Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Macbook för någon som alltid kört PC?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-06-04, 10:36 #1
magnusmagnuss avatar
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 425
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
magnusmagnuss avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 425
Standard Macbook för någon som alltid kört PC?

Det börjar snart dra ihop sig för att införskaffa ny laptop.
Vill ha en smidig lätt laptop med bra prestanda och bra batteritid.

Har kikat runt ett tag på olika tester och Macbook Air verkar vinna överlägset på dessa kriterier. Dock så har jag aldrig använt en Mac!

Kan man smidigt övergå från PC till Mac? Är det sådan stor skillnad i utförandet idag som det var "förr"?
magnusmagnus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-04, 10:48 #2
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Hade själv samma tankar innan och köpte en Macbook Pro. Du kan enkelt via något som heter Boot Camp installera Windows native på den om du inte gillar OSX. Testade själv detta och det fungerade bra, dock stannade jag kvar på OSX på laptopen. Just på laptop så känns OSX mer naturligt än Windows, kan inte förklara varför.

Som stationär dator skulle jag dock aldrig köra OSX, kan inte förklara varför ;-)
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-04, 10:51 #3
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Jag har "konverterat" flera, bland annat min pensionerade farfar som inte verkar ha några större problem att använda sin Macbook Air. Nu surfar och mailar han mest däremot.

Mycket beror ju på vad du använder din dator till, men det finns bra program som ersätter det mesta, ofta är de även bättre i OS X jämfört med Windows. Men räkna med några veckor innan du blir lika produktiv igen, det är ju en hel del att lära om sig. Men det är inte omöjligt för OS X är lätt att förstå.

Sen jag lämnade Windows helt bakom mig 2009 har jag inte saknat den tiden en enda gång
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-04, 10:57 #4
magnusmagnuss avatar
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 425
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
magnusmagnuss avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 425
Tack för era svar!
Det är en lite läskig djungel att bege sig ut i då man har använt Windows sedan Windows 3.1...

Men rädslor är till för att utmanas och detta är något jag faktiskt är sugen att testa. Det jag hoppas på är att datorerna inte är lika strulig att komma igång med som en iPhone: Registrera hit och registrera dit. Lägga till kreditkort osv.

Men man kanske bara är gammalmodig.
Jag reagerade dock på att när jag besökte Google i Dublin så körde många med Mac.

Men åter till ämnet så verkar det dock vara riktiga kvalitetsprylar som Apple säljer idag!
magnusmagnus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-04, 11:09 #5
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Det tar ca. en vecka att ställa om och sedan tittar du inte ens tillbaka.
En bekant till mig som alltid enbart varit i kontakt med Windows och aldrig haft en Mac köpte sig en Macbook Pro nyligen för ca. 2 månader sedan - nu säger han att han ställt om sig så pass mycket att han har svårt med Windows

Kreditkort och allt sådant tjafs hör till App Store och iCloud och har inget med operativsystemet eller hårdvaran att göra.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-04, 11:34 #6
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Jag köpte en Macbook men gillar den inte.
Kör fortfarande Windows 7 på laptopen.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-04, 11:34 #7
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av magnusmagnus Visa inlägg
Men åter till ämnet så verkar det dock vara riktiga kvalitetsprylar som Apple säljer idag!
Deras bärbara datorer är riktigt bra, och du har faktiskt alternativet att köra OS X såklart, men även Windows och Linux! Ett tips dock, hoppa över att köpa första eller andra generationen av en ny produkt, de brukar ha lite barnsjukdomar. Min 15" Macbook Pro Retina av andra generationen har lite för klen hårdvara för att klara av att driva skärmens upplösning tillfredsställande.

En kompis kör enbart Arch Linux på sin 13" Macbook Pro Retina och Thunderbolt Display utan problem.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-04, 11:44 #8
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Det som strulat mest för mig är om man t.ex. är konsult och sitter ute hos företag som kör Windows-miljöer med AD, nätverksdiskar, skrivare osv så brukar det strula.

Exempel (som säkert går att lösa om man är intresserad av kommandon)
Du har utdelade mappar på olika servrar såsom dev/test, båda med samma filstruktur.
På något sätt vägrar OSX kunna mappa upp båda då sökvägarna krockar.

I min hjärna tycker jag dock att man borde kunna mounta dom med olika namn, men jag gav upp innan jag löste det och bytte till Windows.

En annan störande sak när man jobbar på nätverksdiskar är att OSX promt måste spara massa temp-filer i mapparna som inte raderas. Blir ganska störande i längden.

Sitter man dock endast hemma på egna kontoret och kan välja miljöer, program mer valfritt så fungerar OSX bättre.

Jag kör både Windows/OSX, mestadels Windows och i mina ögon är de snarlika. Båda kräver att man installerar buggfixar, båda har för/nackdelar.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-04, 11:55 #9
magnusmagnuss avatar
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 425
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
magnusmagnuss avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Kreditkort och allt sådant tjafs hör till App Store och iCloud och har inget med operativsystemet eller hårdvaran att göra.
Tack för det enkla svaret!
Och tack alla ni andra för era svar.

Det som är synd, än idag, att det just inte finns en gemensam standard. Men det är ju just skillnaden man ofta tjänar pengar på/behåller marknadsandelar.

Om jag köper så hoppas jag att man slipper byta ut all kringutrustning som tex router och skrivare.
magnusmagnus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-04, 11:59 #10
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av magnusmagnus Visa inlägg
Tack för det enkla svaret!
Och tack alla ni andra för era svar.

Det som är synd, än idag, att det just inte finns en gemensam standard. Men det är ju just skillnaden man ofta tjänar pengar på/behåller marknadsandelar.

Om jag köper så hoppas jag att man slipper byta ut all kringutrustning som tex router och skrivare.
Bara att köra på med all redan befintlig utrustning. Skrivare är ingen huvudvärk alls i OS X jämfört med Windows. Det du kan behöva är en adapter eller två beroende på vilken dator du väljer, och vad för kontakter t.ex. dina skärmar har.

Har hittils inte stött på någon extrautrustning som inte varit kompatibelt med OS X och Mac sen jag köpte min första 2009.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017