Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sajten Iloveikea granskas av Ikea

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-18, 08:17 #11
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 129
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 129
Det känns klart som ett varumärkesintrång, hela namnet finns medtaget och det är en marknadsplats för ikea-möbler, och det ska drivas kommersiellt... Sen får vi se om ikea vidtar åtgärder eller inte.

Citat:
Originally posted by Ingo@May 17 2009, 00:05
"Vi såg att det låg mellan 13.000 och 14.000 Ikeaprodukter på Blocket.se och om man är köpare drunknar man i produkter, det är svårt att överblicka...
Nej jag tycker inte man drunknar, tvärtom är det enkelt att hitta.
Ireneri är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 08:21 #12
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 129
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 129
Citat:
Originally posted by kidcactus@May 17 2009, 10:57
Visst är det en smart idé men de är ju inte första sidan som startar och säljer begagnade ikea möbler. Finns ju blikea.com som funnits längre.
Den sajten är en made-for-adsense-och-tradedoubler-sajt som inte fungerar. De har externa annonser som inte går att svara på, och annonsvisningen fungerar inte därför att de blivit avstängda från td-programmet
Ireneri är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 08:30 #13
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 129
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 129
Citat:
Originally posted by palmik@May 17 2009, 14:30

Göra en sån gratissida och sen tjäna pengar på transporttjänster och liknande känns som en given vinnare.
Då blir det en helt annan dimension gällande investering/logistik/administration, än att enbart driva en betalannonssajt.
Folk som som vänder ut o in på pengapungen och köper de billigaste möbler som finns (inte ikea-möbler, utan BEGAGNADE ikea-möbler...), kommer förstås att vilja ha den billigaste transporten. Så om de inte hämtar möblerna själva, så vill de ha den allra billigaste transporttjänsten, och då måste din transporttjänst ha lägre pris än befintliga...
Jag tror inte det är en given vinnare...
Ireneri är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 08:30 #14
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
En fansida behöver inte vara icke-kommersiell.

Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
CHECK Det är uppenbarligen en fansida som inte försöker lura någon att de säljer IKEA-produkter, det framgår tydligt att det är en annonsmarknad för begagnade varor tillverkade av företaget IKEA. Det skadar inte varumärket IKEA utan stärker det snarare eftersom det skapar en aktiv och engagerad andrahandsmarknad som i slutändan ökar varumärkets spridning, försäljning av tillbehör och nyproduktioner.
Nja, knappast. Det är en komersiell tjänst, där man nu kör gratis, men skall ta betalt för tjänsten med tiden.
Direkt från deras sida:
Citat:
För att locka så många som möjligt kör vi allt helt gratis de första månaderna

Citat från artikeln:
Citat:
Tjänsten är gratis i dag. På sikt ska Iloveikea ta betalt, men det ska vara billigare än Blocket.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 08:34 #15
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Citat:
Originally posted by pokerstjärna@May 17 2009, 23:20
Hur kommer det att förstöra en av världens största varumärke, bara för en atf blir gjord?
Utveckla gärna just det sammanhanget lite mer.
Det finns positivt varumärkesbyggande och det finns negativt varumärkesbyggande. Positivt är allt som stärker ditt varumärke och negativt är motsatsen.

Hade jag drivit iloveikea.se och IKEA hade tvingat från mig domänen så hade jag direkt spunnit loss med PR-maskineriet som målat ut IKEA som stora, utan själ, bryr sig inte om sina kunder, startades av en nazist (hehe, okej kanske inte den), att de inte vill att folk ska köpa deras möbler begagnat, bla bla bla. Det är en klassisk David & Goliat-kamp som jag lovar att tidningarna hade mumsat i sig, speciellt när de redan uppmärksammat tjänsten från första början.

Katshing, och vi har negativt varumärkesbyggande istället för att uppmuntra att folk handlar med ens produkter begagnade och STÄRKER varumärket pga. ökad spridning.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 10:38 #16
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
PR-maskineriet skulle i detta fall inte skada IKEA ett dugg. En nyhet som skulle glömmas på en dag.

Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Hur kommer det att förstöra en av världens största varumärke, bara för en atf blir gjord?
Utveckla gärna just det sammanhanget lite mer.
Det finns positivt varumärkesbyggande och det finns negativt varumärkesbyggande. Positivt är allt som stärker ditt varumärke och negativt är motsatsen.
Hade jag drivit iloveikea.se och IKEA hade tvingat från mig domänen så hade jag direkt spunnit loss med PR-maskineriet som målat ut IKEA som stora, utan själ, bryr sig inte om sina kunder, startades av en nazist (hehe, okej kanske inte den), att de inte vill att folk ska köpa deras möbler begagnat, bla bla bla. Det är en klassisk David & Goliat-kamp som jag lovar att tidningarna hade mumsat i sig, speciellt när de redan uppmärksammat tjänsten från första början.
Katshing, och vi har negativt varumärkesbyggande istället för att uppmuntra att folk handlar med ens produkter begagnade och STÄRKER varumärket pga. ökad spridning.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 11:01 #17
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Aha så om man bara syns i en nyhet en gång så skadar det inte varumärket?

Intressant... undrar om alla som annonserar i tidningar, tv osv håller med. Eller om alla företag som gjort fel och synts i Plus med Sverker exempelvis tycker det är no biggie. Varför skickade de då ens dit sina representanter? Jo för att varumärkens värden mäts på en skala med en miljon mätpunkter och varje handling ett företag gör flyttar värdet upp eller ner för just den person som utsätts för handlingen. Detta sprider han sedan till sina vänner och familj vilket gör att deras bild av varumärket förändras.

Det skulle kunna vara en bild på Kamprad i Naziuniform på en toalett på Statoil i Kungsbacka. Ser någon det, påverkar det varumärket. That's all it takes.

Dessutom skulle denna personen vara en riktigt liten terrorist om IKEA började bråka. Det kan bli en snöboll av enorma proportioner om han spelar sina kort rätt och vill IKEA illa nog.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 11:04 #18
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
[QUOTE=Terabyte,May 18 2009, 10:38] PR-maskineriet skulle i detta fall inte skada IKEA ett dugg. En nyhet som skulle glömmas på en dag.

I vanliga fall, men man får inte glömma att IKEA är ett är världens mest positivt laddade varumärken. Det är ingenting de har blivit genom en slump.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 11:20 #19
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Nja, jag tror inte att denna sida och effekten av t.ex. ATF skulle påverka IKEA som varumärke. En nyhet om barnarbete, sämre kvalité mm, ja, men inte när det handlar om en webbsida. Knappast i Sverige och verkligen inte i övriga världen.

Fråga dig själv. Hade du bojkottat IKEA om de tog över domänen i ATF. Är det en så viktig fråga för dig? Jag hade inte det. Tror inte heller att svenska folket skulle bry sig. Bara en rubrik som gläms bort dagen efter.

Jag tror att vi som håller på med hemsidor, domäner mm., tror ibland att det är så "stort", medan stora delar av svenska folket bryr sig inte ett dugg.

Ett exempel kan tas Absolut Vodka som har fråntagit folk domäner, och jag tror knappast att just det har påverkat deras försäljning.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 11:25 #20
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Nej jag säger inte att jag skulle bojkotta IKEA, men att det skulle påverka min syn på deras godhet lite och i det stora hela påverka min syn av företaget. Vad det betyder i praktiken vet jag dock inte, men det är ju inte positivt är allt jag menar.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
atf, iloveikea


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017