Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Setup för databasen - ska spara många små värden

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-03, 20:13 #11
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Absolut Clarence, man kan självklart konfigurera många olika inställningar i MyISAM för att öka prestandan. Du har självklart rätt att det finns otroligt många andra fördelar/nackdelar med varje engine. Jag valde att citera den källan för att jag tyckte den var simplast för ändamålet som TS ville uppnå.

Men min egen erfarenhet med MyISAM med stora tabeller är att laddningstiderna väldigt långa i en tabell med cirka 1.5 miljoner rader.
Då hade jag konfigurerat servern genom att ökade rejält key_buffer_size, sort_buffer_size, tmp_table_size, read_buffer_size, read_rnd_buffer_size, query_cache_size samt table_open_cache.

Det var troligtvis för att det var otroligt många läsningar, och skrivningar. 50/50 säkert. Antalet läsningar och skrivningar var säkerligen uppemot 8 läsningar/skrivningar per sekund.
Har du fått namnen om bakfoten nu? Nyss föreslog du att han skulle använda MyISAM och nu säger du att laddningstiderna skulle bli för långa?

Men jo, har du 50/50 writes mot en tabell med 1,5M rader kan du räkna med att MyISAM kommer ge dig problem även utan stor belastning.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-03, 21:19 #12
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
emilv:

Exakt. Därför kör jag effektivt med Memcache. Fungerar toppen.

Clarence:
Jag tycker TS ska använda MyISAM om han klarar av att hålla sina tabeller relativt små. Tabellstrukturen som har blivit nämnt här tidigare tycker jag låter som en bra lösning. Och om han väljer att använda den så är MyISAM mitt val.

Jag kan tilläga med mitt exempel ovan att det hjälpte inte med InnoDB för att göra korta ner svarstiderna. Jag fick strukturera om min databas samt börja använda memcache.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-04, 19:30 #13
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
jag hade sparat daglig och historisk data i olika tabeller eftersom det borde bli mindre belastning på databasen med tanke på hur ofta indexen behöver uppdateras annars.
Uppdatering: Nja. I historiktabellen borde det bara bli en rad per bankdag med stängningspriset. Du borde inte behöva något mer men om du vill kunna rendera t.ex. candlesticks behöver du mer än bara stängningskursen (t.ex. dagshögsta, dagslägsta & öppningspriset). Utöver det har jag svårt att se vad mer du kan tänkas behöva. Att spara minut för minut historiskt ser jag ingen mening med om du bara ska göra ett diagram över folks portföljer.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017