.
Antalet läsare är inte gigantiskt men när en ny post är uppe så är det alltid 3-5 personer som aktivt börjar diskutera.

Detsamma gäller forum, där är det en aktiv uppdatering hela tiden och sådant älskar google.

Om detta passar in för dig vet jag inte.
Om det är tusentals av oförändrade sidor då är sitemap och inlänkar det du kan göra.

Jag brukar kravla siter själv som inte har färdigbyggda plugins för att skapa sitemap.
Och skapa en sitemap med den listan.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-03, 18:10 #5
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Citat:
Ursprungligen postat av Droplet Visa inlägg
Oj, det var snabbt svarat! Tack, då ska jag göra ett försök. Du vet inget annat man kan göra för att påverka så att Google uppdaterar just en viss sida på siten ofta?
Om du vill att Google uppdaterar en viss sida på din sajt oftare - bygg fler länkar till den, alternativt länka till den från din startsida som antagligen har flest inlänkar. Högre PR = Google spindlar din sida oftare.

Gällande att bygga en sitemap. Du gör väl inte så manuellt, på egen hand liksom?

Det finns verktyg som kan göra det åt dig. Nämnvärt är att för många länkar på en sida kan innebära att Google inte ens spindlar alla. 50 000 är helt klart alldeles för många, men så många länkar på en sidkarta använder man endast i extrema fall gissar jag på.

Jag rekommenderar att du i verktyget ställer in att den delar upp din sitemap i ett par filer, beroende på hur många undersidor din sajt faktiskt har. Att dela upp sin sitemap är vanligt bland större sidor. Vill minnas att många har på ett ungefär runt 100 länkar i varje sidkarta vilket - om man haft 50 000 länkar - hade inneburit 500 mindre sidkartor.

Det finns för övrigt två typer av sitemaps. En i .XML-format som du kan skicka till Google via Google Webmaster Tools, och en i .HTML-format likt den du ser länkad i min blogg.

Båda är att rekommendera då det underlättar indexeringen för Google avsevärt. Det är dock inte ett måste för en hemsida.

Alltså: skapa två olika sitemaps. En i HTML-format som visas på sidan, för dina besökare. Och en i XML-format som enbart är till för Google. Ett annat tips jag har är att du länkar till din XML-sitemap från din robots.txt (om du har en sådan) då Google alltid hoppar in i din robots för att se vad den får och inte får indexera. Har du din sitemap-URL där så innebär det ju kalas från Googles sida. Och tack för länken Dennis, den var oväntad!
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-03, 18:22 #6
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Submitted URLs 57,428
9,748 URLs in web index
.
Ökar med 1-2 tusen i veckan.

Värt att notera är att google verkar indexera sidor men inte lägga till dem i webindex.
Det gör de lite pö om pö.
För de har besökt långt fler än 10,000 sidor .
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 01:30 #7
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Har du site med tusentals sidor så måste det väl vara någon slags dynamiska sidor som hämtas ifrån en databas. Om det är så bör det ju inga problem att hämta alla länkarna med ett skript och presentera i en sitemap?

Kör du något av de stora CMS:erna så finns det plugins för detta.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
google, indexering, relevanta, sitemap, snabb


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017