Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Köpa upp min konkurrents domän namn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-20, 14:58 #11
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Citat:
men du måste ha en bra förklaring för att inte bedömmas ha köpt domännamnen i ond tro.
Ok, så hur löser man det här, kan man lägga upp en ny sida idag utan att det är av ond tro eller måste jag "ligga lite" på den.. Det blir lite väl uppenbart om jag skickar vidare besökarna till min sida så jag får nog ta en funderare på det här..

Tror jag inte ska göra någonting tills de hör av sig..

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-20, 15:17 #12
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 90
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 90
Var väldigt selektiv vad de skriver i forum om du befarar en rättslig process.

Om deras jurist finner texter daterade innan inköpet där du överväger att införskaffa dessa med anledning att "provocera" eller liknande skäl kan din jurist få sömnproblem dagarna innan förhandlingen.
Dunc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-20, 15:17 #13
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
tomas: Han menar att du ska uppdatera din profil, där du inte uppger någon URL. Vänligen ordna detta snarast.
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-20, 15:18 #14
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 169
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 169
Nu när du ändå äger domänerna tycker jag du kan avslöja vilka de gäller. Vore väldigt kul att veta :)

Jag hade inte en aning om att man kan bli fråntagen .com av de svenska rättssystemet? Trodde det bara gällde .se.
.com borde väl inte styras av Sveriges varumärkeslag?
Ejerhed är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-20, 15:40 #15
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 90
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 90
Citat:
Jag hade inte en aning om att man kan bli fråntagen .com av de svenska rättssystemet? Trodde det bara gällde .se.
.com borde väl inte styras av Sveriges varumärkeslag?
Sveriges varumärkeslag kan användas om det finns koppling till sverige. (servrar, ägare eller liknande i sverige). Det handlar om att varunamnet används och inte att domänen är tagen. Vissa varumärken har blivit mer eller mindre ord ("kexchoklad", "plexiglas" osv) vilket gör att det kan finnas registrerat även om det "bara" är ett ord. Kolla med PRV för att vara säker.

Annars är det en internationell organsiation WIPO (The World Intellectual Property Organization ) som kan pröva fallet, madonna och flera andra artister har tagit igen .com domäner genom att pröva fallet i WIPO. Fast om det rör sig om ett svenskt namn är sannolikheten väldigt väldigt liten att de tar namnet.
Dunc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-20, 16:02 #16
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
inte så smart å babbla en massa på forum om det egentligen..
men det är väl icann dem får vända sig till om dem skulle vilja ha domänerna - tror det är svårare att hävda sin rätt där än för en .SE. samtidigt beror det mkt på vad det är för namn. se bara till att spela dina kort rätt som tidigare signatur.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-27, 15:33 #17
Nolimitmedia Nolimitmedia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 6
Nolimitmedia Nolimitmedia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 6
Hm jag är lite nyfiken hur det gick med detta ... någon som vet?
Nolimitmedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-24, 15:36 #18
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Hejsan tänkte komma med en lite update angående att vi köpte upp en konkurrents
domän namn eftersom det är några som vill veta hur det gick.

Fick efter ett par dagar från mitt senaste inlägg i frågan ett ganska väntat samtal från vd'n i företaget, tänker inte skriva vad han sa då får wn höja åldersgränsen till 20år eller liknande men jag tror ni förstår vad han tyckte om det där. Efter ett par minuter lugnade han ner sig och erkände att det var j*vligt klantigt av dem att missa uppdateringarna trots flera månaders chans.

För att göra en lång historia kort så frågade han om de fick köpa tillbaka domänerna på direkten eftersom de hade lagt ner 100.000 tals kronor på annonsering och trycksaker med bla .com på. När jag sa "Nej det är inte aktuellt just nu för jag vet inte vad jag ska göra med domänerna idag" så bröt han bokstavligen ihop och började med hot o liknande och där är vi nu.

Har hört mig för lite med jurister och folk i branschen och det finns inget de kan göra åt det här och jag är fri att göra vad jag vill med domänet och platsen, jag kommer inte att göra något med ond tro mot dem utan bara lägga ut mitt företags uppgifter som vanligt. De har haft chansen men eftersom de missade den trots flera påminnelser under en tidsperiod av flera månader så menar juristen och branschen att de inte längre räknas som intresserade av domänerna och att det är fritt för den som vill ha dem att göra anspråk på dem vilket vi gjorde. Gäller speciellt då domännamnet inte är ett skyddat namn utan ett "allmänt" namn, hade det varit knutit till ett företagsnamn som typ sanyo, samsung, nokia eller liknande så hade det varit lite krångligare enligt "de som vet"..

Intrycket jag fick när jag pratade med folk/företag/jurister om det här så är det väldigt oklart om vad som gäller och det verkar vara en tolkningsfråga om vad som gäller i varje enskilt fall.

Jag kanske ska säga att hade han/företaget lagt ut det lite trevligare så hade jag kunnat sälja tillbaka det till dem, men när han var så klantig när han kom med hot o dyl så är jag mer tveksam till att göra det idag.

Fortsättning följer om det kommer upp något nytt.

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-24, 16:04 #19
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 1 336
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 1 336
Mkt intressant.
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-24, 16:48 #20
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Vad pratar vi om för domännamn? :)
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017