Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Macbook för någon som alltid kört PC?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-06-04, 12:08 #11
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Jag hade inga som helst problem att ställa om och har de senaste sex åren knappt suttit vid en PC.

Inte heller du kommer ha några egentliga problem.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-04, 12:35 #12
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Bara att köra på med all redan befintlig utrustning. Skrivare är ingen huvudvärk alls i OS X jämfört med Windows. Det du kan behöva är en adapter eller två beroende på vilken dator du väljer, och vad för kontakter t.ex. dina skärmar har.

Har hittils inte stött på någon extrautrustning som inte varit kompatibelt med OS X och Mac sen jag köpte min första 2009.
Stämmer faktiskt rätt bra. Skulle installera en Samsung nätverksskrivare/scanner hemma. Var otaliga installationsmoment på Windows. På Macen var det tre klick, högst!
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-04, 13:14 #13
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Stämmer faktiskt rätt bra. Skulle installera en Samsung nätverksskrivare/scanner hemma. Var otaliga installationsmoment på Windows. På Macen var det tre klick, högst!
Spännande då vi har en Samsung-skrivare och den strular mest hela tiden med våra Mac-datorer när den körs trådlöst. Tyder väl bara på att det kan strula på alla OS, eller att det är skit bakom spakarna.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-04, 15:08 #14
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Jag är Windows-fantast antar jag, men diggar Mac sen länge. Finns en charm där. Jag kör både och endast för att jag behöver Macen för deploy av app till iTunes. Macen är mer portabel än min arbetshäst till PC (ca 5 kg, vs ca 2 kg). Men min PC är bättre på alla punkter anser jag. Dock har Mac vissa fördelar att vara Linux i grunden. Men i slutändan sätter jag mig alltid vid PC:n för arbete då den dockar 3 skärmar via en HP dockingstation. Allt bara fungerar. På Mac kan du generellt bara ha 1 skärm, men du har dock flera virtuella skärmar. Bra, men mycket svep fram o tillbaka. Fönster skalas om på dumma sätt osv.

Rent krasst är det mest tangentbordet som suger på Macen, samt ologisk filhantering och standardfunktioner där Enter i Finder ger allt annat än det man önskar (öppna programmet). Eller att bara backa med Backspace. Nope, då raderar du filen. Massa sånt som gör att jag funderar på vem fan Mac är utvecklat för. Dataokunnig, eller en som vill arbeta fort. Sen säger Mac-nördar att ja men det är bara att ställa om hela tangenbordet. Men det är fortfarande stök kvar, som t.ex högerklick är ibland måste, men det är inte naturligt att göra högerklick på en Mac.

Jag säger, kör PC. Men köp en enklare Mac och kör dubbelt ett tag. Se om Mac:en är den du sätter dig oftast vid. Då kan ditt NÄSTA köp vara enbart en större bättre Mac.

/ rant-igt inlägg. Men sånt jag tror du kommer märka själv
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-04, 15:22 #15
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
På Mac kan du generellt bara ha 1 skärm, men du har dock flera virtuella skärmar. Bra, men mycket svep fram o tillbaka. Fönster skalas om på dumma sätt osv.
På min Macbook Pro Retina kan jag köra tre externa skärmar, två via Displayport och en via HDMI. Mac Mini kan du du köra minst 2 skärmar, antagligen tre. Fönsterhanteringen är inte det bästa, långt ifrån en tiling wm du kan få i linux, men inte så mycket sämre än windows heller. Installera Spectacle få kan du få till det. Att Apple envisas med att ett tryck på plus-knappen uppe i hörnet ska öppna programmet i fullskärmsläge är helt idiotiskt enligt mig däremot, men spectacle har löst det problemet för mig. Sedan kör jag Totalspaces2 där jag har 9 arbetsytor i ett rutnät om 3x3, med animationerna borttagna. Står inte ut flera spaces om jag måste vänta på en animation ska bli klar.

Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Rent krasst är det mest tangentbordet som suger på Macen, samt ologisk filhantering och standardfunktioner där Enter i Finder ger allt annat än det man önskar (öppna programmet). Eller att bara backa med Backspace. Nope, då raderar du filen.
Enter byter namn på filen, vilket många nybörjare gör fel på. CMD+O öppnar filen, alltså samma kortkommando som i mer eller mindre alla program!

Att enbart trycka på backspace gör inget, verkligen inte raderar en fil. CMD+Backspace raderar du filen med. Lite krångligare än enbart Delete, men det kan jag leva med. CMD+Shift+Backspace i Finder tömmer papperskorgen utan att behöva öppna den, någon motsvarighet till det i Windows finns inte såvitt jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
t.ex högerklick är ibland måste, men det är inte naturligt att göra högerklick på en Mac.
Tryck på höger musknapp? Eller två fingrar på trackpaden, så är det väl även på många bärbara "PC" idag?


Nu är inte en Mac något för alla, men jag kände att jag ville göra min input på dessa påståenden där vissa inte var helt korrekta.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-04, 17:01 #16
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Inte använt windows alls sen ca 5år, kan inte påminna mig att jag längtade tillbaka när jag väl bytt. Är utvecklare, upplevde att allt flöt lite smidigare på macen. Känns som man sluppit alla "onödiga" problem som tog tid som jag hade på windows, sen fanns inte alla program för mac då, upplever det blivit bättre de senaste åren.

Bara blivit bättre med tiden, som gratis uppdateringar av OSX osv, finns säkert något liknande för windows nu dock.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-05, 07:01 #17
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
hade en Mac Performa 450 som ung:



Hatade den, fanns få spel till den och alla program och spel till mac var 2X dyrare än dem till pc.

Sedan gick Maccen sönder mjukvarufel och jag behövde skicka in den till apple support och fick vänta 4+ veckor.

Medans i pc är det bara att laga den själv formatera/ominstallera.

Vet inget om nyare mac men om det är liknande problem med kompatibilitet på program och spel + att allt är dyrare + man kan inte laga den själv.
Så är det bara att glömma mac.

Ser ibland när jag laddar ner program online att det finns "mac version" så det verkar som om det är problem med kompatibilitet fortfarande.

Och vad jag läst ovan så är det lite annorlunda att använda ett mac, har du verkligen tid att lära dig ett nytt system just nu?
Fokusera på det som är prioritet, företaget
Köp mac och lär dig systemet om du har för mycket tid över.

Senast redigerad av Lindalicious den 2015-06-05 klockan 07:05
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-06, 00:05 #18
jeja2000 jeja2000 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 22
jeja2000 jeja2000 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 22
Fördelen man framförallt får i mac/linux vs Windows är att man får en fråga om man vill uppdatera eller om man vill skjuta fram det. Windows är ju fabriksinställt på att uppdatera automatiskt och så sitter man och jobbar och helvetet startar om. Sitter man då i en kritisk del i ett programmeringsprojekt så lovar jag att det blir typ format c: för att bli av med Windows.

Jag har suttit med windows, Mac och linux och tycker man får ett bättre arbetsflöde i mac med appar som alfred2 och man men macbook retinan som nämnts ovan kan ha 3 externa skärmar plus laptop skärmen, är bara en fördel.

Det jag störde mej på i början med mac var att man fick trycka cmd-R för att uppdatera en websida istället för F5, Annars ser jag bara fördelar med mac faktiskt.

Man slipper köra exvis putty om man ska in via SSH. Vilket underlättar enormt då man har samma tangentbordslayout.
jeja2000 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-06, 01:44 #19
Jontz Jontz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 95
Jontz Jontz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 95
Åh, vad härligt med en sån här tråd, passar på att ta ut min frustration då. Har hållt hatet inne allt för länge.

Alltid kört PC, men i stundens hetta av PC problem efter problem sa bestämde jag mig för att köpa en Mac, då folk i min omgivning berättat att man slipper problemen med Mac. Därav hade jag byggt upp en hel del förväntningar, vilket var dumt ;-)

Köpte den bästa Macbook Pro, för 2 månader sedan. Den kostade 3100 USD. Vet du vad jag har fått? Mer problem.
Man betalar för märket, inte för innehållet.

Det mest otrevliga är att den överhettas väldigt lätt, särskilt när man kör grafikbaserade applikationer eller hemsidor (ca 90C bara man tittar på Google maps, om man inte laddar ner program där man manuellt kan höja fläktvarven), och om du Googlar på det så hittar du en miljard andra användare med samma problem, och svaren från Mac-Proffsen är typ: "Ja, men det är klart datorn är varm om du använder den". Andra svar kan vara "Så länge den är under 100C är det lugnt". Jobbigt bara att man bränner sönder sina ben om man vill ha den i knät.
Om du vill sitta och pilla med mejlen hit eller dit, eller titta på en Youtube film så är det lugnt. Drar du upp 7 Safari fönster, Spotify, Texteditor, FTP, Adobe Photoshop och råka ha VLC i bakgrunden, var förberedd på att datorn kan börja spruta eld.

Den laggar rätt grovt när man kör många flikar och program uppe, och fryser fast då och då sa man måste restarta (detta har dock blivit bättre när jag lärt mig att inte ha för många program uppe samtidigt), batteritiden ar grymt överskattad, den håller typ 3 eller 4 timmar om man jobbar på. Så kort och gott: samma problem som med en PC! Min gamla laptop för 700 USD hade dock bättre hållbarhet på batteriet..

Retina skärmen är grym trevligt att kolla på, och prestandamässigt är det bra (när det väl funkar).
Laddsladden är lång vilket jag gillar. Tangentbordet är skönt. Snygg design på burken i övrigt.

Ombytet från PC > Mac var inte alls jobbigt. Det mesta är likt, sen har du alternativ för allt om nåt program inte har stöd.

Det är väl det positiva jag har att säga.

Bör du köpa en Mac? Ja, om du vill. Ha dock rimliga förväntningar.

Senast redigerad av Jontz den 2015-06-06 klockan 01:53
Jontz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-06, 01:55 #20
magnusmagnuss avatar
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 425
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare
magnusmagnuss avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 425
Tack alla!
Mycket olika svar. Överlag verkar Apple väga över - dock skräms jag av de små och stora störningsmomenten som jag själv skulle bli tokig av.

Jag kommer främst att jobba med mina hemsidor vilket ofta resulterar i runt 10 olika webbfönster öppna, mappar, ftpklient, Photoshop och editerare - samtidigt.

Så jag är ju ute efter en dator med bra prestanda, bra batteritid men den skall inte väga för mycket. Min laptop är riktigt otymplig efter en hel dag på resande fot!
magnusmagnus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017